مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن:

جم پیلن برای تحقق ظرفیت اسمی تولید در تامین خوراکش سرمایه گذاری می‌کند

گنجی گفت: در انجام اولویت کاری مان یعنی تولید پلی پروپیلن، هیچ وقت با توجه به کمبود خوراک نتوانستیم به ظرفیت کامل تولید برسیم، یعنی اگر قرار باشد که بخواهیم در این حوزه وارد بشویم و سرمایه‌گذاری بکنیم مطلوب اینست که در حوزه‌ای که بتواند خوراک ما را کامل کرده و به ظرفیت کامل تولید برساند، سرمایه گذاری کنیم.
کد خبر : 35381
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1403 - 13:37
جم پیلن برای تحقق ظرفیت اسمی تولید در تامین خوراکش سرمایه گذاری می‌کند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، رضا گنجی، مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در خصوص اینکه راهکار رفع ممنوعیت صادرات پلی پروپیلن، بهره برداری از پروژه‌هایی همچون ارغوان گستر ایلام و طرح‌های PDH/PP است تا بازارسازی مجدد انجام شود، اظهار داشت: به نظر من دو کار در این زمینه احتمالا اتفاق خواهد افتاد. یکی اینکه هم واحد‌های جدید وارد مدار خواهند شد، کمااینکه واحد‌های جدید شرکت‌هایی تولید کننده پلی پروپیلن هم هستند و باید تولید پلی پروپیلن برای آنها جذابیت ایجاد کند. تغییری که در اوایل امسال در قیمت پلی پروپیلن داده شد، نتوانست رضایتمندی به دنبال داشته باشد و تولید پلی پروپیلن افزایش نیافت. ما باید اول برنامه‌ریزی بکنیم و پیشنهاد خودم اینست که باید فرصتی ایجاد بشود تا هم قیمت پروپیلن و هم قیمت پلی پروپیلن واقعی بشود و هم صنایع پایین دستی بتوانند قیمتشان را واقعی کنند. اگر یکبار این اتفاق بیفتد و قیمت دستوری نباشد، این ثبات در بازار نمود پیدا کرده و این زنجیره خودش و جایگاه خودش را پیدا می‌کند. در نتیجه، صنایع پایین‌دستی قیمتی که از ما می‌گیرند برایشان مشخص است و برای من تولیدکننده پلی پروپیلن و واحدی که تولید پروپیلن دارد صرفه اقتصادی پیدا می‌کند، و شرکت تولیدی صنایع پایین دستی هم که می‌خواهد محصولش را عرضه کند برای آن هم جذابیت پیدا کرده و می‌تواند این بازار را به ثبات برساند.

مدیرعامل جم پیلن ادامه داد: ما امیدواریم این اتفاق بیفتد چرا که می‌تواند راهکار خوبی برای ما که در یک نقطه به ثبات برسیم باشد، وگرنه هر چقدر هم تلاش بشود تا قیمت پروپیلن افزایش بیابد، پلی پروپیلن دچار مشکل می‌شود و با افزایش قیمت پلی‌پروپیلن صنایع پایین‌دستی دچار مشکل می‌شوند، یعنی یک زنجیره است و به ناچار وقتی تغییری بخواهد انجام بشود، باید کل زنجیره مدنظر باشد و برای اینکه نتیجه خوبی به دست بیاید، نیاز است که ارکان حاکمیت در حوزه‌های مختلف با هم نشست و جلسه‌ای داشته باشند و تصمیم بگیرند. یعنی وزارت نفت و وزارت صمت در کنار هم تصمیمی بگیرند که خروجی آن محصول با قیمت خوب و مناسب دست مصرف‌کننده، برسد.

بعضا در برخی محصولات الان کمبود وجود دارد و وقتی این کمبود را ریشه‌یابی می‌کنیم، می‌بینیم به تولید و تامین مواد اولیه آن بر می‌گردد.
گنجی در مورد اینکه آیا این کمبود در گرید‌های فیلم بیشتر وجود دارد، تصریح کرد: بله، در گرید‌های فیلم، چون در قالب بسته‌بندی استفاده می‌شود و خیلی هم مهم است کمبود وجود دارد.

الان این دو گرید جدید که ما در نمایشگاه نفت تهران و نمایشگاه ایران پلاست رونمایی کردیم، در حوزه بسته‌بندی بوده که کیفیت بسته‌بندی را بالا می‌برد و از طرفی قیمت تمام شده و مصرف انرژی اش را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل جم پیلن در مورد اینکه آیا پروژه زنجیره ارزش و پایین دستی پلیمر سوپر جاذب SAP در این شرکت تعریف شده است، تاکید کرد: واحد‌های زنجیره ارزش در برنامه بلندمدت شرکت قرار دارد. ما بنابر سیاست‌های کلی نظام نباید وارد رقابت با بخش خصوصی بشویم، لذا صنایع پایین‌دست بخش خصوصی باید رقابت خودشان را داشته باشند. یعنی اگر قرار باشد که حاکمیت در صنایع پایین‌دستی هم بخواهد ورود کند، ممکن است ما این بخش را تحت تاثیر قرار بدهیم. در نتیجه ورود ما در این حوزه به شدت با احتیاط و با بررسی‌های جامع و کامل و در راستای ارزش افزوده بیشتر برای مجموعه خواهد بود. باید توجه داشته باشیم که جم پیلن، وابسته به صنعت بازنشستگی کشوری است و هر عوایدی که در این حوزه به دست بیاید، مستقیما به سمت بازنشستگان عزیز خواهد رفت و در این بخش صرف خواهد شد که افتخاری برای ماست.

گنجی افزود: لذا ما با دقت وارد زنجیره ارزش می‌شویم که هم با سیاست‌های کلی نظام تداخل نداشته باشد و هم بتوانیم در حوزه‌هایی که امکانش نیست یا توانمندی بخش خصوصی در این حوزه ضعیف است، کمکی بکنیم و وارد بشویم و الان هم در حال رایزنی و بررسی کامل هستیم. ما در انجام اولویت کاری مان یعنی تولید پلی پروپیلن، هیچ وقت با توجه به کمبود خوراک نتوانستیم به ظرفیت کامل تولید برسیم، یعنی اگر قرار باشد که بخواهیم در این حوزه وارد بشویم و سرمایه‌گذاری بکنیم مطلوب اینست که در حوزه‌ای که بتواند خوراک ما را کامل کرده و به ظرفیت کامل تولید برساند، سرمایه گذاری کنیم که این معقول‌ترین سرمایه‌گذاری است که من می‌توانم در آن ورود کنم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.