تأثیر رمز ریال بر اقتصاد ایران /دولت با رمز ریال به دنبال چیست؟

تاثیر رمز ریال بر اقتصاد کشور این است که اگر رواج پیدا کند دیگر بانک مرکزی هزینه‌ای برای چاپ اسکناس یا ضرب مسکوکات متحمل نمی‌شود.
کد خبر : 20033
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 15:56
تأثیر رمز ریال بر اقتصاد ایران /دولت با رمز ریال به دنبال چیست؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، رمز ریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند. وقتی این ایده کاربردی اجرا شود رمز ریال جای ریال اسکناسی که در دست مردم است را می‌گیرد. این موضوع را با عنوان هوشمند کردن پول ملی کشور به حساب می‌آورند.

 

ویژگی مهم رمز ریال چیست؟

 

ویژگی مهم آن به قانونی بودن رمز ریال مربوط می‌شود. روی این ابزار پرداختی سیاست‌ها و قانون‌گذاری‌های خاص هر کشوری وجود دارد. چرا که راه‌اندازی آن به عهده نهادهای مالی هر کشوری است و قوانین مهمی را برای آن تدوین می‌کنند.

 

هدف بانک مرکزی برای ایجاد رمز ریال چیست؟

 

هدف آن کم کردن اسکناس موجود در دست مردم یک جامعه است. سرعت گردش پول یکی از موضوعاتی است که ذهن بسیاری از اقتصاددان‌ها را به خود مشغول کرده است. سرعت گردش پول و از طرف دیگر چاپ اسکناس ریالی باعث شده که ضربه‌های سنگینی به اقتصاد کشور زده شود.

رمز ریال چیست

کاملا مبرهن و واضح است دلیل اینکه نگرانی بانک مرکزی در مورد ارز دیجیتال چیست. در واقع بانک مرکزی نگران است که اگر استفاده از ارزهای دیجیتال به حداکثر خود برسد، ممکن است نظارت روی عرضه پول و سیستم‌های پرداخت با مشکل مواجه شود.

 

به همین دلیل به طرف ایجاد رمز ریال حرکت می‌کند. هوشمند کردن ریال یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و نهادهای مالی در کشور است. این کار به رشد اقتصادی و کاهش مشکلات ناشی از آن کمک زیادی می‌کند.

 

تفاوت ارز دیجیتال جهانی با رمز ریال چیست؟

اولین سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند این است که چه فرقی بین رمز ریال با ارز دیجیتال جهانی وجود دارد؟ ارز دیجیتال بانک مرکزی به دلیل ماهیت، اهداف و ویژگی‌های خاصی که دارد متفاوت از ارز دیجیتال جهانی است. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

  • ارزهای دیجیتال جهانی را می‌توانید استخراج کنید، اما رمز ریال از قابلیت استخراج برخوردار نیست.
  • دولت‌ها نظارتی بر ارز دیجیتال جهانی ندارند، اما رمز ریال زیر نظر دولت‌ و قوانین آن‌ قرار دارد.
  • رمز ریال محبوبیت زیادی ندارد، اما دیگر ارزهای دیجیتال از شهرت جهانی برخوردار هستند و کمتر کسی است که حداقل نام پنج رمز ارز جهانی را نداند.
  • رمز ریال را به دلیل جدید بودن هنوز به صورت دقیق بررسی نکرده‌اند. این در حالی است که معامله‌گران شناخت کاملی از ارزهای دیجیتال جهانی دارند.
  • خرید رمز ارزهای خارجی آسان است، اما ممکن است فرایند دریافت رمز ریال با پیچیدگی‌های زیادی همراه شود.

 

تاثیر رمز ریال بر اقتصاد کشور

رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود اجرای آزمایشی ریال دیجیتال تا پایان شهریور آغاز می‌شود و در این میان نهم آبان ماه ۱۴۰۱ «پیش‌نویس سند ریال دیجیتال» با هدف دریافت نقطه نظرات متخصصان و کارشناسان منتشر شد.

 

اولین انتشار رسمی رمز ریال توسط هیأت نظارت بر اندوخته اسکناس و در راستای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار، در شهریورماه سال جاری انجام شد و پس از انتشار اولیه به صورت محدود، ریال دیجیتال منتشر شده از طریق دو بانک عامل و با جامعه کاربری کنترل شده مورد بهره برداری پیش آزمایشی قرار گرفت و آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده هنوز هم روند بررسی‌های تکمیلی برای شروع دوره آزمایشی ادامه دارد.

