آخرین وضعیت بیماری وبا در ایران

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای سال جاری تا دهم مردادماه، ۶۰ مورد ابتلا به وبا در کشور گزارش شده است
کد خبر : 16239
تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 20:03
آخرین وضعیت بیماری وبا در ایران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ مورد ابتلا به وبا از چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و بوشهر شناسایی و گزارش شده است که ۹۵ درصد موارد ابتلا مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه بوده است. بر این اساس ۴۲ مورد مربوط به استان کردستان، ۱۵ مورد کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی و یک مورد ابتلا هم در استان بوشهر بوده است که البته یک مورد بوشهر در اوایل سال بوده و با طغیان اخیر در ارتباط نیست. موارد ابتلا تا کنون از ۱۲ شهرستان در استان های مذکور گزارش شده است که حدود نیمی از موارد مربوط به شهرستان مریوان میباشد.

البته پیش از این در گزارش تاریخ ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱ مجموع موارد ابتلا در کشور ۶۳ و در استان کردستان ۴۵ مورد ذکر شده بود، اما با توجه به عدم تایید سه مورد از نمونه‌های مربوط به کردستان به عنوان مورد قطعی وبا در آزمایشگاه رفرانس کشور، این موارد از لیست بیماران مبتلا به وبا حذف و  مجموع موارد ابتلای قطعی در کشور به ۶۰ و در استان کردستان به  ۴۲ مورد اصلاح شد.

اگر چه سن بیماران حداقل یک سال و حداکثر  ۸۲ سال گزارش شده است، اما اغلب مبتلایان در سنین ۳۰ تا ۶۰ سال بوده‌اند که حدود ۷۰ درصد موارد است. بیش از ۷۵ درصد مبتلایان جنس مذکر و حدود ۷۸ درصد بیماران شناسایی شده ساکن مناطق شهری هستند. کلیه موارد شناسایی شده بیوتایپ التور و سروتایپ اوگاوا بوده است. ۴۷ درصد موارد ابتلا سابقه سفر به کشور عراق را ذکر کرده و سایر موارد نیز در شرح حال خود سابقه تماس با این مبتلایان را عنوان کرده‌اند. تقریبا در  ۷۲ درصد موارد تابلو بالینی متوسط تا خفیف بوده و در ۲۸ درصد موارد بیماران با تابلو بالینی شدید مراجعه داشته‌اند. حدود ۶۰ درصد مبتلایان به صورت سرپایی درمان شده و سایر موارد نیاز به بستری داشته‌اند. موردی از فوت تا کنون گزارش نشده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.