خلق ارزش و حفظ حقوق سهامداران اولویت اساسی ایرانول

هزینه‌های مالی از جمله خروجی‌های کمرشکن بنگاه‌های اقتصادی بوده که ماهانه و یا بعضا سالانه، مبالغ هنگفت نقدینگی تحت این سرفصل از چرخه مالی واحد‌های تجاری خارج می‌شود. برگ برنده شرکت نفت ایرانول آنجایی رو می‌شود که تیم مدیریتی این شرکت با ترکیب هوشمندانه و اقتصادی منابع مالی، ساختار سرمایه بهینه‌ای چیده که در نتیجه آن هزینه‌های مالی زیادی به شرکت تحمیل نشده است.
کد خبر : 26066
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1402 - 15:57
خلق ارزش و حفظ حقوق سهامداران اولویت اساسی ایرانول
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، علاوه بر ساختار سرمایه، مدیریت نقدینگی نیز در این شرکت ارزنده بورسی به نحو احسنی انجام شده و ظرف سه سال گذشته خالص وجوه نقد عملیاتی (Net CGFO) که کلیدی‌ترین فاکتور‌های سنجش قدرت نقدینگی سازمان است، با رشد چشمگیر ۱۳۰ برابری از ۲۳ میلیارد به ۳.۰۳ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است. نتیجه چنین تغییرات مثبت بنیادی به طور زنجیر وار در سایر بخش‌های عملیاتی شرکت قابل رویت است؛ برای نمونه با عنایت به اعداد مندرج در صورت مالی فصل بهار ۱۴۰۲، نسبت جاری شرکت که بیانگر توانایی واحد تجاری در ایفای تعهدات مالی کوتاه مدت خود است، عدد مطلوب ۲.۴ را نشان می‌دهد، یعنی میزان دارایی‌های جاری ۲.۴ برابر بدهی‌های جاری است و در نتیجه ریسک مالی خاصی پیرامون فعالیت‌های کسب و کار مشاهده نمی‌شود و یا مثلا مانده ۳.۳۸ هزار میلیارد تومانی حساب سود انباشته از پتانسیل‌های سود آوری بالای ایرانول خبر می‌دهد؛ چرا که در صورت به کارگیری این منبع و تزریق آن به عملیات جاری و یا سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه سود آور، نه تنها از کاهش ارزش ثروت سهامداران جلوگیری خواهد شد؛ بلکه ظرفیت‌های عملیاتی و بنیادی این طلایه دار صنعت روانکار نیز زیرورو خواهد شد.

ماحصل عملکرد نهایی شرکت در ۴ سال گذشته در سایه تغییرات مثبت مذکور، روند صعودی پر قدرتی داشته است؛ به گونه‌ای که از ۳۰۲ میلیارد تومان در دوره ۱۳۹۸ با پرش سنگین ۸۵۵% به ۲.۸۸ هزار میلیارد تومان در دوره ۱۴۰۱ رسیده است. با توجه کارنامه درخشان تیم مدیریتی، انتظار می‌رود که همانند سنوات گذشته، این واحد خوش آتیه جواب اعتماد سهامداران را با تداوم روند سودسازی و ارزش آفرینی خود بدهد.

گفتنی است که چنین دستاورد‌هایی در شرکت نفت ایرانول تماما جنبه عملیاتی داشته و علاوه بر افزایش پیوسته تناژ تولید و فروش، نرخ فروش محصولات اصلی شرکت نیز رشد قابل ملاحظه‌ای را ثبت کرده است. برای نمونه، هر متر مکعب روغن پایه که ۲۰% سبد درآمدی فصل بهار ۱۴۰۲ را تشکیل داده، در این فصل به طور میانگین به نرخ ۲۷.۲ میلیون تومان در بازار داخل معامله شده که نسبت به دوره مشابه (بهار ۱۴۰۱) تقریبا ۲.۸ میلیون تومان در هر مترمکعب افزایش یافته است. تغییرات قیمتی برخی از محصولات شرکت طی سه سال اخیر به شرح زیر گردآوری شده است:

تغییرات نرخ داخلی روغن پایه (میلیون تومان در هر مترمکعب):

تغییرات نرخ صادراتی روغن پایه (میلیون تومان در هر مترمکعب):

تغییرات نرخ صادراتی روغن‌های فرآیندی – اکسترکت (میلیون تومان در هر مترمکعب):

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.