مدیرعامل نفت پاسارگاد در گفتگو با نفت ما خبر داد:

با راهبرد‌های جدید، به دنبال بازپس گیری سهم بازار صادراتی مان هستیم

مدیر عامل نفت پاسارگاد در حاشیه مجمع عمومی سالانه منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ در گفتگو با خبرنگار «نفت ما» دیدگاه‌های خود را در خصوص مسائل بازار قیر ایران، تامین وکیوم باتوم و استراتژی صادراتی شرکت متبوع خود به اشتراک گذاشته است.
کد خبر : 20732
تاریخ انتشار : یکشنبه 20 آذر 1401 - 9:25
با راهبرد‌های جدید، به دنبال بازپس گیری سهم بازار صادراتی مان هستیم
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، دکتر مسعود اسفندیار مدیر عامل نفت پاسارگاد در خصوص دلیل عدم تامین کافی وکیوم باتوم از بورس کالا و تاثیر آن بر کاهش تولید قیر نفت پاسارگاد اظهار داشت: در تامین وکیوم باتوم با توجه به اینکه بعضی از پالایشگاه‌ها خودشان راساً نسبت به تولید قیر اقدام می‌کنند، باعث شده تا با عرضه کمتر وکیوم باتوم روبه رو باشیم.

وی افزود: همچنین با شرایطی که در بورس کالا وجود دارد، تولیدکنندگان خرد هم حضور پیدا کرده و بحث خرید را رقابتی می‌کنند که برای آن‌ها قیمت عرضه شده تفاوتی ندارد، اما وقتی تولیدکنندگان بزرگ در تناژ بالا رقابت و خرید می‌کنند، شرایط رقابتی اجازه حضور و تامین کافی وکیوم باتوم را به آن‌ها نمی‌دهد.

مدیرعامل نفت پاسارگاد با اشاره به اینکه “وی آر” عراق هم مشکلاتی را بر سر راه صادرات قیر ایجاد کرده ادامه داد: تعدادی از شرکت‌های زیر پله‌ای داخلی، وی آر عراق را با “وی بی” ایران ترکیب و صادر کرده و درصد سود بیشتری برای خود ایجاد می‌کنند، اما شرکت نفت پاسارگاد قطعا با توجه به کیفیت بالا و متفاوت قیر خود، وارد این موضوع نخواهد شد.
اسفندیار در خصوص استراتژی صادراتی نفت پاسارگاد اعلام کرد: البته عراق، کیفیت وی آر خود را بهتر نموده و بازارسازی خوبی ایجاد کرده است؛ لذا ما هم باید به دنبال شناسایی بازار‌های جدید و تولید محصولات جدید با ماد اولیه متفاوت قیر امولیسیون PDA که می‌گیریم، تولید کنیم تا مشکل کمبود وکیوم باتوم را حل کنیم و در کنارش رایزنی خاص انجام بدهیم تا جا‌هایی مثل اصفهان حضور داشته باشیم تا جذب حداکثری وکیوم باتوم را داشته باشیم و برنامه هایمان را پیش ببریم.

وی درادامه گفت: در سال‌های گذشته نفت پاسارگاد سهم ۶۰ درصدی صادرات قیر کشور را در اختیار داشت و امروز به ۲۱ درصد رسیده است و هم اکنون به دنبال بازپس گیری سهم صادراتی مان از بازار و افزایش آن هستیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم که مستلزم شناسایی بازار‌های جدید است.
اسفندیار رفع تعهد ارزی ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما را از دیگر مسائل تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده قیر اعلام کرد و افزود: این فرآیند موجب شده تا عملا از رقابت باز بمانیم.

مدیرعامل نفت پاسارگاد تصریح کرد: ما مذاکراتی با مشتریان و شرکت‌ها داشته‌ایم تا بتوانیم به صورت تهاتر کار بکنیم و موضوع زیان عرضه ارز نیمایی را پوشش دهیم. با توجه به اینکه تفاوت قیمت بازار با قیمت نیما ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن است فضایی برای رقابت ایجاد نمی‌کند، پس تهدیدی است که ما آن را به فرصت تبدیل می‌کنیم و به دنبال تحویل قیر (CFR) در مقصد هستیم تا ارزش افزوده و سود خوبی در بر داشته باشد. با توجه به شرایط بازار شرکت‌هایی قطعا موفق‌تر خواهند بود که برنامه متفاوتی ارائه بکنند و نفت پاسارگاد هم متناسب با بازار، رفتار تجاری اش را چیدمان می‌کند.

اسفندیار گفت: همان‌طور که می‌بینیم حاشیه سود قیر صادراتی ۸ درصد است، در حالیکه بازار‌های هدف ۵۰ تا ۱۰۰ دلار متفاوت است و برای کسانی که به صورت تریدر و واسطه کار کرده و قیر در بازار تحویل می‌دهند، سود خوبی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل نفت پاسارگاد در پایان اعلام کرد: مشتریان و متقاضیانی داریم که می‌گویند نمی‌توانند کشتی بفرستند که شرایط خاص خودش را دارد، لذا باید تدابیری بیندیشیم که اینگونه تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و خودمان را به بازار بقبولانیم و درصد سهم از دسته رفته بازار را به بهترین شکل برگردانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.