بومی سازی و تولید انبوه قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود

Print Friendly, PDF & Email

صنعت خودروسازی کشور با شروع تحریم ها، به دلیل عدم امکان واردات بسیاری از قطعات با مشکلات جدی مواجه شد و شاهد انباشت ده ها هزار خودرو در کف پارکینگ خودروسازها بودیم. کسری بسیاری خودروها مربوط به چند قطعه خاص از جمله کیسه هوا، کامپیوتر خودرو و غیره بود و قطعه سازانی همچون کروز با پیوستن به پویش نهضت داخلی سازی دست این صنعت را گرفتند تا زمین نخورد و سر پا بایستد.

کد خبر : 5492
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 شهریور 1399 - 15:20
بومی سازی و تولید انبوه قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر: بزرگترین و پیشرفته ترین قطعه ساز کشور بومی سازی قطعات خودرو به خصوص قطعات استراتژیک را سال ها پیش آغاز کرده بود و با شروع تحریم ها روند آن را تسریع بخشید و در حال حاضر ۳۰۰۰ قطعه را بومی سازی کرده است. آن روزها که شاهد انباشت خودروها به دلیل نبود قطعات هایتک مانند ECU، ایربگ، مالتی مدیا و… بودیم، کروز تحریم ها را فرصتی برای خود دانست و با همت ۱۲هزار نفری خانواده خود داخلی سازی قطعاتی که روزی رویایی بیش نبود به سرانجام رسید. این امر صرفه جویی ارزی ۵۰ میلیون دلاری، پیوستن ۱۰۰۰ نفر به خانواده ۱۲هزار نفری کروزو… را در برداشت.

محمدرضا دهقان مدیر تحقیق و توسعه کروز با اشاره به اینکه در این مرکز با سرمایه گذاری بسیار بالا پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری و سیستم های طراحی تهیه شده و حدود ۲۳۰ نفر از نخبگان و متخصصان کشور در حال تحقیق و پژوهش هستند، گفت: حاصل کار و فعالیت آن ها، طراحی قطعات پیشرفته مورد نیاز خودروسازی کشور است. طراحی قطعات را از مرحله مهندسی معکوس آغاز کردیم و امروز توان آن را داریم تا بر اساس درخواست خودروساز، همگام با هر سطح از تکنولوژی روز دنیا، سیستم های داخلی خودرو را از ابتدا طراحی کند.

دهقان با تاکید بر اینکه برای داخلی سازی قطعات با کیفیت همیشه آماده هستیم، اظهار کرد: بزرگترین قطعه ساز کشور به این موضوع اعتقاد دارد که همکاری بین صنعت و دانشگاه ها باید تقویت شود و در این راستا از سال گذشته همکاری با دانشگاه ها را آغاز کردیم و با همت جوانان نخبه و دانشگاهی، قطعات استراتژیک و هایتک خودرو را به خودکفایی رساندیم.

وی ادامه داد: کروز سعی در رسیدن به خودکفایی کامل در این صنعت را دارد که در حال حاضر ۵۰ پروژه با دانشگاه های معتبر کشور از جمله شریف، تهران و امیرکبیر در حال انجام است و توانستیم ۳۰۰۰ قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان را که در گذشته از خارج از کشور تامین می شد، بومی سازی کنیم.

دهقان توضیح داد: توانستیم با همت مهندسان و ارتباط با دانشگاه های مذکور به خودکفایی بسیاری از قطعات مانند کنترل بدنه نسل جدید تعدادی از خودروهای داخلی، مدل های متفاوت سوئیچ، ECU نسل جدید که دارای قابلیت های منحصر به فرد است، طراحی و ساخت اجزاء مکانیکی پلتفرم های برقی کروز و بهینه سازی آن شامل مجموعه جعبه الکترونیکی کنترل بدنه، متعلقات مکانیکی جعبه الکترونیک ECU، فیوزباکس ها و … دست یابیم.

مدیر تحقیق و توسعه کروز در خصوص جذب نخبگان بیان کرد: برای ارتقاء دانش فنی، کاهش هزینه‌های تولید، ‌افزایش بهره‌وری و… حدود ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های مذکور را در واحد تحقیق و توسعه مستقر کردیم و در آینده با گذراندن واحدهای آموزشی می توانند جذب شوند. از آن جایی که با تکیه بر توان جامعه دانشگاهی خیلی راحت تر می توان مشکلات به وجود آمده از تحریم ها را بی اثر کرد جذب نخبگان همچنان ادامه دارد.

گفتنی است کروز در حال حاضر ۳۰ درصد از نیاز خودروسازی کشور را تامین می کند و اقدامات مهمی در راستای بومی سازی قطعات انجام داده است. از دستاوردهای آن می توان بومی سازی  ECUدر ۵ نسل را اشاره کرد. کروز از حدود ۱۲ سال پیش با تامین ECU با پردازنده ۱۶ بیتی، نیازهای خودروسازان را برآورده کرده و همزمان با ارتقاء آپشن ها و اضافه شدن ویژگی های متفاوت از قبیل کروز کنترل، ESC، سطوح آلایندگی بالا، استفاده از گیربکس اتوماتیک و … طراحی نسل ECU 32 بیتی را آغاز کرده و تولید انبوه رسیده است.

 این بنگاه اقتصادی پس از پنج سال کار تحقیقاتی و انجام آزمایش های متعدد، موفق به تولید محصول استراتژیک ایربگ شده که علاوه بر طراحی سخت افزار، مستلزم اجرای مرحله به مرحله یک نرم افزار چندین هزار خطی است و اکنون به تولید انبوه رسیده است.

از سال ۱۳۹۰ فرآیند بومی سازی طراحی و تولید قطعات جلو آمپر و مالتی مدیا آغاز شد و به صورت صد درصدی انجام شده است. علاوه بر حساسیت ویژه در ظاهر، این قطعات در دو بخش الکترونیک و مکانیک از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند و تکنولوژی روز به کار رفته مدام در حال تغییرات است، به همین منظور کروز با درک صحیح از فناوری روز دنیا، به صورت پیوسته اقدام به بروز آوری پلتفرم های الکترونیکی به کار رفته می کند که از جمله می توان به ارائه مالتی مدیاهایی با پلتفرم های اندروید، لینوکس و جلوآمپرهای دیجیتالی با نمایشگر TFT برای مدل های جدید خودروهای داخلی اشاره کرد و در مواردی مانند طراحی پلتفرم و نقشه رهیاب، با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های برتر کشور همکاری داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.