خودکفایی تولید تایر در سال گذشته/سود صنعتی تولید تایر کاهش یافت
به گزارش وقت خیر، سال گذشته ۲۱.۵ میلیون حلقه تایرسواری تولید شد و ۹۰ درصد نیاز داخل را تامین کرد طوری که در تایر خودروهای سواری به خودکفایی کامل رسیدیم.
ستوده عضو انجمن صنعت تایر ایران اظهار داشت: طی سه ماه امسال سود صنعتی تولید تایر به زیر ۷ درصد رسیده است در صورتی که سود صنعت حداقل باید ۱۸ درصد باشد؛ بانکها برای رونق تولید تسهیلات دادند اما سودی که برای این تسهیلات در نظر گرفتند به جای ۱۸ درصد، ۲۲ درصد بود و همین عامل باعث افزایش زیان تولیدکنندگان شد.
ستوده ادامه داد: قیمت گذاری منطقی برای صنعت تایر را قبول داریم اما قیمت گذاری دستوری باعث زیان میشود؛ انجمن صنفی صنعت تایر درخواست افزایش ۵۸ درصدی قیمت تایر را داشت اما وزارت صمت با ۳۰ درصد افزایش قیمت موافقت کرد؛ این افزایش قیمت در حالی بود که تورم ۵۴ درصد بود.
وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ قیمت مواد اولیه افزایش یافت اما قیمت نهایی افزایش نیافت و هر کدام از کارخانه ها اعم از بارز، کویر تایر، آرتاویل تایر و یزد تایر به جای سود زیان کردند و این زیان در کدال بورس ثبت شده است.
در ادامه محمدحسین زینلی عضو انجمن صنعت تایر ایران اذعان کرد: طی سالهای اخیر در تلاش بودیم به خودکفایی در تولید انواع تایر و ماشین آلات برسیم اما وزارت صمت همکاری های لازم را انجام ندادند و اکنون تنها در برخی تولیدات به خودکفایی رسیده ایم.
عضو انجمن صنعت تایر ایران افزود: در پارسال صدها میلیارد تومان شرکتها ضرر کردند و سودی نداشتند؛ برای داخلی سازی نیاز به حمایت های وزارت صمت داریم، اکنون قیمت گذاری دستوری را روی قیمت تایر اعمال کرده و همین عامل باعث شده زیان تولید کنندگان افزایش یابد.
زینلی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع صادرات تایر با چالش هایی همراه بود و باعث شد صادرات با مشکل انجام شود؛ اکنون در تولید تایرهای سواری و سنگین در نوع بایاس به خودکفایی کامل رسیدیم و مازاد تولید هم داریم.
در ادامه میرزایی عضو انجمن صنعت تایر ایران یادآور شد: در خواست داریم بورس کالا را برای همه محصولات تایر باز کنند چون مواد اولیه را از بورس کالا میخریم؛ فضای خوبی برای صنعت تایر رقم نخورده، دولت اگر قرار است افزایش قیمت به محصولات دهد و فقط مواد اولیه را گران کند، زیان کارخانجات افزایش مییابد و این زیان در نهایت منجر به تعطیلی کارخانجات میشود.
تامین ۳۰ درصدی نیاز بازار به لاستیک خودروهای سنگین توسط تولیدکنندگان
حمیدرضا عبدالمالکی عضو انجمن صنعت تایر ایران افزود: تولیدکنندگان داخلی ۳۰ درصد نیاز بازار به لاستیک خودروهای سنگین را تامین می کنند؛ نیاز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه در حوزه تایر سنگین داریم که نزدیک به ۴۰۰ هزار حلقه در داخل تولید می شود.
عبدالمالکی ادامه داد: مهم ترین چالش بحث قیمت گذاری دستوری است که این قیمت گذاری منجر به کاهش سود تولید کنندگان شده است. آنطور که فعالان صنف تایر می گویند در سال ۱۴۰۰ وزارت صمت بدون مشورت با این صنف, تایر را مشمول قیمت گذاری دستوری کرد.
گفتنی است، امسال ۷۷ درصد تورم نرخ مواد اولیه داشتیم که وزارت صمت ۳۰ درصد بیشتر افزایش نرخ نداد، پیشنهاد انجمن صنفی ۷۰ درصد افزایش بوده که موافقت با این افزایش قیمت نشده است.
برچسب ها :تایر ، تایر سنگین ، صنعت تایر
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