عرضه ۱۴۰ هزار تن محصول با فروش محدود؛ شمش بلوم پیشتاز معاملات فولاد غدیر نیریز

به گزارش نبض بازار، شرکت فولاد غدیر نیریز در خردادماه ۱۴۰۴ با دو محصول استراتژیک خود یعنی آهن اسفنجی و شمش بلوم پا به رینگ معاملاتی بورس کالا گذاشت و حضور فعالی در تالار صنعتی بورس کالا داشت. این شرکت در مجموع توانست ۱۴۰ هزار تن محصول را در این دوره یکماهه به بازار عرضه کند که به تفکیک شامل ۱۰۵ هزار تن آهن اسفنجی و ۳۵ هزار تن شمش بلوم بود.
جزئیات عرضه و فروش آهن اسفنجی
آهن اسفنجی، بهعنوان یکی از محصولات اصلی شرکت، در ۴ روز معاملاتی در خردادماه روی تابلوی بورس کالا قرار گرفت. با وجود اینکه حجم عرضه قابل توجه بود، اما تنها در ۲ روز معاملاتی (۱۱ و ۱۸ خردادماه) شاهد ثبت معاملات موفق برای این محصول بودیم.
قیمت پایانی میانگین موزون آهن اسفنجی در این ماه ۱۵ هزار و ۵۳۵ تومان به ازای هر کیلوگرم ثبت شد. اما آنچه که در روند معاملات مشهود بود، سطح پایین تقاضا و عدم جذابیت این محصول برای خریداران عمده در بیشتر روزهای عرضه بود که به فروش محدود انجامید.
فروش موفق شمش بلوم
در نقطه مقابل، شمش بلوم شرایط بهتری را تجربه کرد. این محصول در ۳ روز معاملاتی در تالار عرضه شد و در هر سه روز، فروش نهایی برای آن رقم خورد.
فولاد غدیر نیریز موفق شد از محل فروش ۱۷ هزار تن شمش بلوم، درآمدی بالغ بر ۴۹۷ میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان کسب کند. قیمت پایانی میانگین این محصول نیز ۲۹ هزار و ۲۷۷ تومان به ازای هر کیلوگرم ثبت شد که نشاندهنده تقاضای بالاتر بازار برای شمش نسبت به آهن اسفنجی در این بازه زمانی است.
علیرغم عرضه گسترده، در مجموع تنها ۱۳ درصد از کل محصولات عرضهشده توسط فولاد غدیر نیریز در بورس کالا به فروش نهایی رسید. از کل ۱۴۰ هزار تن عرضهشده، تنها ۱۸.۵ هزار تن محصول به فروش رفت که حاکی از فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا در بازار خردادماه است.
این مسئله ممکن است ریشه در کاهش نقدینگی خریداران، تغییر انتظارات بازار یا رقابت شدید با سایر شرکتهای تولیدی داشته باشد که لازم است در تحلیلهای بعدی بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد.
درآمدزایی خردادماه؛ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان
مجموع درآمد فولاد غدیر نیریز از فروش محصولات در بورس کالا در خردادماه ۱۴۰۴ به ۵۱۷ میلیارد و ۳۹۳ میلیون تومان رسید. از این میزان:
• فروش شمش بلوم با ۴۹۷ میلیارد تومان، ۹۶ درصد درآمد ماهانه شرکت را به خود اختصاص داد.
• فروش آهن اسفنجی نیز با ۲۰ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان سهم اندکی در سبد درآمدی ماهانه داشت.
این نسبت درآمدی نشان میدهد که شمش بلوم محصول استراتژیکتری برای شرکت در معاملات بورسی محسوب میشود و بازار کشش قیمتی بیشتری برای آن دارد.
شیوه تسویه؛ نقدی و اعتباری
در این دوره معاملاتی، فولاد غدیر نیریز سیاست متنوعی را در خصوص شیوههای تسویه با خریداران در پیش گرفت. بهگونهای که هر دو روش نقدی و اعتباری را در نظر گرفته است. این اقدام میتواند باعث تسهیل در فرایند خرید برای برخی خریداران شده باشد، اما با این حال سطح پایین فروش نشان میدهد که این تسهیلات نیز نتوانسته رکود تقاضا را بهطور کامل جبران کند.
تحلیل روند خردادماه و چشمانداز آینده
مروری بر عملکرد فولاد غدیر نیریز در خردادماه نشان میدهد که این شرکت با وجود تداوم در عرضه و تنوع محصول، همچنان با چالش فروش گسترده محصولات در بورس کالا مواجه است. از یکسو، شمش بلوم همچنان مورد اقبال بازار قرار دارد، اما از سوی دیگر، آهن اسفنجی نیازمند بازتعریف استراتژیهای فروش و شاید تعدیل قیمت یا شرایط عرضه است.
با توجه به نزدیکی به فصل گرم سال که معمولاً محدودیتهای برق و کاهش تولید برخی صنایع فولادی را به همراه دارد، ممکن است در ماههای آتی فرصت مناسبی برای افزایش فروش موجودیهای انبار و بهبود نرخ فروش آهن اسفنجی فراهم شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