هلدینگ انرژی شستا جزو ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده برق کشور خواهد شد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، رضا افتخاری در گفتگو با نبض بازار در پاسخ به این پرسش که مهمترین برنامه‌هایی که در دوره مدیریتی خودتان دنبال می‌کنید چه برنامه‌هایی هستند، تصریح کرد: مهمترین برنامه هلدینگ انرژی، اجرای پروژه‌های احداث نیروگاهی در حوزه انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین‌کن به همراه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه نیروگاهی بزرگ

کد خبر : 15422
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 تیر 1401 - 19:34
هلدینگ انرژی شستا جزو ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده برق کشور خواهد شد
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، رضا افتخاری در گفتگو با نبض بازار در پاسخ به این پرسش که مهمترین برنامه‌هایی که در دوره مدیریتی خودتان دنبال می‌کنید چه برنامه‌هایی هستند، تصریح کرد: مهمترین برنامه هلدینگ انرژی، اجرای پروژه‌های احداث نیروگاهی در حوزه انرژی تجدیدپذیر و آب شیرین‌کن به همراه برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های توسعه نیروگاهی بزرگ زیرمجموعه خود است. همچنین ایجاد زیرساخت لازم برای مبادلات دوجانبه برق با شرکت‌های زیرمجموعه شستا و پیگیری امور بهینه‌سازی مصرف انرژی در شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر برنامه‌های هلدینگ انرژی است.

وی درباره چشم انداز هلدینگ انرژی شستا و برنامه‌های آتی نیز تصریح کرد: در افق ۱۴۰۴ هلدینگ انرژی جزو ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده برق و جزء ده شرکت تولید کننده آب در کشور خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ تامین انرژی در پاسخ به این پرسش که برای اورهال نیروگاه‌های تحت پوشش هلدینگ تامین انرژی امسال چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و برای تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها از توان داخلی استفاده شده یا نیاز به شرکت‌های خارجی وجود دارد، نیز عنوان کرد: هر دو نیروگاه طوس و خلیج فارس در سال جاری علاوه بر تعمیرات دوره‌ای که در هر شش ماه یکبار انجام می‌شود. حداقل یک یا دو برنامه تعمیرات اساسی در برنامه خود دارند. در تعمیرات اساسی صرفا برخی تجهیزات از خارج از کشور تامین می‌شود و مابقی تجهیزات ساخت داخل هستند.

افتخاری درباره زمان تعمیرات و اورهال نیز اظهار کرد: تعمیرات اساسی بسته به شرح خدمات تعمیرات مابین ۷۰ تا ۱۰۰ روز طول خواهد کشید.

او در مورد وضعیت آلایندگی نیروگاه‌های تحت پوشش و اینکه چه میزان با استاندارد‌های جهانی تطابق دارند، تصریح کرد: در هر دو نیروگاه خلیج فارس و طوس، چنانچه از سوخت گاز طبیعی استفاده شود، آلایندگی خاصی ایجاد نخواهد شد. اما با تغییر سوخت مصرفی به هر دلیل، میزان آلایندگی بیشتر خواهد شد. این امر در نیروگاه طوس که سوخت جایگزین آن، سوخت مایع مازوت است بسیار بیشتر بوده و به دلیل نزدیکی نیروگاه با شهر مشهد، اثر آلایندگی آن بیشتر است.

وی ادامه داد:‌ همچنین انتخاب سوخت مصرفی، خارج از کنترل نیروگاه بوده و توسط وزارت نیرو و نفت و بر پایه سیاست‌های کلان کشور تعیین می‌شود. ضمناً نیروگاه خلیج فارس به دلیل خاص بودن واحد‌ها جزء کم آلاینده‌ترین نیروگاه‌های کشور است.

بازتوانی نیروگاه با مشارکت شرکت‌های داخلی

مدیرعامل هلدینگ تامین انرژی شستا در پاسخ به این پرسش که برای ارتقاء واحد‌های نیروگاهی چه برنامه‌ریزی‌هایی شده است، عنوان کرد: در هر دو نیروگاه طرح‌های توسعه در راستای بازتوانی نیروگاه با مشارکت شرکت‌های داخلی در دست بررسی است. این طرح‌ها در نیروگاه طوس در حوزه اصلاح سیستم کولینگ و در نیروگاه خلیج فارس در حوزه اصلاح پره‌های توربین و کمپرسور و همچنین سیکل ترکیبی نمودن نیروگاه در دست بررسی است. ضمناً نصب و راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین (CM) و سیستم خنک‌کاری ورودی جهت افزایش توان در نیروگاه خلیج فارس نیز در دست اقدام است.

افتخاری درباره مباحث دانش بنیان در حوزه‌های مرتبط با فعالیت هلدینگ انرژی تامین و راه‌های پیاده‌سازی و پیگیری آن نیز اظهار کرد: نظر به اینکه نیروگاه‌های در اختیار هلدینگ از عمر بالایی برخوردار هستند بنابراین تامین تجهیزات و قطعات یدکی آن‌ها با مشکل همراه است. از این رو، در سال‌های اخیر و با ایجاد فرآیندی، موضوع ساخت داخل نمودن قطعات مورد نیاز در دستور کار شرکت‌های نیروگاهی قرار گرفته است.

