۴ سناریو از آینده بورس / آیا یک اصلاح دیگر در پیش است؟

Print Friendly, PDF & Email

روند صعودی بازار سهام از ابتدای هفته گذشته آغاز شده و امروز نیز تقاضا در نمادهای بنیادین باعث رشد ۱/۵ درصدی شاخص کل شد، اما بورس در دومین روز آذر ماه و تعطیلی کرونا چه می‌شود؟

کد خبر : 6559
تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 20:51
۴ سناریو از آینده بورس / آیا یک اصلاح دیگر در پیش است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، شروع ماه آذر با تعطیلی گسترده مشاغل به دلیل شیوع بیماری کرونا همراه شد و در اولین روز از معاملات هفته اول آذر ماه شاخص کل روندی صعودی داشت اما بسیاری از صف‌های خرید در نمادهای شاخص‌ساز در ادامه روند معاملات امروز عرضه شدند.

 

بورس فردا چه می‌شود؟

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند بازار سهام فردا گفت: به دلیل افزایش عرضه در برخی نمادهای بنیادین در روند معاملات امروز به نظر می‌رسد بازار سهام فردا از لحاظ عرضه و تقاضا متعادل باشد و احتمالا شاخص کل نیز به صورت جزئی نزولی شود.

همچنین پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با بازار سهام این هفته گفت: روند عرضه و تقاضا در بازار سهام این هفته وابستگی زیادی به نماد شستا دارد و در صورت عرضه زیاد در این نماد ممکن است جو هیجانی باعث عرضه در سایر نمادهای بنیادین شود.

 

بورس تا پایان هفته مثبت می‌ماند؟

با وجود بازگشت اعتماد و تقاضا به بازار سهام اما با توجه به افزایش عرضه در بازار سهام امروز، هنوز ترس از ریزش دوباره شاخص وجود دارد.

طبق نظرسنجی این هفته تجارت‌نیوز از کارشناسان کلیت بازار سهام این هفته روندی صعودی دارد اما عرضه در بازار سهام این هفته به نسبت هفته قبل بیشتر است.

مهدی رضایتی، در رابطه با ادامه روند بازار سهام این هفته گفت: اگر بازار سهام فردا صف فروش نشود و به نوعی عرضه کنترل شود تقاضا دوباره زیاد می‌شود و بازار سهام تا پایان هفته صعودی خواهد بود.

همچنین کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند احتمالا شاخص کل بازار سهام تا پایان معاملات هفته اول آذرماه کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را پس خواهد گرفت.

مهم‌ترین عوامل رشد بورس

پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا دلار ریزش چشم‌گیری داشته باشد اما تثبیت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان به نوعی خبر خوبی برای بازار سهام بود.

همچنین کارشناسان، افزایش قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ‌های داخلی، توقف فروش سهام عدالت و بازگشت اعتماد نسبی به بازار سهام را از عوامل موثر در بازگشت روند صعودی شاخص کل می‎‌دانند.

حمیدرضا فرهادی نیز با اشاره به بازگشت اعتماد به بازار سهام گفت: اعتماد به بازار سهام بازگشته است.

حسین شیبانی نیز در رابطه با تمایلات بازار سهام گفت: فعلا تمایلات بازار سهام مثبت است و حتی در صورت وجود سیگنال‌های سیاسی از جمله مذاکره با آمریکا و به تبع آن ریزش قیمت دلار احتمالا به دلیل امیدواری به آینده روند بازار سهام از ریزش قیمت دلار تاثیر نگیرد و روند نزولی پیدا نکند.

یک اصلاح دیگر در پیش داریم

روند صعودی بازار سهام با خبر تولید واکسن و به تبع آن افزایش قیمت‌های جهانی شروع و با افزایش تقاضا در کلیت بازار سهام همراه شد، اما بازار سهام ایران مختصات توده‌واری دارد و جو هیجانی در بازار سهام بارها موجب روند نزولی بورس شده است، همچنین به دلیل طولانی شدن دوره اصلاح قیمتی بازار سهام و زیان زیاد سهامداران حقیقی هنوز ترس از ریزش دوباره بورس وجود دارد.

حمید اسدی، کارشناس بازار سهام نیز در رابطه با اصلاح دوم بورس گفت: حقوقی‌ها وقتی سیگنال روند صعودی دریافت می‌کنند بازار سهام را پایین می‌آورند تا در کف قیمتی، خرید خود را انجام دهند.

پیش‌بینی می‌شود بازار سهام بعد از رسیدن به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد اصلاح جزئی داشته باشد و بین شاخص یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد نوسان داشته باشد و بعد از آن، دوباره روند صعودی پیدا کند.

اما از طرفی حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد بعد از گذشتن شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می‌توان امیدوار بود که شاخص کل دیگر ریزش زیادی نخواهد داشت و ادامه روند بازار سهام به نوعی به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است.

 

تعطیلی کرونا چه بر سر بورس می‌آورد؟

شروع معاملات آذرماه با تعطیلی گسترده برای جلوگیری از شیوع کرونا همراه شد اما تعطیلی گستره کرونایی چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سهام در این رابطه گفت: در نیمه اول امسال رشد شارپی بازار سهام با محدودیت و تعطیلی برای مهار کرونا همراه شده بود زیرا در این ایام بازارهای موازی با رکود همراه می‌شوند. اما از طرفی برخی از کارشناسان معتقدند برخی شرکت‌های تولیدی که سهامشان در بورس عرضه شده به دلیل محدودیت‌ها از تولید و به نوعی فعالیت اقتصادی خود عقب بمانند و این موضوع باعث روند نزولی سهام این شرکت‌ها در بازار سهام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.