توسط افقهی صورت گرفت؛

ابلاغ دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه این هلدینگ را ابلاغ کرد.
کد خبر : 32347
تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 13:02
ابلاغ دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپ‌نیوز)، بابک افقهی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه این هلدینگ را به منظور نهادینه سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاست‌های کاهش هزینه ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: ضرورت توسعه و تقویت مزیت‌های رقابتی هزینه محور که براساس آن، صنایع و بنگاه‌های مختلف به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات خود هستند، باعث شده توجه متولیان بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و تجاری بر به‌کارگیری راهبرد‌های کاهش هزینه بیش از گذشته معطوف شود.

افزایش بهره وری، کاهش مستمر هزینه‌ها و دست‌یابی به قیمت تمام شده پایین‌تر محصولات و خدمات در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در شرایط به‌شدت رقابتی کنونی که امری الزامی خواهد بود از دیگر موارد مطرح شده در این ابلاغیه است.

در همین راستا، به منظور نهادینه سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاست‌های کاهش هزینه، دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات در مجموعه هلدینگ تاپیکو تنظیم و ابلاغ شده است.

در ادامه تاکید شده که توجه به این مهم باعث می‌شود موضوع کاهش مستمر هزینه‌ها توام با افزایش کیفیت محصولات و خدمات، در کانون توجه مدیران شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) به عنوان یک راهبرد کلیدی قرار گیرد.

هدف از ابلاغ این دستورالعمل، ایجاد عزم و اراده مدیریتی و تاکید بر ضرورت مشارکت جدی و فعال کلیه مدیران و همکاران شرکت‌های تابعه، در جهت تحقق اهداف کاهش هزینه و قیمت تمام شده است به نحوی که بتواند شرایط خلق و توسعه مزیت‌های رقابتی بهتری را در عرصه‌های داخلی و خارجی در مقایسه با رقبا فراهم ساخته و سودآوری شرکت‌ها را افزایش دهد.

در بخش دیگری از این دستوالعمل تصریح شده است که بحث کاهش قیمت تمام شده (Finished Cost Reduction) در قالب مفاهیمی نظیر افزایش بهره‌وری، ناب سازی و کاهش هزینه‌ها در ادبیات صنعتی به کررات مورد تأکید قرار گرفته و طی سال‌های اخیر به عنوان راهبردی کلیدی برای تحقق اهداف سوداوری مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه آمده است که منظور از سیاست‌های کاهش هزینه و قیمت تمام شده صرف نظر از روش‌ها و ابزار‌های فنی، سیستمی و مدیریتی که می‌تواند منجر به کاهش و صرفه جویی‌های هزینه‌ای شود، توسعه و ترویج الگوی فکری و جنبشی فراگیر است که با پشتیبانی و مشارکت همه ارکان شرکت‌ها زمینه بهبود بهره وری عملیات، اصلاح الگوی مصرف مواد و انرژی و خوراک و افزایش قدرت رقابت پذیری کالا‌ها و خدمات را در بازار‌های داخلی و خارجی فراهم کند.

این امر به‌خصوص در شرایط رقابتی امروز که بنگاه‌ها باید تلاش کنند با اتخاذ تدابیری برای کاهش مستمر هزینه‌های خود حاشیه سود بالاتری برای خود و سهامدارانشان ایجاد کنند، این سیاست کارایی بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است که در این دستورالعمل رقابت پذیری بر سه نوع «هزینه‌ای»، «واقعی» و «نوآوری» تفکیک می‌شود. رقابتمندی بنگاه‌ها در هزینه، خود را در قالب «قیمت‌های نسبی و رقابتی عوامل» نمایان می‌کند. رقابتمندی واقعی، خود را در قالب «توانایی بنگاه‌ها در عملکرد بهتر از رقبا» نشان می‌دهد و رقابتمندی مبتنی بر نوآوری و فناوری، خود را در قالب «توانمندی کسب شرایط نواورانه و فناورانه مطلوب در بازار‌های توسعه یافته و جدید» متجلی می‌سازد.

واضح است که همه موارد فوق از جمله الزامات توسعه و تعالی کسب و کار‌های مختلف از جمله شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین است که در چارچوب دستورالعمل مورد اشاره با تمرکز بر رقابت پذیری هزینه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش پایانی دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو تاکید شده است که به‌دنبال اجرای این دستورالعمل انتظار می‌رود زمینه تحقق جریان ارزش پایدار و عاری از عوامل اتلاف و غیر بهره‌ور در کلیه فرایند‌های تامین، تولید و توزیع شرکت‌های تحت پوشش فراهم شده و با کاهش مستمر هزینه‌ها و افزایش کیفیت کالا‌ها و خدمات، ارتقای قدرت رقابتپذیری قیمتی و تحقق اهداف سوداوری شرکت‌ها تسهیل شود.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.