اجرای بیش از ۱۱۰۰ پروژۀ تحقیقاتی کاربردی در فولاد مبارکه

Print Friendly, PDF & Email

چهارمین هفتۀ آذرماه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هفتۀ «پژوهش و فناوری» نام‌گذاری شده است. از مهم‌ترین اهداف این اقدام می‌توان به تجلیل از پژوهشگران برتر و ارج نهادن به تلاش پژوهشگران و شناسایی، طرح مشکلات و چالش‌های فناوری و ارتقای سطح علمی و پژوهشی در کشور اشاره کرد.

کد خبر : 7018
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 آذر 1399 - 14:31
اجرای بیش از ۱۱۰۰ پروژۀ تحقیقاتی کاربردی در فولاد مبارکه
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , به همین مناسبت، شهرام عباسی مدیر تحقیق و توسعۀ فولاد مبارکه به سؤالات خبرنگار فولاد این‌چنین پاسخ داد:

در ابتدا دربارۀ فعالیت‌های صورت‌گرفته در شرکت فولاد مبارکه در این حوزه توضیح دهید؟

هــــر ســـــال به مناسبــت هفــتۀ پژوهــــش، کلیــــۀ دستگاه‌های اجرایی کشور ازجمله وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو در جشنواره و نمایشگاه ملی هفتۀ پژوهش شرکت می‌کنند. شرکت فولادمبارکه نیز به‌طور مشخص با برپایی غرفه در این نمایشگاه به ارائۀ دستاوردهای پژوهشی خود می‌پردازد.

دستاوردهای حاصل از حضور در این جشنواره نیز بیشتر در زمینۀ ایجاد ارتباط و شبکه‌سازی در زمینه‌های پژوهشی و فناوری و کسب تجربه از دیگر شرکت‌کنندگان بوده است. در سال گذشته نیز نیازها و اولویت‌های پژوهشی شرکت در این جشنواره ارائه شد، اما امسال به دلیل شرایط خاص کشور به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، تمامی برنامه‌ها و مراسم مربوط به هفتۀ پژوهش از طریق درگاه اینترنتی جشنواره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و شرکت فولاد مبارکه نیز از همین طریق به تبادل اطلاعات خواهد پرداخت.

مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی شرکت فولاد مبارکه چه بوده است؟

شرکت فولاد مبارکه با انجام اقداماتی راهبردی تحت عنوان توسعۀ اکوسیستم نوآوری شرکت، کوشیده است شرایط و بستر مناسب را برای ایجاد نوآوری و خلق دانش مهیا سازد. این اقدامات شامل همکاری و ارتباط با بیش از ۱۲۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و شرکت دانش‌بنیان، تأسیس پژوهشکدۀ فولاد تقاضامحور با مشارکت دانشگاه صنعتی اصفهان و تدوین سند راهبردی آن جهت خدمات دانش‌بنیان در جهت طراحی محصولات شرکت و همچنین مباحث اقتصاد چرخشی، تأسیس مرکز نوآوری و توسعۀ فناوری گروه فولاد مبارکه جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزۀ فولاد، تأسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال گروه فولاد مبارکه مشترک با دانشگاه تهران و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد و کسب دانش مرتبط با حوزۀ جدید اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و در آخر اعطای اعتبار ویژۀ پژوهشی (گرنت) به اساتید دانشگاه جهت حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و ترغیب دانشجویان دانشگاه‌ها به تحقیق، کسب و ارتقای دانش در حوزۀ فولاد است.

در زمینۀ طرح‌های تحقیقاتی چه اقداماتی در شرکت فولاد مبارکه صورت گرفته است؟

اجرای ۴۰ تا ۵۰ طرح تحقیقاتی در سال، اجرا و خاتمۀ ۱۱۲۰ پروژۀ تحقیقاتی کاربردی، ۱۱۵ طرح تحقیقاتی در دست اجرا، افزایش بودجۀ تحقیقات در طی پنج سال از ۲۵ میلیارد ریال در سال ۹۵ به ۸۷۰ میلیارد ریال در سال ۹۹، افزایش امتیاز کیفیت پروژه‌های تحقیقاتی در حدود ۹۰ درصد و استفاده از آیین‌نامۀ معافیت مالیاتی (تهاتر) برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سال‌های ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸ به‌عنوان تنها شرکت خصوصی بزرگ صنعتی ازجمله اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه است.

برای بهبود فرایندهای تحقیق و توسعه در شرکت چه برنامه‌هایی در دستور کار این مدیریت است؟

در این زمینه راه‌اندازی پورتال تحقیق و توسعه جهت تسهیل ارتباطات بیرونی و دریافت ایده‌های داخل و خارج از سازمان و همچنین کنترل مناسب‌تر پروژه‌های تحقیقاتی در دست انجام و راه‌اندازی کتابخانۀ دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه ازجمله اقداماتی است که در جهت بهبود فرایندهای تحقیق و توسعه در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.