پرونده مسکن مهر گیلان

تلاش‌های هشت ساله در حوزه خانه‌دار شدن مردم گیلان به ثمر نشسته و پرونده مسکن مهر این استان با تکمیل و تحویل ۹۷ درصدی واحدها و تامین زیرساخت‌های ایمنی و رفاهی مجموعه‌های مسکونی در حال بسته شدن است.
کد خبر : 9623
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 - 10:17
پرونده مسکن مهر گیلان
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر,مسکن مهر طرحی بود که به دنبال جهش قیمت در واحدهای مسکونی در سال ۸۶ با هدف خانه دارشدن قشر محروم و آسیب‌پذیر جامعه پا به عرصه وجود گذاشت، اما فقط بخش کوچکی از آن در دولت نهم و دهم تکمیل و تحویل متقاضیان شد. مسکن مهر یکی از صدها پروژه های نیمه تمامی بود که به دولت تدبیر و امید ارث رسید اما دولت متعهد به انجام تعهدات آن شد و خود را موظف برای تکمیل آنها و تحویل به صاحبانش کرد.

استان گیلان نیز با جمعیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و ۱۷ شهرستان و ۵۳ شهر مشمول ۷۴ هزار واحد مسکن مهر شد. اما این واحدهای مسکونی در سالهای اولیه خود باموانع و مشکلاتی مواجه شدند گه عملا ً بخش اعظم آن در دولت نهم و دهم به عنوان متولی اصلی مسکن مهر محقق نشد.

حتی بسیاری از مناطقی که واحدهای مسکن مهر آنها به متقاضیان تحویل داده شد تا سالها از مشکلات زیرساختی رنج می بردند تا اینکه به گفته خود ساکنان اکنون بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.

برای مثال مسکن مهر رشت بزرگترین مسکن مهر گیلان با ظرفیت اسکان حدود ۱۷ هزار خانوار است که به گفته ساکنان آن تا چند سال قبل بسیاری از امکانات همچون راه دسترسی مناسب، زیرساخت های خدماتی و همچنین رفاهی برخوردار نبود، ولی اهتمام دولت یازدهم و دوازدهم، موجب شد تا بسیاری از خدمات به ساکنان ارائه شود و تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکونی نیز در این زمان به بهره برداری برسد.

دولت از سال ۹۲ با وجود تحریم ها و مشکلات ناشی از آن و مشکلاتی که در جانمایی ساخت این واحدها شامل انشعابات انرژی و راه دسترسی در برخی نقاط استان وجود داشت، تلاش کرد که این پروژه عظیم نیمه تمام را تکمیل کند و اکنون نیز طبق آمارهای رسمی آن را به ایستگاه پایانی رسانده است.

در مجموع اکنون مسکن مهر گیلان پس از سالها انتظار به ایستگاه پایانی رسیده و با وجود اینکه تا سال ۹۲ تنها اندکی بیش از ۴۰ درصد آن تکمیل و به متقاضیان تحویل شده بود، در حال حاضر نه تنها تعداد واحدهای تحویل شده به ۹۷ درصد رسیده است ، بلکه زیرساخت های رفاهی ، ایمنی و دسترسی این مجموعه ها نیز تامین شده ست.

تحویل ۹۹ درصد واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر

بر اساس تقسیم بندی که در آغاز راه اندازی پروژه مسکن مهر انجام شد، ساخت واحدهای مسکونی این مجموعه در شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر بر عهده اداره کل راه و شهرسازی و در شهرهای کمتر از این جمعیت نیز بر عهده اداره کل بنیاد مسکن قرار گرفت.

معاون مسکن اداره کل مسکن و شهرسازی گیلان در همین ارتباط با بیان اینکه ۷۴ هزار و ۵۰۰  واحد به عنوان مسکن مهر برای گیلان پیش بینی شده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد ساخت ۵۱ هزار واحد شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر برعهده راه و شهرسازی و ۲۳ هزار واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز بر عهده بنیاد مسکن قرار گرفت.

حسین کشاورز گفت: از مجموع تعهد ۵۱ هزار واحدی اداره کل راه و شهرسازی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، هفت هزار و ۵۰۰ واحد سه جانبه ، ۱۴ هزار واحد تعاونی ها و ۲۹ هزار و ۷۰۰ واحد خود مالک بودند.

وی با بیان اینکه تا پیش از سال ۹۲ حدود ۴۵ درصد یعنی ۲۳ هزار واحد ساخته و تحویل متقاضیان شد، افزود: از سال ۹۲ تا کنون مابقی واحدها نیز تکمیل و تحویل متقاضیان واجد شرایط شده است و هم اکنون به غیر از حدود ۷۰۰ واحد باقی مانده تعداد ۵۰ هزار و ۳۰۰ واحد به صاحبانشان تحویل شد.

