درگفت‌وگوی نبض بازار با عضو مجمع نمایندگان استان کرمان؛

مرمت کاروانسرای وکیل موجب شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان خواهد شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل، هم باعث ایجاد اشتغال شده و هم با معرفی و شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان موجب رشد وگسترش اشتغال جانبی برای محله، منطقه و شهر کرمان شده است.
کد خبر : 17423
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 11:42
مرمت کاروانسرای وکیل موجب شناساندن ظرفیت‌های گردشگری استان کرمان خواهد شد
Print Friendly, PDF & Email

شهباز حسن‌پوربیگلری درگفت‌وگو با نبض بازار عنوان کرد: تمامی بنا‌های تاریخی را می‌توان به عنوان پتانسیل‌های بالقوه با ریسک سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌تر به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

وی با تاکید براینکه بنا‌های تاریخی همواره یکی از اصلی‌ترین و نقطه عطف یک منطقه در جذب گردشگر و علاقه‌مندان به سفر و گردش بوده است، بیان کرد: ابنیه تاریخی و کاروانسرا‌های قدیمی نقطه پیوند تاریخ و مدرنیته به شمار می‌روند و به عنوان گذرگاهی که گردشگران را به گذشته تاریخی، فرهنگی و هویت یک منطقه و مردمان آن سوق می‌دهد.

علاقه‌مندی گردشگران به اقامت در کاروانسرا‌هایی مانند کاروانسرای وکیل 

حسن‌پور بیگلری با اشاره به اقدام ارزشمند بازسازی و مرمت کاروانسرای وکیل عنوان کرد: کاروانسرا‌های قدیمی و ابنیه تاریخی حال و هوایی متفاوت داشته و علاقه‌مندان بسیاری هستند که مایلند برای اقامت گردشگری خود این کاروانسرا‌ها را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: بنا‌های تاریخی و کاروانسرا‌ها با توجه به نوع معماری، شیوه ساخت، مصالح، تزئینات، دوره تاریخی، و نمود فرهنگی و هویتی آن دوران می‌توانند جاذبه‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به این نوع از بنا‌ها داشته باشد.

زنده‌کردن معماری دوران‌های مختلف با بازسازی و مرمت کاروانسرا‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بازسازی و مرمت کاروانسر‌ها علاوه بر زنده‌کردن معماری دوران‌های مختلف، باعث ایجاد هویت برای یک منطقه شده و در کنار آن بسیاری از مشاغل دیگر تقویت شده و موجب توسعه اقتصادی فردی و اجتماعی یک منطقه شوند.

گردشگری اکنون ابزاری برای توسعه است

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری خواه ناخواه از یک موضوع و صنعت تفریحی و تفنن صرف که گروه خاصی از جامعه هدف آن بوده‌اند خارج، و به‌عنوان یک ابزار توسعه اقتصادی در تمام دنیا و در چند سال اخیر در کشور و استان ما تعریف و شناخته شده است؛ و به تدریج به بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا بدل شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: این صنعت امروزه منبع اصلی درآمدزایی و اشتغال‌زایی برای افزایش سطح رفاه و نیز میدانی برای رشد بخش خصوصی و وسیله‌ای برای توسعه ساختار زیربنایی محسوب می‌شود. با توجه به تنوع و زیرشاخه‌های متعدد صنعت گردشگری علاقه‌مندی به گردش و صنعت گردشگری در حال افزایش است و هر اندازه هر منطقه از تنوع بیشتری از موضوعات گردشگری برخوردار باشد، به همان اندازه می‌توان انتظار داشت که گردشگران بیشتری را به خود جذب کرده و در همین راستا در زمینه برای جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیرتر و به چرخه رونق اقتصادی نزدیکتر است.

