پورکار در گفتگو با نبض بازار مطرح کرد:

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری کمک بزرگی به اقتصاد است / واگذاری سهام شرکت دانا، تامین مالی برای دولت است

کارشناس بازار بورس براین باور است: رئیس بانک مرکزی می‌تواند بحث تجارب مدیریت بانک‌ها را خوب انجام دهد، ولی از این بحث بنگاه داری خارج شدن منوط به یک قیمت گذاری مناسب و به صرفه برای خریداران آن صندوق‌ها و دارایی‌هایی است که بانک‌ها می‌خواهند بفروشند
کد خبر : 14822
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 0:34
خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری کمک بزرگی به اقتصاد است / واگذاری سهام شرکت دانا، تامین مالی برای دولت است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از نبض بازار ، آراد پورکار کارشناس بازار بورس در گفتگو با نبض بازار، در خصوص اقدام اخیر بانک ملی در راستای تحقق وعده‌های دولت و سهیم‌شدن مردم با عرضه اولیه‌ گفت: به نظر من، در کل ماهیت این قضیه خیلی خوب است، ولی نوع قیمت‌گذاری،چگونگی عرضه، اینکه چه تدابیری باید اندیشیده شود و بابت اینکه ما حالت‌های پساعرضه را داشته باشیم همچنین بحث بازار گردانی و تقسیم سود و نوع ساختار معاملات را باید در نظر داشته باشیم و خیلی از ابهامات دیگری که ما قبلا در واگذاری سهام پربازده تحت عنوان ETF داشتیم.

وی ادامه داد: این نکته را نیز اضافه کنم، تجربه‌ای از قبل در این زمینه داشتیم و حالا این هم باید کاملا روشن شود. به عبارتی ماهیت آن خیلی خوب است، ولی نوع قیمت گذاری آن بسیار مهم است و خیلی از آن نواقصی که ما در سری‌های قبل داشتیم این سری باید برطرف شود تا اینکه بخواهیم بگوییم این عمل، عمل بسیار مناسبی که در نهایت به نفع سهام داران است.

پورکار تصریح کرد: سهیم کردن مردم کاملا درست است ولی نکته‌ای که وجود دارد این است، شما زمانی که ETF می‌خرید در نگاه اول می‌گوییم ما یک ETF پالایشی را متشکل از ۴ تا خریده‌ایم، ولی چرا آن‌ها رشد می‌کند و پالایشی ما رشد نمی‌کند. به دلیل اینکه قابلیت سهام دار بودن و حق رای داشتن از شما سلب می‌شود و انگار شما یک شرکت سرمایه گذاری گرفته‌اید که با ۷۰ درصد معامله می‌شود و این نواقص باید برداشته شود. وقتی دولت این کار را انجام می‌دهد مردم تمامی منفعتی که از بابت این واگذاری هست را ببرند نه اینکه یکسری از نهاد‌ها جذب شوند و در نهایت مجمعی تشکیل شود و سهام دار متضرر شود.

او با اشاره به خروج بانک ها از بنگاه داری گفت: خیلی می‌تواند به اقتصاد و گردش جریان نقدینگی در اقتصاد کمک کند. به دلیل اینکه بانک‌های می‌توانند خیلی پویاتر باشند و عملکرد بهتری را تحت یک مدیریت خوب داشته باشند. فلذا، رئیس بانک مرکزی می‌تواند بحث تجارب مدیریت بانک‌ها را خوب انجام دهد، ولی از این بحث بنگاه داری خارج شدن منوط به یک قیمت گذاری مناسب و به صرفه برای خریداران آن صندوق‌ها و دارایی‌هایی است که بانک‌ها می‌خواهند بفروشند. اگر بخواهیم هر دو طرف از این سهام سود و منفعت ببرند باید یک قیمت گذاری مناسب داشته باشیم.

این کارشناس تصریح کرد: دارایی که می‌خواهند بفروشند این دارایی باید یک ارزش گذاری شود، این نوع ارزش گذاری که ما داریم متفاوت است. یک نفر می‌گوید قیمت روز این نماد را الان می‌خواهم بفروشم، ولی آن قیمت روز ارزش ندارد و چیزی نیست که ارزشمند باشد و بخواهیم آن را بخریم. همچنین یکسری از مبادی ارزش گذاری می‌گویند که آن را می‌خواهیم بفروشیم حالا یا سهام است و یا هرچیز دیگری، قیمت روز تابلو به اضافه ۳۰ درصد تخفیف که همان اتفاق پالایشی است که از روی قیمت تابلو آن را فروختند.

وی با اشاره به واگذاری سهام شرکت دارویی دانا گفت: کار خوبی صورت گرفته است ولی یک بخش آن تامین مالی که دولت انجام داده است. من این حرکت دولت را تامین مالی می‌بینم، ولی در بخش‌های دیگر بحث شفافیت و بحث توسعه و سرمایه و .. وجود دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.