مدارس دولتی عادی تقویت می شوند

مراسم نمادین جشن شکوفه‌ها برای ورود کلاس اولی‌ها به مدارس و سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز شد.
کد خبر : 18447
تاریخ انتشار : پنجشنبه 31 شهریور 1401 - 17:51
مدارس دولتی عادی تقویت می شوند
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ،مراسم نمادین جشن شکوفه‌ها برای ورود کلاس اولی‌ها به مدارس و سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز شد.

امسال ۱۶ میلیون و ۳۰ هزار دانش‌آموز در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند که از این تعداد ۸ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۳۲۱ دانش آموز در دوره ابتدایی ثبت نام کرده‌اند و یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۰۷ نفر کلاس اولی هستند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، در این مراسم با بیان اینکه امیدوارم امسال مدارس ، سال پرخیر و برکتی در راستای تحکیم و ارتقای جامعه دانش بنیان مبتنی بر شعار سال باشد اظهار کرد: از موضع مبتنی بر اقتدار، عزت، مصلحت و حکمت رئیس جمهور در اجلاس سران ملل متحد در جلسه‌ای که یونسکو درباره آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و حکمرانی جهانی آموزش و پشتیبانی از سند تحول و معرفی مکتب حاج قاسم در سخنرانی اجلاس سران از سوی رئیس جمهور، علاوه بر سایر مواضع، قابل تقدیر و تکریم است.

وی افزود: امروز جشن شکوفه‌ها را برای یک میلیون و ۵۵۰ هزار دانش آموز کلاس اولی برگزار می‌کنیم. ۶۸ هزار مدرسه ابتدایی داریم. تقریباً ۱۰ درصد دانش آموزان ما در پایه اول ابتدایی مشغول به تحصیل خواهند شد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه شاید در نتیجه تغییرات سریعی که در فناوری‌های جدید و اتفاقاتی که در جوامع رخ داده، کودکی به عنوان موقعیتی مشخص، بیشتر رو به نابودی رفته است و برخی معتقدند بین خردسالی و بزرگسالی فاصله چندانی وجود ندارد اظهار کرد: امروزه مدارس در تحقیقات اندیشه‌ ناپیدایی کودکی، فرسایش دوره کودکی و از بین رفتن کودکی شکل گرفته است و سازمان ملل، پایان کودکی را از ۹ سالگی تا ۱۸ سالگی ادامه داده، شاید بیشتر به دوره کودکی برسیم.

نوری افزود: کودکان، تقریباً فراموش شده هستند و در نظریه‌های مفهوم‌پردازی مدارس و جامعه‌شناسی، کودکی دارد تمام می‌شود. ما بزرگسالان به دنبال این هستیم که خواسته‌های خودمان را بر کودک تحمیل کنیم نه اینکه بیندیشیم او چه می‌خواهد باشد، بلکه برایمان مهم شده است که ما والدین، چه می‌خواهیم باشد.

وی با اشاره به اینکه کودکی، فراموش شده و از اول به جای شناسایی و شکوفایی استعدادهای کودک به دنبال این هستیم که چه شغلی در آینده داشته باشد اظهار کرد: چنین دیدگاه و رویکردی، در جامعه که کودکان بالاترین خلق سرمایه را به دلیل اقتضائات سنی‌شان دارند، می‌تواند فاجعه آمیز باشد. خیلی از ما هستیم که به دلیل هدایت پدرومادر در یک شغلی قرار می‌گیریم که از آن رضایت نداریم. این امر موجب تعارض‌ها و ناکامی‌هایی می‌شود و در نتیجه جامعه ما پرنشاط، شاداب و موفق نخواهد بود.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: مردم ایران این موضوع را درک کرده‌اند. امسال در مدارس فقط ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم و تعداد زیادی‌شان از شهرستان‌ها بوده‌اند که نشان می‌دهد اولیاء سرمایه گذاری و دقت می‌کنند. اولیاء دقت کنید انتظار ما از شما  و انتظار شما از ما باید اینگونه باشد که بچه‌ها را به سوی دیگر موارد نبریم.

نوری با بیان اینکه یک چهارم جمعیت جهان از آنِ کودکان است، گفت: این آمار در کشور ما ۲۷ درصد و بیشتر از یک چهارم است. بنگاه‌های اقتصادی دنبال این هستند از این جمعیت مؤثر که رفتار مصرف خانوار را تعیین می‌کنند کسب سود کنند. مراقب باشیم فرزندانمان را در دام این بنگاه‌ها نیندازیم.

وی افزود: این وظیفه اصلی ماست که کودک را برای کودکی‌اش تربیت کنیم، یعنی کودک خودش به سمت استعداد و توانایی که دارد بیاید و بتواند در مسیر یادگیری‌ این استعداد را شکوفا کند. مدرسه اولین نهاد و سازمان تربیت رسمی است و اولیاء بچه را رها می‌کنند و می گویند تربیت برعهده مدرسه است  در حالی که اگر شما کنار ما نباشید، فرزند شما به آن قدرت که باید برسد، نمی‌رسد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سیاست وزارت آموزش و پرورش، مردمی سازی است عنوان کرد: مردمی سازی یعنی اینکه اولیاء، بهترین و بزرگترین سرمایه خودشان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند و باید در سیاست‌گذاری و اجرا نقش داشته باشند، نه اینکه فقط به این چشم شما را ببینیم که بخواهید تأمین مالی مدرسه را انجام دهید.

نوری افزود: باید از ظرفیت اولیاء برای شکوفایی استعدادهای فرزندان مدرسه استفاده و چرخشی را در انجمن اولیاء داشته باشیم به این معنا که نگاه به خانواده را از نهاد تأمین مالی به نگاه بلند هم‌سوساز در حکمرانی تربیتی فرزندان و شکوفایی استعدادهای آنها تغییر دهیم. اگر این اتفاق بیفتد ما به نتیجه می‌رسیم.

نوری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در این زمینه داریم که از جمله آنها می‌توان به ارتقای تربیت معلم، عدالت تربیتی و اجرای سند تحول بنیادین مدرسه‌ای اشاره کرد گفت: مدارسِ تحولی شناسایی و رهیاران تحول تربیت شده‌اند. باید احیای انجمن اولیاء و مربیان انجام شود. استفاده از شبکه شاد در زیست بوم جدید که به عنوان مکمل بتوانیم از ان استفاده کنیم نیز مدنظر است.

وی افزود: دوره تثبیت یادگیری انجام شد اما کافی نبود و باید نقایص ترمیم شود. ایجاد سکوی استعدادیابی برای تمام دانش‌آموزان و تمام زمینه‌های استعدادی و توانمندی و تقویت مدارس دولتی عادی در برنامه ماست.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین با بیان اینکه تراکم دانش آموزی در شهرستان ملارد و شهرستان‌های مشابه به علت مهاجرت داخلی و اتباع، بیش از حد است گفت: دولت در سفرهای استانی ۲۱ هزار میلیارد تومان کمک کرده که عدد خوبی است، اما نیاز بیشتری داریم. اعتبار دیگری از منبع دیگری در حال تأمین است تا بتوانیم به تدریج تراکم دانش آموزان را کم کنیم تا در هیچ کلاسی بیش از ۳۵ دانش آموز نباشد.

در پایان سخنان وزیر آموزش و پرورش، زنگ شکوفه‌ها توسط یک دانش آموز نواخته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.