حسن‌پوربیگلری خاطرنشان کرد:‌خوشبختانه در تمامی شهر‌ها و مناطق مختلف استان کرمان انواع گردشگری وجود دارد و می‌توان به عنوان بسته‌های کامل و جامع گردشگرپذیر به علاقه‌مندان و سرمایه گذاران معرفی کرد. برخورداری از منابع سرشارمحیطی و طبیعی در تمامی گونه‌های آن، پشتوانه بسیار غنی فرهنگی، تاریخی، و تمدنی، منشاء و منبع بسیاری از تنوع‌هایی شده که امروزه مردم در سراسر جهان علاقه‌مند به دیدن و تجربه‌کردن آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال توسعه بوم‌گردی‌ها در مناطق مختلف با هدف تمرکززدایی از مراکز شهری، بصورت متنوع و با تمرکز بر فرهنگ وتاریخ و آداب و رسوم خاص و منحصربفرد هر منطقه، جذابیت بسیاری برای گردشگران داشته و در کنار آن با پررنگ کردن و معرفی موضوعات دیگر از جمله گردشگری خوراک، پوشاک، موسیقی، آیین‌ها، کشاورزی و … هر یک از این‌ها می‌تواند نمود خاصی پیدا کرده، و باعث هویت‌بخشی و برندسازی برای یک منطقه شده، و از ابعاد مختلف می‌تواند در حمایت از نظام اقتصادی خانوادگی، محلی، و همچنین مشارکت محلی و منطقه‌ای در رونق اقتصادی تأثیرگذار باشد.

رشد صنعت گردشگری با فقر مقابله می‌کند

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس عنوان کرد: از سوی دیگر در مناطق شهری مخصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته، زیرشاخه‌های مختلف صنعت گردشگری با تأکید بر فرهنگ و ارزش‌های خاص هویتی، می‌توانند عامل مؤثری برای مقابله با فقر، افزایش درآمدزایی برای اقشار مختلف، کاهش بیکاری، رونق اقتصادی، و افزایش رفاه اجتماعی شود.

ایجاد زیرساخت گردشگری و اشتغال نیرو‌های بومی منطقه

حسن‌پور بیگلری خاطرنشان کرد: افزایش خدمات و امکانات رفاهی از جمله مهمانسرا‌ها و مسافرخانه‌ها و مجتمع‌های گردشگری علاوه بر جذب بیشتر توریست می‌تواند در اشتغال‌زایی نیروی کار متخصص وغیرمتخصص و نیروی کار محلی و بومی نقش موثری داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین تشویق سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی درتأمین امکانات و زیرساخت‌ها بسیار مؤثر است و از آنجا که تمامی این فعالیت‌ها بصورت زنجیروار به هم مرتبط هستند، رشد و توسعه یک بخش در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه توسعه بخش‌های اصلی یا جانبی دیگر را نیز فرهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: حضور گردشگران و فراهم‌کردن زمینه حضور آن در یک بخش گردشگری می‌تواند فعالان و سرمایه‌گذاران را به شکل فزاینده‌تری به استان‌ها دعوت و به تدریج رشد همه جانبه یک منطقه را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: با شناخته‌شدن یک منطقه از طریق احیاء و بازسازی یک بنا یا بافت تاریخی، مطمئنأ گردشگران بیشتری آن مکان را به عنوان مقصد جدید گردشگری خود در سطح شهری، ملی و بین‌المللی انتخاب می‌کنند، بدین ترتیب و از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعت مرکب عرضه و تقاضایی به شمار می‌رود، رشد هر یک از بخش‌هامی‌تواند بر دیگری تأثیر مستقیمی داشته باشد.

حسن‌پور بیگلری تصریح کرد: باید در نظر داشت با توجه به الگویی که امروزه به عنوان الگوی موفق گردشگری درجهان بکار می‌رود، هر چه تنوعات موضوعی بیشتری چه از لحاظ ساختاری، سخت‌افزار، نرم‌افزار و محتوایی به یک بنا بیافزاییم و گردشگران را به سمت تجربه‌گرایی و لمس و درک عمق آن بنا پیش ببریم، مطمئنأ هم در ایجاد و توسعه مشاغل و اشتغال‌های جانبی موفق خواهیم بود و هم جذب گردشگر با علایق و سلایق بیشتری خواهیم داشت، که درآمدزایی و کمک به رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

گفتنی است قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت “گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران” (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.