اسنپ و تپسی مشتریان‌شان را از دست دادند/ نئو بانک‌ها به ایران می‌آیند

Print Friendly, PDF & Email

دنیای استارتاپ‌ها و فناوری اطلاعات پر است از اخبار کوتاه و شایعه‌هایی که نشان‌دهنده عملکرد و تاثیرگذاری تکنولوژی است یا می‌تواند بر اعتماد مردم به استارتاپ‌ها اثر بگذارد. در ادامه مروری داریم به برخی از این اخبار.

کد خبر : 5336
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 شهریور 1399 - 14:08
اسنپ و تپسی مشتریان‌شان را از دست دادند/ نئو بانک‌ها به ایران می‌آیند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبیعی است که وقتی پلتفرم مورد استفاده مردم بسته می‌شود از فیلترشکن استفاده می‌کنند.. محمدجواد آذری جهرمی در برنامه «یک روز تازه» شبکه ۵ سیما در رابطه با پلتفرم‌های پرطرفدار خارجی و بحث فیلترینگ بیان کرد: زمانی‌ که یک پلتفرم، که مورد استفاده حجم عظیمی از مردم است را به خاطر یک مشکل ببندید، طبیعی است که مردم با این حکم مقابله می‌کنند و به دنبال استفاده از فیلترشکن می‌روند. از وزارت ارتباطات هم خواسته می‌شود که جلوی فعالیت فیلترشکن‌ها گرفته شود. وقتی بیش از ۳۰ میلیون نفر دنبال فیلترشکن هستند، باید لشگری هم آماده شود تا با فیلترشکن‌ها مقابله کند (دیجیاتو).

– معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، از راه‌اندازی نئوبانک‌ها در ایران تا سال ۱۴۰۰ خبر داد داد. مهران محرمیان گفت: نئوبانک‌ها شعبه ندارند و در آنها تلاش می‌شود ارتباط با مردم به صورت غیرحضوری باشد و به صورت دیجیتال به مشتریان سرویس داده شود (راه پرداخت).

– موضوع بیمه رانندگان استپ و تپسی چالشی ادامه‌دار است. رانندگان شرکت‌‌های تاکسی آنلاین، بخش عظیمی از نیروهای کار را در ایران تشکیل می‌دهند. با این حال برآورد کاملا دقیقی از میزان دقیق این رانندگان وجود ندارد. طبق آمارهای موجود به تخمین می‌توان جمعیتی بیش از چند میلیون نفر نیروی کار را در نظر گرفت که در کل این شرکت‌ها مشغول به کارند. برای مثال روابط عمومی شرکت اسنپ به ایلنا می‌گوید: «در این شرکت در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار راننده فعال اسنپ در کشور مشغول به کار هستند.» آمارها و اظهارات دیگری از رانندگان این شرکت موجود است که طبق آن، بیش از دو میلیون نفر راننده تاکسی در این شرکت مشغول به کار هستند. با این حال و به‌رغم وجود این تعداد وسیع از نیروی کار در این شرکت‌ها، هنوز رانندگان آنها و به‌طور خاص رانندگان تاکسی و انواع پیک‌های موتوری و سرویس‌های حمل و نقل از قبیل وانت‌ها، از حق اولیه برخورداری از بیمه تامین اجتماعی و مزایای مندرج در قانون کار برای کارگران محرومند (ایلنا). تجارت‌نیوز در گزارشی با موضوع بیمه رانندگان تاکسی اینترنتی به این موضوع پرداخته بود.

