کار پژوهشی یا کار سفارشی ، نقد و بررسی مستند اختاپوس

Print Friendly, PDF & Email

برای ساخت مستند پژوهشی اولا سازنده ی اثر باید به دور از جهت گیریهای ذهنی کار علمی انجام دهد زیرا پیش زمینه های فکری سبب خواهد شد تا سلیقه های فردی اعتبار یک کار تحقیقی را زیر سؤال ببرد. عینیت کار پژوهشی و مستند زمانی نمود پیدا می کند که از سلیقه های فردی فاصله گرفته و به سمت کار حرفه ای پیش رود.

کد خبر : 2093
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 اسفند 1398 - 16:44
کار پژوهشی یا کار سفارشی ، نقد و بررسی مستند اختاپوس
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر به نقل از  نبض بازار ، استفاده از تریبونهای مختلف جهت اعلان عمومی نتیجه ی یک پژوهش اگر در خدمت کشور و به دور از خط و خط کشیهای سفارشی باشد قابل تحسین است اما اگر بنا به برخی سفارشات و ملاحظات صورت گیرد آنوقت باید با نگاه نقادانه به مثابه نیت آن ، نگریسته شود. بدون شک همه ی کسانی که دستی بر کار پژوهشی و تحقیق دارند تأئید خواهند کرد که برای ساخت مستند پژوهشی اولا سازنده ی اثر باید به دور از جهت گیریهای ذهنی کار علمی انجام دهد زیرا پیش زمینه های فکری سبب خواهد شد تا سلیقه های فردی اعتبار یک کار تحقیقی را زیر سؤال ببرد. عینیت کار پژوهشی و مستند زمانی نمود پیدا می کند که از سلیقه های فردی فاصله گرفته و به سمت کار حرفه ای پیش رود. مستند اختاپوس که در رابطه با قطعه سازی کروز تهیه شد دارای ایراداتی است که امیدواریم سازندگان آن در پروژه ی بعدی خود آن را لحاظ کنند. هرچند که گروه کروز با همه ی این ضعفها تنها به کار قانونی بسنده کرده و از ایجاد چند دستگی در فضای کنونی تولید پرهیز کرده است.

خاصیت انتقاد تنها به گفتن نقاط ضعف یک مجموعه نیست بلکه معرفی کامل یک شرکت با دستاوردها و نقاط ضعفش شاکله ی انتقاد سازنده را تشکیل می دهد که این مورد گویا در مستند اختاپوس اصلا کاربردی نداشته زیرا می توان به بومی سازی بسیاری از قطعات در این مجموعه ، اشتغال زایی و صرفه جویی ارزی اشاره کرد.

مورد بعدی که باید در ردیف نقاط ضعف این مستند بیان شود شائبه ی داشتن رقابت با گروه قطعه سازی کروز است که این مسئله گمانه هایی را ایجاد می کند. همه مطئنیم که در بخش خودرویی آمد و شدهای چهره های سیاسی عنان اختیار را از دست یرخی مدیران این حوزه بیرون کشیده جالب اینجاست که با همه ی روشنگری هایی که ادعا می شود این مستند دارد به این ماجرا پرداخت نشده و اصلا مشخص نیست که چرا وقتی در مورد قطعه سازی صحبت شد به چنین انتصابهای خارج از عرفی اشاره نشده است.

پرداختن با نگاه سیاسی و سفارشی از دیگر انتقادهایی هست که می توان به این مستند وارد دانست. وقتی تمام کاستی ها و دغدغه های بخش بزرگی از تولید کشور که دارای ارزش افزوده ی زیادیست از چشم یک مجموعه دیده می شود می توان به این پاسخ رسید که حمایتهای پشت پرده ای که به زودی از آن رونمایی می شود در ساخت این مستند وجود داشته است.

اختاپوس در این مجموعه به سراغ کارشناسان این حوزه نرفته و افرادی که در آن صحبت می کنند تخصص لازم در این زمینه را ندارند در حالیکه این از ابتدایی ترین متریالیست که باید در یک پژوهش وجود داشته باشد. ورود به حریم خصوصی افراد از دیگر نکاتی است که باید به شدت مذمت کرد که نوع و جنس ارتباط آن با مستندی که در زمینه ی تولید ساخته شده ابهامات زیادی را مطرح می کند. کارگردان جوان این مستند البته به خوبی استفاده ی رسانه ای از تریبونها را بلد بود و از هر اتفاق کوچک و بزرگی که افتاد سر و صدای رسانه ای درست کرد و با پر و بال دادن به برخی موضوعات سعی در سیاه نمایی کرد. به نظر می رسد سفارش دهندگان و سازندگان این مجموعه یکبار دیگر باید به تفصیل ساختار پژوهش را مطالعه کنند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.