روز حساس در بازار ارز و سکه / پیش‌بینی قیمت دلار و سکه امروز ۱۳ مهر

Print Friendly, PDF & Email

«قیمت ارز کاهش خواهد یافت»؛ انعکاس چنین جمله‌ای از صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، کافی بود که قیمت‌ها در معاملات پشت خطی دلار و سکه نزولی شوند.

کد خبر : 5937
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 10:15
روز حساس در بازار ارز و سکه / پیش‌بینی قیمت دلار و سکه امروز ۱۳ مهر
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، آخر وقت شنبه، دلار از کانال ۲۹ هزار تومانی پایین رفت و سکه در معاملات فردایی به سطح ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قدم گذاشت. در واقع سکه طی یک روز در معاملات فردایی شاهد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش بود و دلار نزدیک به هزار تومان افت کرد.

در اولین روز هفته، روند قیمت سکه و دلار در معاملات نقدی نیز کاهشی بود و قیمت‌ها نتوانستند وارد سطوح جدید شوند. این روند ریزشی پس از بسته شدن بازارها و در معاملات پشت خطی نیز ادامه یافت. در معاملات پشت خطی که به صورت مجازی و در شکل کاغذی انجام می‌شود خرید و فروش‌ها برپایه تسویه ریالی صورت می‌گیرد. ریزش پشت خطی در شب گذشته با تفسیرهای متفاوتی روبه رو شد. در مجموع سه نگاه متفاوت درباره رفتار ریزشی دلار و سکه در معاملات پشت خطی روز شنبه وجود داشت.

تغییر انتظارات بازار با بیماری ترامپ

گروهی باور دارند، انتظارات بازار به دلیل بیمار شدن ترامپ تغییر کرده و آنها احتمال می دهند شانس ریاست جمهوری «جو بایدن» افزایش پیدا کرده است، در نتیجه ترجیح دادند در موقعیت خرید قرار نگیرند و فروشنده بازار باشند. اگر نگاه این گروه صحیح باشد، باید در انتظار افت بیشتر قیمت سکه و دلار باشیم.

رسیدن قیمت دلار و سکه به سقف

دسته دیگری در بازار باور دارند، با رسیدن قیمت ها به سقف‌های تاریخی، معامله گران در انتظار یک خبر بودند که از خریدهای پیشین خود کسب سود کنند. در واقع در این نگاه، یک اصلاح قیمتی رخ داده است و معامله گران پس از کسب سود از خریدهای قبلی، بار دیگر در قامت خریدار به بازار بازخواهند گشت و تلاش خواهند کرد که قیمت ها را به سقف‌های پیشین بازگردانند.

افت سازماندهی شده از طرف نوسان گیران فردایی

گروه سومی هم در بازار هستند که معتقدند، افت انتهای وقت روز شنبه توسط گروهی از نوسان گیران سازماندهی شد که از خرید دلار و سکه در قیمت‌های پایین تر جا مانده بودند؛ از نگاه آنها این گروه تصمیم دارند در ۲ روز ابتدایی هفته با نزول بیشتر قیمت ها در معاملات آتی، زمینه را برای خرید خود در معاملات نقدی در نرخ‌های پایین تر فراهم کنند.

این دسته به گونه ای صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی را منتشر کردند که گویی قرار است دلار طی روز یک شنبه دچار سقوط شود، در حالی که در صحبت‌های رییس کل از افت قیمت دلار در مقطع خاصی صحبت نشده بود و تنها اشاره شده بود که با بازگشت ارز صادراتی و آزادی احتمالی منابع مسدود شده ارزی، قیمت های فعلی پایدار نخواهند بود.

روز حساس در بازار ارز و سکه

در روزهای آتی مشخص می شود نگاه کدام یک از گروه ها صحیح بوده است، ولی آنچه مسلم است، رفتار بازارساز در روز یک شنبه از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر بازارساز عرضه حواله درهم را افزایش دهد، احتمالا افت قیمت ها ادامه پیدا می کند و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، احتمال بازگشت به نرخ های بالاتر به صورت نسبی وجود دارد. به این ترتیب، ارزش حواله درهم در ساعات آغازین روز یک شنبه از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیش بینی روند قیمت سکه

در مورد سکه امامی هم باید به دو نکته توجه کرد. اول اینکه بازار طلا امروز تعطیل است و معامله گران بازارهای جهانی هم با بیماری ترامپ و آمار اشتغال آمریکا سردرگم شده اند و مشخص نیست، اونس طلا در هفته جاری به کدام سو قدم برخواهد داشت. با توجه به چنین موضوعی، امروز سکه از اونس طلا یا انتظارات حاکم بر بازارهای جهانی اثری نمی پذیرد.

اگر قیمت دلار کمی افت کند، انتظار ریزش در بازار سکه وجود دارد و اگر دلار افزایش پیدا کند، ممکن است سکه به کانال ۱۴ میلیون تومانی در معاملات فردایی بازگردد. بعید است که در بازار نقدی معامله گران به این زودی حاضر باشند سکه را زیر ۱۴ میلیون تومان قیمت گذاری کنند، چرا که این مساله ضرر هنگفتی را به آن ها می تواند وارد کند. اینکه گفته می شود افت دلار باعث ریزش سکه می شود، به دلیل حبابی است که در بازار فلز گران بهای داخلی وجود دارد. در واقع سکه قبلا به افزایش دلار بیش از حد واکنش نشان داد و شاید وقت آن باشد که به کاهش دلار هم بیش از اندازه واکنش نشان دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.