سازمان بورس سهامداران را متضرر می کند!

Print Friendly, PDF & Email

در چند روز گذشته شاهد تقابلهای سازمان بورس و وزارت اقتصاد بودیم که از حجم مبنا و دامنه ی نوسان شروع شد و هنوز ادامه دارد. در این میان شائبه ی استعفای ریاست سازمان بورس مطرح و حتی نفر جایگزین هم در برخی سایتها معرفی شد. قضیه از این قرار بود که سازمان بورس با هدف تعدیلات منطقی در بازار دست به کاهش دامنه ی نوسان از ۵% به ۲% زد که این موضوع با حکم وزارت اقتصاد منتفی شد

کد خبر : 2049
تاریخ انتشار : یکشنبه 25 اسفند 1398 - 16:38
سازمان بورس سهامداران را متضرر می کند!
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“یکی از اتفاقات عجیب و غریب بازار سرمایه کشور در چندوقت گذشته در حالی رقم خورد که برای اجرای آن مصوبه ی قانونی وجود دارد. سازمان بورس در حالی امروز با افزایش سرمایه ی بانک ملت مخالفت کرد که هنوز مشخص نیست چه اتفاقی برای سود حاصل از تسعیر ارزی بانک ملت باید بیفتد؟

در چند روز گذشته شاهد تقابلهای سازمان بورس و وزارت اقتصاد بودیم که از حجم مبنا و دامنه ی نوسان شروع شد و هنوز ادامه دارد. در این میان شائبه ی استعفای ریاست سازمان بورس مطرح و حتی نفر جایگزین هم در برخی سایتها معرفی شد. قضیه از این قرار بود که سازمان بورس با هدف تعدیلات منطقی در بازار دست به کاهش دامنه ی نوسان از ۵% به ۲% زد که این موضوع با حکم وزارت اقتصاد منتفی شد در ادامه این سازمان برای کاهش دامنه ی نوسان به ۳.۵ درصد اقدام کرد که باز هم با مخالفت فرهاد دژپسند روبرو شد و در نهایت قرار بر این گذاشته شد که تغییری در این مسئله صورت نگیرد. در این میان سازمان بورس که مخالفت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را می دید گویا وارد سیاست جدیدی شده است که از گوشه ای از آن رونمایی کرد.

بانک ملت که قصد افزایش سرمایه از محل تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی خود را داشت و این موضوع به تأئید حسابرس رسیده بود در حالی با مخالفت سازمان بورس روبروست که طبق قانون سود حاصل از تسعیر دارائیها و بدهیهای ارزی نمی تواند بین سهامداران تقسیم شود و تنها در فرآیند افزایش سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد. مخالفت سازمان بورس که به دلیل “رجحان محتوا بر شکل” صورت گرفت مشخص نیست برای در اختیار قرار دادن این سود به سهامداران چه جایگزینی دارد؟ آیا سیاست در پیش گرفته شده سازمان بورس به زیان سهامداران تمام نخواهد شد و موضوع بعدی اینکه با وجود مصوبه ی افزایش سرمایه از این طریق چه دلیلی برای رد آن وجود دارد؟

با برخی اختلاف نظرها بین بورس با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این رفتار از سوی سازمان بورس شائبه هایی را ایجاد می کند که می تواند تبعات زیادی داشته باشد اما آنچه که تا الان مشخص است این سهامداران هستند که از این موضوع متضر خواهند شد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.