وی ادامه داد:‌ مطابق این رویه، ساخت داخل نمودن و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این مسیر، مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت‌های دانش بنیان در اولویت مشارکت برای ساخت داخل‌سازی تجهیزات نیروگاهی

وی در پاسخ به این پرسش که پروژه‌های دانش‌بنیان صنعت در هلدینگ تامین انرژی چگونه پیگیری می‌شوند، خاطرنشان کرد: برای فرآیند ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی شرکت‌های دانش بنیان در اولویت مشارکت هستند، در سال جاری تفاهم‌نامه‌های همکاری فیمابین هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه با چند مجموعه دانش بنیان از جمله مرکز پرتودهی سازمان انرژی اتمی، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، شرکت دانش بنیان لیان و پارک علم و فناوری پردیس مبادله شده یا در دست مبادله است.

مدیرعامل هلدینگ تامین انرژی شستا در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط قیمتی انرژی در کشور چه موضوعی باعث شده است که شستا بر موضوع انرژی در کشور توجه نشان دهد و آیا این سرمایه‌گذاری‌ها را دارای توجیه اقتصادی می‌دانید، عنوان کرد: شرکت شستا از جمله شرکت‌هایی است که دارای سهم ویژه‌ای در اقتصاد بوده و سهامدار بسیاری از شرکت‌ها و صنایع انرژی‌بری، چون صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی است. از سوی دیگر، با واگذاری چند نیروگاه به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت و انتقال این نیروگاه‌ها به هلدینگ انرژی شستا، این فرصت ایجاد شده تا با استفاده از محمل‌های قانونی، تبادلات برق دوجانبه در داخل شستا شکل بگیرد.

وی اضافه کرد:‌ ضمنا موضوع انرژی و بهینه‌سازی آن با توجه به ضرورت شفاف‌سازی قیمت حامل‌های انرژی در کشور، جنبه دیگری است که توجه به حوزه انرژی را برای مجموعه شستا حایز اهمیت می‌سازد. بدیهی است هرچه روند شفاف سازی قیمت حامل‌های انرژی، به مقصد نزدیکتر شود، حوزه انرژی برای مجموعه شستا که هم تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده، از توجیه اقتصادی برخوردار خواهد شد که می‌بایست برپایه استراتژی‌های مشخص و معین، نسبت به تدوین برنامه‌ها و گام‌های اجرایی خود اقدام کنند.

فرسودگی نیروگاه‌ها و ضرورت توجه به تعمیرات اساسی آن‌ها

افتخاری درباره وضعیت نیروگاه‌هایی که هلدینگ تأمین انرژی شستا در اختیار دارد نیز اظهار کرد: مهمترین چالش نیروگاه‌های در اختیار هلدینگ، فرسودگی آن‌ها و ضرورت توجه به تعمیرات اساسی آن‌ها است. چالش دیگر به عدم دریافت کلیه مبالغ فروش برق برمی‌گردد که منجر به افزایش سالانه حجم مطالبات نیروگاه‌ها از وزارت نیرو شده است. عدم وجود منابع مالی کافی می‌تواند برنامه‌ریزی تعمیرات نیروگاه‌ها در خرید قطعات یدکی را دچار مشکل نماید.

وی ادامه داد: همچنین حضور بخش دولتی به عنوان رقیب بخش خصوصی در بازار برق، در کنار نقش اصلی وزارت نیرو در تنظیم مقررات و نظارت بر ساختار بازار برق و نهایتا تنظیم قیمت بازار برق (عدم تغییر متناسب با شرایط تورمی کشور)، که نتیجه ملموس این ساختار، به تضعیف بنیه بخش خصوصی انجامیده است. مشکل بعدی مباحث مربوط به نیروی انسانی مازاد و انباشته در شرکت‌های نیروگاهی است که به دلیل شرایط قراردادی فیمابین با وزارت نیرو، تعدیل و اصلاح آن‌ها با کندی و مشکل همراه شده است.

افتخاری در پاسخ به این پرسش که در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی چه اقداماتی انجام شده است، نیز عنوان کرد: در زیرمجموعه هلدینگ انرژی، شرکتی ایجاد شده که در حوزه بهینه سازی و ممیزی انرژی و احداث طرح‌های بهینه سازی انرژی فعالیت می‌کند. در سنوات گذشته، پروژه‌های مختلفی در این حوزه تعریف شده، اما همچنان موانعی برای توسعه این فعالیت‌ها وجود دارد که امید می‌رود با ایجاد صندوق بهره‌وری انرژی در مجموعه شستا، روند احداث و اجرایی نمودن طرح‌های بهینه‌سازی انرژی در شرکت‌های زیرمجموعه تسریع شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.