عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نبض بازار:

همانند کاروانسرای وکیل کرمان بخش خصوصی به کمک میراث فرهنگی بیاید

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخش خصوصی باید به کمک میراث فرهنگی بیاید تا بتوان این اثار را همانند آنچه که در مورد کارونسرای کرمان انجام شده است، بازسازی کرد، تصریح کرد: در قالب واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی می‌توان ترمیم و مرمت کاروانسرا‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد.
کد خبر : 17371
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 9:26
همانند کاروانسرای وکیل کرمان بخش خصوصی به کمک میراث فرهنگی بیاید
Print Friendly, PDF & Email

اسماعیل حسین‌زهی در گفتگو با نبض بازار اظهار کرد: بسیاری از استان‌های کشور از جمله استان‌های محروم دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی مهم در بخش گردشگری هستند. وجود ابنیه تاریخی، کاروانسرا‌های متعدد و آثار فرهنگی دیگر از جمله قابلیت‌های این بخش است.

بازسازی کاروانسری وکیل کرمان در قلب این شهر تاریخی

وی افزود: در برخی از این شهر‌ها و استان‌ها، تلاش‌هایی برای مرمت و بازسازی این آثار صورت گرفته است به طور مثال در شهر کرمان کاروانسرای وکیل که در قلب این شهر تاریخی است بازسازی و مرمت شده و اکنون به عنوان محل اقامت و جاذبه گردشگری مطرح است.

انتقاد از بی‌توجهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به برخی از استان‌های محروم

حسین‌زهی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به برخی از استان‌های محروم از جمله سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: بسیاری از ابنیه تاریخی در استان سیستان به ثبت جهانی رسیده، اما رویدادی مانند بزرگداشت رودکی در ترکیه برگزار می‌شود و سوارکاری و نان لواش نیز به آذربایجان منتسب می‌شود در حالی که این آثار به ثبت رسیده و این وضعیت نشان از بی‌توجهی وزارت فرهنگ به این موضوعات است.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: در شهر خاش روستایی وجود دارد که اولین سوزن‌دوزی ایران در آن انجام شده است، اما با توجه به اهمیت این نوع از سوزن‌دوزی در حال فراموشی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاشی برای احیای این صنعت دستی انجام نداده است.

از بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده نمی‌کنیم

وی با اشاره به در حال تخریب بودن کاروانسرایی در سیستان عنوان کرد: ما از بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری کشور استفاده نمی‌کنیم به طور مثال کویر لوت اگر هر جای دنیا بود از آن به درستی استفاده می‌شد و به یک جاذبه گردشگری مهم بدل می‌شد، اما متاسفانه وزارت میراث فرهنگی توجهی به این ظرفیت مهم و جاذبه گردشگری ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: سفال کلپورگان که بیش از ۷ هزار سال قدمت دارد و تمام مراحل آن از ساخت و رنگرزی با دست انجام می‌شود نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و باید گفت میراث فرهنگی در بسیاری از استان‌ها از جمله استان سیستان و بلوچستان کار خاصی انجام نداده است.

حسین زهی تصریح کرد: موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به آثار موجود در آن به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد. سفال کلپورگان به صورت کاملاً دستی، بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می‌شود که در بلوچستان شهرستان سراوان بخش مرکزی، روستای کلپورگان واقع شده و این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در سازمان یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده‌است.

وی با بیان اینکه کارونسرای ملک سیستان در زمان حضور انگلیسی‌ها در ایران ساخته شده است، اظهار کرد: این کاروانسرا به دانشگاه علوم پزشکی سپرده شده بود که در زمانی که شهردار بودم جلوی تخریب آن را گرفتم.

حسین‌زهی با بیان اینکه انهار‌های این شهر بیش از سه هزار سال قدمت دارد، اما بازهم با بی‌توجهی همراه است، عنوان کرد: قلعه ناصری، قلعه حیدرآباد، شهر سوخته از جاذبه‌های این استان است.

دولت باید شرایط تسهیل‌شده‌تری برای مرمت کاروانسراها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد

وی با اشاره به مشکلات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای بازسازی آثار کهن اظهار کرد: بخش خصوصی باید به کمک میراث فرهنگی بیاید تا بتوان این اثار را همانند آنچه که در مورد کارونسرای کرمان انجام شده است، حفظ کرد. دولت نیز باید شرایط تسهیل‌شده‌تری برای بازسازی و مرمت این آثار در اختیار علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند که این اقدام را انجام دهند و در قالب واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی می‌توان ترمیم و مرمت کاروانسرا‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.