آغاز به کار نخستین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران

Print Friendly, PDF & Email

نخستین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو)، روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه سال جاری، با حضور جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت، کامبیز مهدی‌زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه و تعداد کثیری از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی رسماً آغاز به کار کرد.

کد خبر : 5427
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 شهریور 1399 - 15:42
آغاز به کار نخستین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، سرپرست وزارت صمت در مراسم افتتاحیۀ مرکز ایمینو گفت: بخش معادن با تحقیقات و نوآوری بیگانه نیست و اقداماتی در این زمینه انجام شده که نمونۀ آن تأسیس یونیدرو است. با این حال باید سمت و سوی معادن بیش از گذشته به سمت نوآوری و تحقیقات پیش برود؛ در این زمینه دولت نیز مشوق خواهد بود ‌ و در قانون معادن تخفیف‌هایی برای معدن‌کاران در نظر گرفته است که آن‌ها بتوانند هزینۀ موردنیاز تحقیقات خود را از حقوق دولتی پرداخت کنند.
به گفتۀ وی، فراخوان ایده‌های نو در بخش معدن همیشگی است و هرکس هر ایده‌ای در این بخش داشته باشد، می‌تواند آن را مطرح کند. همچنین حضور مدیران بزرگ فولادسازی کشور در افتتاحیۀ ایمینو، همچون فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و شرکت چادرملو نشان از توجه این شرکت‌ها به فناوری و دانش روز دارد.

سرقینی گفت: وزارت صمت از این اقدام ایمیدرو حمایت می‌کند و می‌توان حساب بیشتری روی این بخش باز کرد.

نیاز اساسی ما دست‌یابی به فناوری نوین در بخش معدن و زمین‌شناسی است
داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت نیز در افتتاحیۀ مرکز ایمینو گفت: امروز برای تعداد کثیری از نخبگان و کسانی که آرزوی اداره شدن علمی کشور را در سر داشتند یک روز به‌یادماندنی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه دکتر غریب‌پور به مباحث فناوری و علمی اهتمام بسیاری داشته‌اند، افزود: تنها با نوآوری، فناوری و به‌روز بودن می‌توان در عرصۀ رقابت باقی ماند و ما در زمین‌شناسی و معدن به‌شدت به فناوری نوین و به‌روز شدن نیازمندیم.

به دنبال ایجاد هاب فناوری هستیم
خداداد غریب‌پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در مراسم افتتاحیۀ مرکز ایمینو گفت: امروز پنج مجموعۀ استارت‌آپی شکل گرفته و در تلاشیم یک هاب فناوری ایجاد شود و شرکت‌هایی مثل فولاد مبارکه، مس و فولاد خوزستان به این بخش ورود و از آن حمایت کنند.
وی با اشاره به اینکه کشور در شرایط تحریمی به اقتصاد دانش‌بنیان نیاز دارد ادامه داد: جلوگیری از خام‌فروشی و بهره‌وری تولید به هر اندازه که امکان داشته باشد مهم است.
غریب‌پور گفت: امیدواریم شرکت‌های بزرگ حمایت خود را از طرح‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان اعلام کنند تا بتوانیم روند تبدیل شدن به اقتصاد دانش‌بنیان را تسریع کنیم.

به انقلاب دیجیتالی در صنایع کشور امیدواریم
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان گفت: خوشحالیم که امروز اولین مرکز استارت‌آپی بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح و راه‌اندازی شد و امید است که در روزهای آینده این مرکز به شکوفایی برسد و بخش معدن و صنایع معدنی بتواند از فضای ایجادشده نهایت بهره را ببرد.
وی ادامه داد: فولاد مبارکۀ اصفهان چند ماه پیش کلنگ‌زنی مرکز تحول دیجیتال را با همکاری دانشگاه تهران انجام داد که ظرف ۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.
به گفتۀ وی، این دومین مرکز نوآوری و دیجیتال است و امیدواریم با تداوم این اقدامات بتوانیم انقلاب دیجیتال را در همۀ صنایع کشور ایجاد کنیم و درنهایت باعث افزایش بهره‌وری و سود بیشتر سهام‌داران و ارتقای فضای کسب‌وکار در همۀ بخش‌ها شویم.

حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایمینو
مشاور عالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین افتتاح مرکز ایمینو نیز گفت: برخی کشورها به سمت خام‌فروشی رفته‌اند، اما در ایران می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب بر فاصله گرفتن از خام‌فروشی تأکید دارند؛ این مهم با کمک فناوری در بخش نفت و معدن محقق شده و می‌توان از خام‌فروشی جلوگیری کرد.
کامبیز مهدی‌زاده همچنین گفت: در زمینۀ فعالیت‌های دانش‌بنیان و جدید اقداماتی انجام داده‌ایم و دولت از این طرح‌ها به‌ویژه ایمینو حمایت می‌کند.
وی تأکید کرد: در ایران به‌ویژه در بخش معدن باید به سمت نوآوری، علمی شدن و اکتشاف در عمق حرکت کنیم و به موضوع زمین‌شناسی پزشکی نیز اهمیت بیشتری بدهیم.

شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی از استارت‌آپ‌ها حمایت کنند
حسین منصوری مدیر مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو)، در آیین افتتاح این مرکز با ابراز امیدواری از راه‌اندازی این مجموعه و آثار مثبت آن بر زیست‌بوم معدن کشور گفت: برگزیدگان و فعالان استارت‌آپی در ایمینو بر اساس جشنوارۀ اینوماین که در سال ۹۶ و ۹۷ در ۲ دوره برگزار شد انتخاب شدند.
در این روند در نهایت از میان ۳۰ استارت‌آپ ۵ استارت‌آپ برگزیده شد. به گفتۀ وی، استارت‌آپ‌های انتخاب‌شده در این مجموعه اگر مورد حمایت شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع‌دستی قرار بگیرند، شاهد اتفاقات خوبی در این بخش خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.