 

 

براساس اعلام بانک مرکزی با پیوستن بانک سوم به این پروژه به زودی دوره اجرای پیش آزمایشی خاتمه یافته و با آغاز مرحله اجرای آزمایشی، دامنه استفاده، تعداد کاربران و مبلغ تخصیص یافته به این طرح نیز گسترش می‌یابد.

 

 

همچنین بانک مرکزی قصد دارد همزمان با اجرای دوره‌های پیش آزمایشی و آزمایشی، اخذ نظرات و پیشنهادات کارشناسان و خبرگان پولی و بانکی، امکان دسترسی عموم مردم به ریال دیجیتال را به صورت تدریجی فراهم کند. یک کارشناس اقتصادی تأثیر عملیاتی شدن ریال دیجیتال بر اقتصاد ایران را ارزیابی کرد که در ادامه می‌خوانید.

به‌طور کلی ریال دیجیتال جایگزین اسکناس مسکوکی در دست مردم است به طوری که به جای اینکه از اسکناس و مسکوکات که بدهی بانک مرکزی است در مبادلات استفاده کنند ریال دیجتال را مورد استفاده قرار می‌دهند بنابراین بانک‌ها برای هر فرد کیف پول‌ها را تعریف و دیگر اسکناس تحویل نمی‌دهند بلکه موجودی را وارد کیف پول می‌کنند در واقع بدهی بانک مرکزی که به شکل فیزیکی، اسکناس و یا مسکوکات است به‌صورت غیر فیزیکی و دیجیتالی در می‌آید.

 

ریال دیجیتال توکن بیس است یعنی از یک کیف پول به کیف پول دیگر منتقل می‌شود و اگر اکانت بیس بود یعنی افراد مجبور می‌شدند در بانک مرکزی حساب داشته باشند شاید می‌توانست این امکان را به دولت بدهد افرادی که درگیر موارد خلاف قانون هستند را شناسایی کند یعنی پول شویی‌هایی که از طریق قاچاق مواد مخدر یا سایر کالا‌هایی که به لحاظ قانونی مجاز نیست، اما اینکه توکن بیس است کمی تشخصی اینگونه موارد را سخت می‌کند بنابراین به نظر می‌رسد خیلی به لحاظ اقتصادی ریال دیجتال تأثیر محسوس و ملموسی نمی‌گذارد.

 

رمز ریال تنها کمکی که به اقتصاد می‌کند این است که اگر رواج پیدا کند دیگر بانک مرکزی هزینه‌ای برای چاپ اسکناس یا ضرب مسکوکات متحمل نمی‌شود البته برای اینکه به این مرحله برسیم که همه مردم این کیف پول الکترونیک را داشته باشد یعنی به طور مثال برای پرداخت کرایه تاکسی به جای اینکه اسکناس بدهند پول بانک مرکزی را از کیف پول خود به کیف پول راننده تاکسی منتقل کنند راه بسیار است (چون هر دو طرف باید دارای کیف پول دیجیتال باشند) بنابراین هنوز هم بانک مرکزی باید اسکناس‌ها را چاپ و مسکوکات را ضرب کند، اما اگر رواج پیدا کند و مردم آن را بپذیرند فقط می‌تواند تا حدودی هزینه‌های چاپ اسکناس و ضرب مسکوکات در اقتصاد را کاهش دهد.

 

به لحاظ تکنیکی و فنی بعید است عملیاتی کردن رمز ریال کار سخت و دشواری باشد البته کارشناسان IT در بانک مرکزی باید پاسخ دهند که آیا زیرساخت‌ها در بانک‌ها برای ریال دیجیتال فراهم است یا خیر، چون اولین کاری که باید انجام شود این است که باید برای افردی که در حساب بانکی موجودی و طلبی دارند و می‌خواهند آن طلب را به‌صورت ریال دیجتال بانک مرکزی دریافت کنند، بانک بتواند حساب را بدهکار کند و به کیف پول منتقل کند ضمن آنکه براساس آخرین گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی مقدمات قسمت و بخشی که مربوط به بانک مرکزی است انجام و فراهم شده است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.