آینده شفافیت در بانک آینده چیست؟ + سند

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“سال ۹۸ به پایان رسید و با گذشتن ۲ ماه از سال ۹۹ هنوز باید منتظر انتشار صورتهای مالی مربوط به سال قبل برخی از بانکها و شرکتها باشیم. موضوعی که یقیناً با اصل شفافیت در تباین است و می تواند تبعات منفی برای جامعه به همراه داشته باشد. نظام بانکی کشور

کد خبر : 4073
تاریخ انتشار : جمعه 12 اردیبهشت 1399 - 20:02
آینده شفافیت در بانک آینده چیست؟ + سند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“سال ۹۸ به پایان رسید و با گذشتن ۲ ماه از سال ۹۹ هنوز باید منتظر انتشار صورتهای مالی مربوط به سال قبل برخی از بانکها و شرکتها باشیم. موضوعی که یقیناً با اصل شفافیت در تباین است و می تواند تبعات منفی برای جامعه به همراه داشته باشد. نظام بانکی کشور پیش از همه چیز باید با شفاف سخن بگوید و روشن کند که چطور در برخی مواقع شرکتهای زیر مجموعه می توانند تسهیلات کلان دریافت کنند و یا وقتی یکی از اعضای هیئت مدیره در شرکتهای دیگر صاحب صندلیست آن شرکت می تواند مبالغ بسیار بزرگی را از بانک دریافت کند. افزایش گاهاً عجیب و غریب مطالبات غیرجاری بانکها چطور اتفاق می افتد؟ در مواردی دیده شده که برخی بانکها چند ده برابر سرمایه نظارتی خود تسهیلات ارائه داده اند آن هم در شرایطی که چنین موضوعی منع قانونی دارد. از آنچه گفته شد به درستی درمی یابیم که مطالبه شفافیت در خصوص تسهیلات اعطایی بانکها به سازمانها و شرکتها بیش از گذشته باید مورد توجه و تأکید باشد. متأسفانه شاهد رویکردی هستیم که در آن مطالبات قانونی با برخوردهای تند و قهری در برخی از بانکها و سازمانها روبروست و هنوز مشخص نیست که ساز و کار نظام بانکی کشور در برخی از تسهیلات اعطایی به شرکتهای مختلف چیست و چطور امکان دارد با وجود دستگاههای نظارتی مختلف و خود بانک مرکزی شاهد عدول از برخی قوانین روشن و مصرح باشیم. بانک آینده که در سالهای گذشته به کرات اسمش شنیده شده و شایعاتی هم در خصوصش منتشر شد از جمله بنگاههای مالی کشورست که باید به مسائل مختلفی پاسخ دهد. اما در گام اول از این پرسش ها برآنیم از محمد فطانت فرد بپرسیم که تأخیر در انتشار صورتهای مالی این بانک با کدامیک از ساز و کارهای روشنگری و شفافیت سازگاری دارد.

بانک آینده که آخرین صورتهای مالی خود را مربوط به سال ۹۷ می بیند وضعیت جالبی را در آن رقم زده که در آن هزینه های بانک ۵ هزار میلیارد از درآمدهای بانک بیشتر است. اما این موضوعی نیست که قصد داریم محمد فطانت فرد به آن پاسخ گوید اصلی ترین پرسش در خصوص عدم انتشار صورتهای مالی و لیست تسهیلاتیست که این بانک ارائه کرده است. در نگاهی به لیست بلندبالای تسهیلات این بانک موضوعی که باید روشن شود اینست که اصولا چرا وقتی وضعیت کفایت سرمایه بانک اصلا جالب نیست و سرمایه نظارتی بانک اجازه پرداخت تسهیلات را به یک مجموعه بیشتر از حد مشخصی نمی دهد باید شاهد باشیم که این موضوع رعایت نشده است. در گزارش بعدی درباره جزئیات این تسهیلات خواهیم گفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.