معاون مسکن اداره مسکن و شهرسازی گیلان همچنین مشکلات حقوقی را علت تاخیر در بهره برداری این ۷۰۰ واحد باقی مانده  عنوان و تصریح کرد: تلاش می‌شود تا مشکلات این واحدها نیز هر چه سریع تر رفع و به صاحبانش تحویل شود.

کشاورز پیش بینی کرد که از این تعداد ۲۰۰ واحد تا پایان خرداد ماه جاری به بهره برداری برسد و مابقی تا پایان شهریور ماه یعنی پیش از پایان دولت تحویل متقاضیان خواهد شد.

به گفته وی، عمده واحدهای مسکن مهر در استان در دولت های یازدهم و دوازدهم تکمیل و تحویل متقاضیان شد، ضمن آنکه برای محوطه سازی و امکاناتی همچون ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه کمک های مالی از سوی دولت برای آنها صورت گرفت.

معاون مسکن اداره کل مسکن و راه و شهرسازی گیلان با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شده است، گفت: علاوه بر این بخش عمده تاسیسات و خدمات زیربنایی همچون احداث فاضلاب ، آبرسانی و برق رسانی نیز برای این واحدهای مسکونی از سال ۹۲ تاکنون انجام شده است.

کشاورز اظهار داشت: با وجود دشواری های مالی تسهیلات بانکی برای این واحدها افزایش یافت که از ۲۵ میلیون تومان هم اکنون به ۴۵ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مسکن مهر بدون متقاضی در گیلان وجود ندارد، افزود: یکی از افتخارات دولت این است که پرونده پروژه عظیم مسکن مهر در این دولت بسته شده است.

رفع محرومیت مسکن مهر گیلان از زیرساخت‌ها

همانطور که پیشتر گفته شد نبود امکانات روبنایی و زیرساختی در بسیاری از واحدهای تحویلی مسکن مهر قبل از سال ۹۲ مشکلات زیادی را برای بسیاری از ساکنان این واحدها که عموماً از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند، ایجاد کرده بود.

اما طی سال های اخیر تلاش شد تا در جهت اسکان و برخورداری شهروندان از امکانات با تمام وجود مشکلات اساسی که بدلیل عدم کارشناسی صحیح برای جانمایی  ایجاد شده بود ، زیرساخت ها فراهم شود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: جانمایی مسکن مهر به خصوص در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر به گونه ای بود که تقریبا هیچگونه امکانات زیرساختی و رفاهی در محدوده پروژه وجود نداشت که همین مسئله مشکلات بسیاری را برای دسترسی ساکنان این مناطق به نیازهای اساسی ایجاد کرد.

محمد اکبر زاده اظهار داشت: مشکلات بسیاری در زمینه خدمات جانبی و زیربنایی همچون شبکه های آبرسانی، فاصلاب، شبکه گاز، برق، مخابرات و حتی نصب پکیچ تصفیه فاضلاب در پروژه های مسکن مهر همچون سیاهکل و املش وجود داشت که طی هشت سال اخیر رفع  شده است.

وی نیز تعداد واحدهای تعهد شده مسکن مهر برای این اداره کل را ۲۳ هزار و ۲۵۷ واحد اعلام کرد و افزود: خوشبختانه ۲۱ هزار و ۶۳۳ واحد از این تعداد به بهره برداری رسیده و تحویل متقاضیان شده است که از این تعداد ۶۰ درصد مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم بود.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان با بیان اینکه فقط هشت هزار و ۴۹۹ واحد مسکن مهر مورد تعهد بنیاد مسکن پیش از سال ۹۲ تکمیل و به متقاضیان تحویل شد، گفت: مابقی آن در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است که به حدود ۱۳ هزار و ۱۳۰ واحد می رسد.

اکبر زاده خاطر نشان کرد: این میزان پیشرفت در پروزه مسکن مهر در حالی اتفاق افتاد که کشور و دولت در سخت ترین تحریم ها و محدودیت های مالی قرار داشت.

وی ادامه داد: با تشدید تحریم ها طی سه سال گذشته که منجر به جهش نرخ مصالح ساختمانی و قیمت های مسکن شد ، دولت همچنان تلاش دارد تا علاوه بر مسکن مهر با اجرای طرح های مختلف از جمله طرح اقدام ملی مسکن و مسکن محرومان شرایط خانه دار شدن را برای دهک های مختلف جامعه فراهم آورد.

 

 

منبع:ایرنا

 

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.