شکایت کاربران از اختلال اینترنت/ پای اینترنت ملی در میان است؟

Print Friendly, PDF & Email

«اینترنت» در ماه‌های اخیر، بسیاری از مردم را کلافه کرده؛ بعد از ماجرای گرانی بسته‌ها و حذف بسته‌های پرطرفدار از ویترین همراه اول و ایرانسل، حالا نوبت به کندی و قطع و وصل اینترنت اپراتورها و مخابرات رسیده است.

کد خبر : 5742
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 - 14:29
شکایت کاربران از اختلال اینترنت/ پای اینترنت ملی در میان است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، در روزهای اخیر تعدادی از کاربران از کاهش سرعت اینترنت خانگی و همراه خود شکایت دارند. به گفته برخی از آنها، چه با اتصال فیلترشکن و چه بدون آن، سرعت اینترنت بسیار پایین است. گروهی از کاربران نیز می‌گویند برای ارسال فایل‌ها با تلفن همراه خود، حتما باید فیلترشکن را روشن کنند یا با اینترنت خانگی نمی‌توانند سایت‌های خارجی را باز کنند.

برخی از افراد هر گاه که چنین مشکلاتی رخ می‌دهد این احتمال را مطرح می‌کنند که ممکن است پای اینترنت ملی در میان بوده و دسترسی به برخی سایت‌های خارجی قطع شده باشد.

در دو، سه روز گذشته نیز بعضی در فضای مجازی روی موضوع دیگری دست گذشتند؛ هایجک ترافیک گوگل. بر اساس مطالبی که برخی افراد به ویژه توئیتر منتشر کردند، شرکت ارتباطات زیرساخت بخشی از ترافیک درخواستی کاربران داخلی از این موتور جستجوگر را به سمت دیگری منحرف کرده بود.

البته ‌نائب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به سرعت این موضوع را تکذیب کرد. سجاد بنابی، بروز اشتباه در تنظیمات زیرساخت شبکه را یک رخداد فنی طبیعی دانست که کارشناسان فنی این شرکت باید بررسی‌های لازم در مورد آن را انجام دهند (پیوست).

هفته گذشته نیز اختلال گسترده در اینترنت همراه اول کاربران در استان‌های تهران و البرز به حدی رسید که واکنش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز در پی داشت. او در مراسم معرفی دستاورد‌های بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات، به این اختلال و رفع آن اشاره کرد و آن را تحمیلی دانست (خبرگزاری صدا و سیما).

اختلال روزهای اخیر البته مخصوص به تهران نبوده است و کاربرانی از شهرهای دیگر از جمله مشهد نیز آن را گزارش کرده‌اند. موضوع اینترنت مخابرات و اپراتورها در برخی از نقاط کشور به ویژه استان‌ها و روستاهای محروم نیز چالشی همیشگی است و این روزها به ویژه به دلیل اقدام آموزش و پرورش به ارائه شبکه شاد و الزامات آموزش مجازی بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.

مشکلی نیست/ حل می‌شود

تجارت‌نیوز موضوع اختلال‌های اخیر اینترنت را از مخابرات و دو اپراتور بزرگ کشور پیگیری کرد. همراه اول و ایرانسل هر دو معتقد بودند، شکایت این روزهای کاربران در فضای مجازی، در مورد آن دیگری است و اینترنت همراه آنها هیچ مشکلی ندارد.

همراه اول، در نهایت نیز پاسخگو نبود و موضوع را به گفتگوی مدیرکل نظارت بر خدمات ارتباطی رگولاتوری حواله کرد. سیدمحمد امامی، روز ۳۱ شهریور، وجود اختلال‌هایی در شبکه اپراتورهای موبایل را در روزهای گذشته تایید کرده و گفته است که مشکلات در تهران حل شده‌اند. او وعده داده است که در دیگر استان‌هایی که با مشکل مواجه بوده‌اند، تا ۳ روز آینده، وضعیت کاملا طبیعی می‌شود. به گفته امامی، این اختلال، به دلیل افزایش ظرفیت شبکه بوده است (خبرگزاری مهر).

ایرانسل نیز به دنبال پیگیری‌های تجارت‌نیوز، ابتدا وعده پاسخگویی داد اما در ادامه توضیحی از سوی این اپراتور ارائه نشد.

اما محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز، اختلال کلی در شبکه مخابرات تهران را تایید نکرد و گفت: ممکن است در برخی نقاط شهر، اختلا‌ل‌هایی بروز کرده باشد که طبیعی است.

به گفته او احتمال بروز برخی خرابی‌ها از جمله قطعی کابل یا مشکلاتی در شبکه در برخی نقاط وجود دارد.

با وجود این تکذیب‌ها و وعده‌ها، کاربران در شهرهای مختلف از سرعت اینترنت ناراضی هستند؛ هر چند صدای شهروندان تهرانی بیشتر شنیده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.