چرا دلار از ۲۰ هزار تومان به بالا برگشت؟

Print Friendly, PDF & Email

هیجان در بازار ارز در آخر هفته گذشته نیز ادامه یافت. پس از چند افت تند و تیز قیمت‌ها، یک خبر کافی بود تا جرقه بازگشت دلار به بالا را بزند.

کد خبر : 8997
تاریخ انتشار : شنبه 18 اردیبهشت 1400 - 15:19
چرا دلار از ۲۰ هزار تومان به بالا برگشت؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , خبرگزاری آکسیوس چهارشنبه گذشته مدعی به بن‌بست رسیدن مذاکرات شد و گفت بحث تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران محل اختلافی جدی است. به این ترتیب دلار که تا نیمه کانال ۲۰ هزار تومان پایین آمده بود، حدود هزار تومان رشد کرد. البته ریزش شدید پیش از آن هم در فعال شدن خریداران موثر بود. قیمت دلار طی یک هفته منتهی به چهارشنبه گذشته بیش از ۱۲ درصد ریخته بود.

در فضای کم معامله آخر هفته صعودی شدن قیمت دلار آسان بود. اکنون هم همانطور که امروز در رفتار بازار ارز مشاهده می‌شود امکان کاهش دوباره نرخ‌ها وجود دارد، اما میزان آن بستگی به تحولات هفته جاری در حوزه سیاست خارجه خواهد داشت. شرط عبور دلار از مرز ۲۰ هزار تومان می‌تواند یک تحول خاص در حوزه برجام و یا افزایش احتمال ارزپاشی دولت طی چهل روز منتهی به انتخابات باشد.

در همین حال امروز حواله درهم امارات هم به محدوده ۵۹۰۰ تومان بازگشت. انتظار می‌رود درهم در صورت صعود بیشتر برای عبور از ۶ هزار تومان کار سختی پیش رو داشته باشد، اما اگر به بالای این مرز بازگردد دلار در تهران هم احتمالا با افزایش خرید همراه شود.

 

 رفتار بازیگران دلار امروز تغییر کرده است؛ به طوریکه نوسانات بالا بوده و نرخ‌ها هر چند در محدوده کوچکی (بین ۲۱۲۰۰ تا ۲۱۷۰۰ تومان) اما به سرعت بالا و پایین می‌شوند. گویی که بازار ارز در حال یافتن آرایش نهایی خود در زمینه انتظارات سیاسی و اقتصادی است. با هجوم خبرهای متعدد و گاها ضد و نقیض از مذاکرات وین و سرنوشت برجام، نوعی چند صدایی بین خریداران و فروشندگان به وجود آمده است. برخی به دنبال خلاص شدن از دست دلارهای خود در آستانه توافق موردانتظار هستند و گروهی دیگر با انتظاراتی خلاف گروه قبل، از فرصت فعلی برای خرید ارز استفاده می‌کنند.

 

ضرورت توجه به روایت‌های اصلی

در شرایط کنونی که بازار ارز به شدت به اخبار سیاسی حساس شده است، توصیه می‌شود معامله‌گران به خبرهای موثق‌تر توجه کنند و تحت تاثیر برخی جوسازی‌های احتمالی قرار نگیرند.

آنچه اکنون در حوزه برجام به طور قابل اتکا از سوی عمده طرف‌ها تایید شده آن است که مذاکرات پیشرفت داشته اما راه زیادی تا توافق وجود دارد. با این حال، احتمال شکل‌گیری تفاهم و توافق طی هفته‌های آتی رد نشده است. اگرچه طرف‌های حاضر در مذاکره در خصوص آنکه تا چه میزان چنین اتفاقی محتمل است، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا (حاضر در وین) اخیرا در کنفرانس خبری تلفنی این وزارت‌خانه، با هویت ناشناس خبر داد که رسیدن به توافق طی چند هفته آینده ممکن است.

تفسیر چنین اظهاراتی می‌تواند آن باشد که طرف‌ها به بن‌بست قابل توجهی که بخواهد مسیر را برای توافق در آینده نزدیک ببندد برنخورده‌اند. اگرچه هنوز باید روی موارد بسیاری مذاکره و بحث شود و بعید نیست اختلافاتی شکل گیرد. اما هم‌اکنون شاید در این زمینه دغدغه بسیار جدی وجود نداشته باشد.

ضمن آنکه هم ایران و هم آمریکا از جدیت یکدیگر در گفت‌وگوها می‌گویند، عاملی که می‌تواند زمینه را برای پیشرفت بیشتر مذاکرات و یافتن راه حل دیپلماتیک برای اختلافات فراهم کند.

 

تاکتیک جدید بازارساز چیست؟

بانک مرکزی طی دو روز کاری که دلار از کف خود به بالا برگشت، سیاست ثابت نگه داشتن نرخ را در پیش گرفته است. گویی که انتظار دارد این روند صعودی موقت باشد و به زودی مسیر کاهشی دوباره از سر گرفته شود. نرخ فروش دلار صرافی ملی در ۲۰۶۰۰ تومان ثابت مانده و قیمت عمده‌فروشی دلار در بازار متشکل هم ۲۰۵۰۰ تومان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.