احتمال توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران

Print Friendly, PDF & Email

هیچ توافقی بهتر از این برنامه کشورهای منطقه وجود ندارد. در چارچوب این توافق، ایران به کشوری تبدیل شده است که بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از [تأسیسات هسته‌ای] آن انجام می‌گیرد

کد خبر : 9372
تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 11:27
احتمال توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در خصوص احتمال توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اظهار داشت: «فکر می‌کنم این اتفاق به‌زودی در جریان مذاکرات احیای برجام رخ خواهد داد.»

به گزارش تسنیم به نقل از اسپوتنیک، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز جمعه در مصاحبه با رادیو «اکو مسکو» توافق هسته‌ای موسوم به برجام را بهترین توافق ممکن برای منطقه خاورمیانه خواند.

اولیانوف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا هنوز هم برجام را یک ابزار واقعی و مناسب برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران می‌داند، تصریح کرد: «هیچ توافقی بهتر از این برنامه کشورهای منطقه وجود ندارد. در چارچوب این توافق، ایران به کشوری تبدیل شده است که بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از [تأسیسات هسته‌ای] آن انجام می‌گیرد.»

وی همچنین در خصوص احتمال توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران اظهار داشت: «فکر می‌کنم این اتفاق به‌زودی در جریان مذاکرات [برای احیای برجام] رخ خواهد داد.»
ایران از بامداد جمعه ۲۷ فروردین غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده‌اند. این اقدام پاسخی به «خرابکاری» اخیر رژِم صهیونیستی در تاسیسات غنی سازی نطنز است.

مذاکرات برجامی در مسیر پیشرفت

از آغاز مذاکرات هسته ای به صورت حضوری در وین که میانه فروردین ماه کلید خورد تا کنون حدود یک ماه و نیم می گذرد. مذاکره کنندگان ایران و پنج کشور حاضر در برجام شامل روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس، چهار نشست حضوری در پایتخت اتریش برگزار کرده اند که در هر یک از این نشست ها، برخی تکه های پازل در جای خود قرار گرفتند.

دور چهارم نشست کمیسیون مشترک برجام نیز به عنوان آخرین دور تا کنون، عصر چهارشنبه ۲۹ اریبهشت به پایان رسید و هیات‌های حاضر برای مشورت با مقامات تصمیم‌گیرنده به کشورهای خود بازگشتند. این نشست اما با خبرهای خوش و امیدبخش پایان یافت و در آن، طرف‌های حاضر از پیشرفت‌های خوب در این گفت‌ و گوها و مشخص شدن پیش‌نویس متن اصلی توافق و ضمیمه‌های آن خبر دادند.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز امروز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«مذاکرات وین برای احیای ‎برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته است. تلاش تیم مذاکره‌کننده با نگاه معطوف به منافع ملی تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داشت.

‏در این مسیر تلاش‌های دشمنان خارجی و برخی خبرسازی‌های منفی مخالفان داخلی برجام بر اراده و تلاش مسئولان و دولت در وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات و برداشتن تحریم‌ها تاثیری ندارد.»

ادعای برجامی عربستان

در این میان عربستان مدعی است که در مذاکرات برجامی باید منافع کشورهای منطقه دیده شود. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری “العربیه” گفته است که ثبات در منطقه تنها زمانی تامین می‌شود که در گفت‌وگوهای ناظر بر احیای برجام به دغدغه‌های کشورهای منطقه نیز توجه شود.

وزیر امور خارجه عربستان به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران اشاره کرده و مدعی شده است که پیش از این نیز نشانه‌هایی حاکی از غیرمسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده شده است.

فیصل بن فرجان از جامعه جهانی درخواست کرد که خواستار توافقی “طولانی‌مدت و قوی‌تر” با ایران باشند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.