– اسنپ، تپسی و ماکسیم از کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی سفرهایشان در پی شیوع کرونا می‌گویند؛ ظاهرا با گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا تاکسی‌های اینترنتی هنوز به حالت عادی بازنگشته‌اند. ابتدای اسفند ۹۸ بود که شیوع کرونا در ایران به طور رسمی اعلام شد و در حال حاضر ۶ ماه از شیوع این ویروس در ایران می‌گذرد. فاصله‌گذاری اجتماعی از یک‌سو در برهه‌ای منجر به تعطیلی کسب‌وکارهای سنتی شد و بخش بزرگی از کسب‌‌وکارهای آنلاین را دور کار کرد و از سوی دیگر مدارس، کافه‌ها و سینما‌ها را تعطیل کرد. این تغییرات در سبک زندگی تردد شهروندان را با کاهش رو به رو کرد و گزارش‌های نقشه و مسیریاب‌های بومی بلد و نشان نیز شاهدی بر کاهش چشمگیر ترددها بودند (وبنا).

– تفاهم‌نامه راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری حوزه کشاورزی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی امضاء شد تا نیازهای فناورانه این حوزه در این مرکز توسط دانش بنیان‌ها و توانمندی‌های موجود در کشور «ایران ساخت» شود. این تفاهم‌نامه به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی رسید. با امضای این تفاهم نامه مسیر ایجاد و راه‌اندازی مرکز بین‌المللی تجارت و نوآوری کشاورزی «آی تک» هموار شد تا تولید در بخش کشاورزی با محصولات «ایران ساخت» رونق گیرد (ایسنا).

– بانک‌های تجارت و صنعت‌ومعدن سهامداران جدید فرابوم شدند. نخستین نشست رسانه‌ای فرابوم با هدف ارائه دستاوردها و برنامه‌های پیش روی فرابوم برگزار شد. این نشست که حدودا یک سال پس از تاسیس شرکت برگزار شده، با صحبت‌های صادق فرامرزی مدیرعامل فرابوم آغاز شد. فرامرزی فرابوم را به نوعی “متر بانکداری باز” معرفی کرد و توضیح داد که در ابتدا فرابوم قصد داشت به تنها هاب اقتصاد دیجیتال در کشور تبدیل شود و در این مسیر از بانکداری باز به نوآوری باز تغییر مسیر دادند. فرامرزی در صحبت‌هایش از یک خبر خوب گفت و آن اینکه دو بانک تجارت و صنعت و معدن هرکدام با ۱۵ درصد سهام به مجموعه سهامداران شرکت اضافه شدند (راه پرداخت).

– چین برای امنیت جهانی اطلاعات پیشقدم شد. دولت چین طرحی برای ایجاد استانداردهای جهانی امنیت اطلاعات تدوین کرده است و از دولت ها می خواهد از آن پشتیبانی کنند. این اقدام در حقیقت با تلاش‌های آمریکا برای ترغیب کشورها به منع استفاده از تجهیزات فناوری چینی مقابله می‌کند. چین در طرحی به نام «ابتکار جهانی در امنیت اطلاعات» از تمام کشورها می‌خواهد امنیت داده‌ها را به روشی جامع، عینی و مبتنی بر شواهد کنترل کنند. این طرح در حقیقت از کشورها می‌خواهد با نظارت گسترده علیه کشورهای دیگر مخالفت کنند. همچنین از شرکت‌های فناوری می‌خواهد در محصولات و خدمات خود راهی برای جمع آوری غیر قانونی اطلاعات، کنترل سیستم‌ها و دستگاه‌های کاربران ایجاد نکنند (مهر).

– برخی کاربران توئیتر از ادعادی یک استارتاپی آمریکایی در مورد ساخت باتری ارزان قیمت از زباله‌های هسته‌ای خبر داده‌اند که عمری طولانی تا ۲۸۰۰۰ سال دارد. کاربری در این مورد نوشته است: «اگه استارتاپای رزرو نوبت دکتر و سفارش بیمه آنلاین و خدمات خشکشویی و تخفیف گروهی و فروشگاه انلاین اجازه می‌دن، بگیم استارتاپ به معنایی که اقتصاد رو از بحران نجات می‌ده، این جنس استارتاپ‌ها هستند (کوت)، با ارزش افزوده‌های واقعی.»

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.