چهارمین مانور پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۰ /نشتی هیدروکربن در واحد مخازن

Print Friendly, PDF & Email

مانور آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری واحد مخازن پتروشیمی جم برگزاری و ارزیابی شد.

کد خبر : 9182
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1400 - 0:42
چهارمین مانور پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۰ /نشتی هیدروکربن در واحد مخازن
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , چهارمین مانور پتروشیمی جم در سال جاری برای آمادگی در شرایط اضطراری تحت عنوان وقوع نشتی هیدروکربن از فلنج لاین خروجی پمپ P-955A در واحد مخازن برگزار شد و اقدامات مورد نیاز برای مقابله با مشکلات احتمالی مورد پایش قرار گرفت.

هر ساله و با گذر زمان صنایع دچار فرسودگی و فرسایش ناشی از عوامل مختلف محیطی، زمانی و مکانی بر روی قطعات و تجهیزات می‌شوند که این فرسودگی می‌تواند منجر به بروز شبه حادثه‌های کوچک و بزرگ شود. بی‌توجهی به این حوادث می‌تواند منجر به وقوع حوادث غیر مترقبه شده و فعالیت‌های انسانی، تجاری و صنعتی را تا حد زیادی مختل کند. اغلب این حوادث (طبیعی و یا صنعتی) به شکل ناگهانی رخ می‌دهد به گونه‌ای که زمان هشدار خیلی کوتاه بوده و زمان کافی برای پیشگیری در دسترس نیست، به همین دلیل پیش‌بینی وقوع حوادث و تمرینات لازم جهت آمادگی مقابله با آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی جم؛ از راهکارهای کسب آمادگی‌های لازم در هنگام بروز شرایط اضطراری، انجام مانورها و تمرینات آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری است که به شکل دوره‌ای در مجتمع پتروشیمی جم برگزار می‌شود. به همین منظور و در راستای برآورده‌سازی الزامات سیستم مدیریت یکپارچه IMS ، مانور آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات با موضوع وقوع نشتی هیدروکربن از فلنج لاین خروجی پمپ P-955A در واحد مخازن عملیاتی شد و نتایج آن برای بررسی و اتخاذ تصمیمات بهبود دهنده در اختیار مسئولین مربوطه قرار گرفت. میزان نشتی هیدروکربن با تعویض پمپ و اقدامات مناسب از سوی تیم‌های بهره برداری، ایمنی و آتش‌نشانی قابل کنترل است.

عملیات مانور واحد مخازن با هدف بررسی میزان آمادگی پرسنل بهره‌برداری، تعمیرات، حراست، آتش‌نشانی و بهداری در مقابله با شرایط اضطراری و ارزیابی نحوه تعامل واحد بهره‌برداری با دیگر واحدهای درگیر در مانور و همچنین اقدامات کنترلی موردنیاز واحد بهره برداری در محل حادثه برگزار شد که “سرعت عمل گروه حراست، لجستیک و تعمیرات در مواجهه با شرایط اضطراری” از حیث میزان هماهنگی پرسنل حراست از وسایل و تجهیزات استحفاظ فردی و کفایت این وسایل، آشنایی افراد حراست به وظایف و نحوه عملکرد ایشان، نحوه کنترل ترافیک سازماندهی و بسیج نیروها، متناسب بودن امکانات و تجهیزات گروه تعمیرات، نحوه استقرار نفرات و تجهیزات و اعمال تدابیر ویژه در مسیرهای تردد به سمت محل حادثه ارزیابی مورد قرار گرفت.

در نشست پایانی این مانور برخی فاکتورهای “بهداشت و درمان” به لحاظ استقرار خودروهای آمبولانس از لحاظ رعایت فاصله ایمن تا محل وقوع حادثه و جهت‌گیری صحیح آنها در محل حادثه، مدت زمان رسیدن اولین آمبولانس به محل حادثه، توانایی در اتخاذ تصمیم و شناسایی خطر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توانایی انعطاف، تصمیم‌گیری و مقابله با تغییر شرایط و چالش‌های احتمالی و…؛ “موضوعات ایمنی” از جمله شناسایی و ارزیابی شرایط و موقعیت‌های خطرناک مربوط به حادثه، مانیتورینگ شرایط، فعالیت‌ها و عملیات‌ها، تحقیق و بررسی حوادث و رویدادهایی که در ناحیه عملیات اتفاق افتاده، شناسایی خطرات و ریسک‌های بالقوه، سرعت عمل گروه ایمنی در مواجهه با شرایط اضطراری، شناسایی نقاط نا ایمن توسط کارشناسان ایمنی؛ “نحوه تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و اجرا”؛ “نحوه اعلام و اعزام تیم آتش‌نشانی” از جمله وضعیت وسایل ارتباطی، سرعت عمل نیروهای آتش‌نشانی، مدت زمان رسیدن اولین خودرو آتش نشانی به محل حادثه؛ و در مجموع میزان آمادگی کارکنان و تیم بحران و همچنین زمانبندی‌های مورد نظر توسط اعضای تیم مدیریت بحران مجتمع پتروشیمی جم به دقت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نکته قابل توجه اینکه میزان نشتی هیدروکربن با تعویض پمپ و اقدامات مناسب از سوی تیم‌های بهره‌برداری، ایمنی و آتش‌نشانی قابل کنترل است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.