سهراب دل انگیزان: دولت قصد داشت بودجه روی کاغذ تراز شود

Print Friendly, PDF & Email

افزایش درآمد مالیاتی زمانی محقق می شود که افزایش درآمد وجود داشته باشد وقتی که افزایش درآمدی در سال آینده پیش بینی نمی شود و ما در رکود خواهیم بود چطور امکان دارد که افزایش درآمد مالیاتی وجود داشته باشد مگر اینکه بخواهیم مالیات بنگاههای فعلی را افزایش دهیم.

کد خبر : 1023
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 دی 1398 - 18:36
سهراب دل انگیزان: دولت قصد داشت بودجه روی کاغذ تراز شود
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش “وقت خبر“لایحه ی بودجه ی سال ۹۹ با اما و اگرهای فراوان تقدیم مجلس شد. در لایحه ای که به گفته ی بسیاری از کارشناسان در آن شاهد کسری ۲۲۰ هزار میلیاردی خواهیم بود و این مسئله اگر برایش چاره ای اندیشیده نشود مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد. اولین مسئله ای که در بودجه ی سال ۹۹ به چشم میخورد افزایش ۲۳ درصدی درآمدهای مالیاتی است که ابهامات فراوانی در خصوص این افزایش درآمد وجود دارد. البته این ابهام در کنار مماشات دولت در سالهای قبل در خصوص مالیات سؤالاتی مطرح می کند که باید دید جواب پاسخ به این پرسش ها چیست؟ دولت در لایجه ی بودجه ی سال ۹۹ پیش بینی درآمد مالیاتی ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی را کرده که در مقایسه با سال قبل که ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بود شاهد افزایش قابل توجهی در آن روی کاغذ خواهیم بود. اما باید دید این پیش بینی به چه شکلی قابل تحقق است؟

سهراب دل انگیزان کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در این مورد به خبرنگار وقت خبر گفت: افزایش درآمد مالیاتی زمانی محقق می شود که افزایش درآمد وجود داشته باشد وقتی که افزایش درآمدی در سال آینده پیش بینی نمی شود و ما در رکود خواهیم بود چطور امکان دارد که افزایش درآمد مالیاتی وجود داشته باشد مگر اینکه بخواهیم مالیات بنگاههای فعلی را افزایش دهیم.

وی در خصوص بخشی از پولهایی که هیچ مالیاتی به آنها تعلق نمی گیرد گفت: ما هنوزم قصد نداریم از برخی سازمانها و بنگاههایی که به آنها پول به صورت اختصاصی و حبه و مواردی دیگری از این دست داده می شود مالیات بگیریم در حالیکه در همه ی دنیا این پولها شامل حال مالیات می شوند. بعنوان مثال پولهایی که امروز در سپرده های مختلف بانکی وجود دارد سال آینده حدود ۱۳۰۰ میلیارد به آنها سود تعلق می گیرد که هیچ مالیاتی برایش در نظر گرفته نشده در حالیکه دارایی شامل حال مالیات است از طرف دیگر ردیف های معافیت مالیاتی ما تغییری نکرده با این حساب چطور امکان تحقق این پیش بینی وجود دارد؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که با این وجود چرا افزایش درآمد مالیاتی در بودجه پیش بینی شده گفت: دولت قصد داشت این بودجه روی کاغذ تراز شود و در ادامه اگر جایی کسری به وجود بیاید به نحوی جبران کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.