لزوم ساماندهی از مهمانان ناخوانده افغان/آیا موالید آنها هم برای کشور مفید است؟

کارشناس کار و کارگری و دستمزد مرکز پژوهش های مجلس گفت: اینکه می گویند اتباع افغانی  هزینه های تولید را پایین می آورند و می توانند مفید باشد، باید بررسی شود آیا موالید آنها هم مفید است؟
کد خبر : 34500
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 شهریور 1403 - 9:16
لزوم ساماندهی از مهمانان ناخوانده افغان/آیا موالید آنها هم برای کشور مفید است؟
Print Friendly, PDF & Email

‍به گزارش وقت خبر،فاطمه عزیزخانی، کارشناس کار و کارگری و دستمزد مرکز پژوهش های مجلس در گفتگو با پشت پرده در خصوص اینکه آیا آمار دقیقی از نیروی کار افغان در کشور داریم، گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از اشتغال اتباع در کشور نداریم، آمار شاغلین نیروی افغان به طور رسمی در سالنامه مهاجرت ثبت می شوند تا سال گذشته آمار اینقدر زیاد  نبود، اما آمار غیر رسمی مخصوصا در یکسال اخیر خیلی زیاد شده آن هم به خاطر دولت جدید در افغانستان و همین طور آزادی هایی که در ایران اتفاق افتاد و راحت توانستند  وارد ایران شوند.

 

آمار دقیقی از اتباع افغانی باید ثبت شود

 

فاطمه عزیزخانی افزود: یک بار باید مرکز آمار و اتباع خارجی وزارت خارجه و وزارت کشور متولی آمار حضور افغان ها چه رسمی و چه غیر رسمی باشند و یک آمار ثبتی مشخصی داشته باشیم و افغان ها تک به تک ثبت شوند بدانیم که تعداد شاغلین و غیر شاغل چند نفر است.

 

افغان های بیکار در کشور خطرات امنیتی دارند

 

وی افزود: آن نیروی افغانی که مشغول به کار هستند بی دردسر تر هستند و درآمد زایی دارند اما  آنهایی که بیکارند می توانند خطرات امنیتی داشته باشند، اینها بررسی های بیشتری می خواهد.

 

لزوم ساماندهی نیروی افغان و موالید آنها

 

وی با بیان اینکه ساماندهی در جهت مطلوب کمیت نیروی کار افغانی باید انجام شود، گفت: باید بررسی شود بر اساس تعداد نیروی ایرانی چه تعداد نیروی افغان باید وجود داشته باشد این بررسی های بیشتری را می خواهد .فقط بحث اشتغال مطرح نیست یک فرد افغان شاغل ، ۷ تا ۸ تا بچه دارد و زاد ولد می کند، مشکل این جاست. اینکه می گویند اتباع افغانی  هزینه های تولید را پایین می آورند و می توانند مفید باشد، باید بررسی شود آیا موالید آنها هم مفید است؟

 

فاطمه عزیز خانی ادامه داد: زمان انقلاب دکتر هندی داشتیم و می آمدند وبا یک حقوق کم  به روستاهای محروم می رفتند یک مقطعی شد و تمام شد. نیروی افغان هم همین طور است باید هزینه و فایده ای انجام شود و پلان آن مشخص باشد،  آیا لازم است اینها در کشور باشند با خروج ارزی که اتفاق می افتد و یارانه های که استفاده می کنند، اینها بررسی دقیق تر می خواهد. در یک برهه اینها می توانند هزینه های تولید را پایین بیاورند فقط در یک برهه ای ، بعد از آن باید با دقت بیشتری بررسی شود آیا موالید آنها باید استمرار داشته باشد یا نه؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.