عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم:

مهاجرین افغان دست به تحرکات امنیتی زدند و ممکن است باز هم این اتفاق بیافتد/ مرزها را ببندید

نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: برخی از مهاجرین افغان دست به تحرکات امنیتی زده‌اند و ممکن است این اتفاق باز هم رخ دهد، به همین دلیل باید سازمان ملی مهاجرت را هر چه زودتر تشکیل داد. 
کد خبر : 34461
تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 شهریور 1403 - 21:48
مهاجرین افغان دست به تحرکات امنیتی زدند و ممکن است باز هم این اتفاق بیافتد/ مرزها را ببندید
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، مهاجران افغانستانی کلیدواژه ای است که این روزها بسیار بر سر زبان‌ها افتاده و نگرانی‌ها درباره حضور پر تعداد آنها در ایران بعد از تسلط طالبان بر این کشور را افزایش داده است. البته در مورد ساماندهی به وضعیت افغان‌های مهاجر وعده‌های زیادی داده شده که متاسفانه هنوز عملی نشده‌ند، تا جایی که احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم در مصاحبه‌ای از مشکلات مهاجران افغانستانی غیرقانونی در ایران، ابزار نگرانی کرده و گفته بود «این مشکلات که باعث و بانی آن آمریکاست و کشور افغانستان را به این روز کشاند و ظلم‌های فراوانی که به مردم افغانستان ایجاد شد، مردم چاره‌ای نداشتند بخشی از آنها مهاجرت کردند ولی اصل موضوع از سوی ایران بحث ساماندهی آنها است و درچارچوب و نظمی که تعریف شده سامان یابد و کسانی که غیرمجاز هستند حتما نباید در کشور باشند و باید برگردند و دیگر مهاجران باید در چارچوب‌های تدوین شده ساماندهی شوند» اما این مهم تا کنون عملی نشده و حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم، مسئولان بار دیگر وعده دادند که به اوضاع افغانستانی‌ها رسیدگی شده و از ورود بیش از حد آنها به کشور جلوگیری به عمل آورند.

فارغ از وعده‌های گوناگونی که در این زمینه داده می‌شود باید عنوان کرد که ساماندهی افغانستانی‌های غیر مجاز در کشور یکی از اقدامات مهمی است که باید در اولویت امور مسئولان قرار بگیرد، چرا که هر روز شاهد حضور بی‌شمار افغان‌ها به کشور هستیم و از این طریق منابع ملی ما صرف بیگانگان می‌شود.

در همین رابطه، حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با پشت پرده اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه که در مجلس تصویب شد، آمده است که دولت خارجی با همراهی شورای عالی امنیت ملی باید نسبت به ساماندهی اتباع تدابیری اتخاذ کند و برای شناسایی دقیق اتباع بیگانه و مهاجرین خارجی در کشور سازمانی تحت عنوان ساماندهی امور اتباع تشکیل دهد تا از این طریق برای آنها شناسه تشکیل شده و برای هر کدام از اتباع خارجی کد رهگیری ایجاد شود و از این راه، نسبت به رهگیری آنها و ورود و خروجشان و همچنین تشخیص هویت آنها اقدامات لازم صورت بگیرد.

ورود بی‌ضابطه مهاجرین به کشور تبعات جبران‌ناپذیری دارد

نوش‌آبادی ادامه داد: کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم تاکید داشت که مسئولان امنیتی، مسئولان وزارت کشور، وزارت خارجه و سایر بخش‌ها و دستگاه‌هایی که با اتباع خارجی مرتبط هستند، نسبت به موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند چون ورود بی‌ضابطه مهاجرین به کشور و رها بودن آنها تبعات جبران‌ناپذیری دارد، ضمن اینکه کسانی که وارد کشور شدند باید مورد شناسایی قرار بگیرند و هویت آنها مشخص شود. باید به این موضوع توجه داشت که برخی از مهاجرین افغان دست به تحرکات امنیتی زده‌اند و ممکن است این اتفاق باز هم رخ دهد، به همین دلیل باید سازمان ملی مهاجرت را هر چه زودتر تشکیل داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم بیان کرد: اتباعی که وارد کشور ما می‌شوند، از منابع مختلف آب، برق و انرژی استفاده می‌کنند اما حتی ما را از پرداخت حق‌آبه هیرمند نیز را محروم کردند.

وی ضمن تاکید بر انسداد مرزها برای جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران عنوان کرد: حفظ امنیت ملی کشور به هر مسئله دیگری ترجیح دارد، مرزها باید ایمن شود، ترددها قانونی باشد و مهارجت‌ها باید بر اساس مکانیزم‌های تعریف شده قانونی صورت بگیرد و نسبت به مهاجران غیرقانونی و فاقد مدرک سخت‌گیری‌های بیشتری انجام شود چرا که ورود بدون ضابطه اتباع لطمات زیادی به کشور و منابع آن وارد کرده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.