جهانگیری: تجهیز و آماده‌سازی نقاهتگاه‌ها در تهران

Print Friendly, PDF & Email

جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا استان تهران پیش از ظهر امروز(پنجشنبه) در محل استانداری تهران به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

کد خبر : 2350
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 16:47
جهانگیری: تجهیز و آماده‌سازی نقاهتگاه‌ها در تهران
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا استان تهران پیش از ظهر امروز(پنجشنبه) در محل استانداری تهران به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تأکید بر اینکه نباید نسبت به بیماری کرونا ترس و وحشت در دل مردم ایجاد کنیم گفت: در عین حال باید با آموزش های صحیح، دقیق و مستمر، مردم را نسبت به عواقب و پیامدهای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی آگاه کنیم تا اقدامات پیشگیرانه با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود.

جهانگیری ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) و ابراز همدردی با خانواده های جانباختگان ویروس کرونا اظهار داشت: تقارن سال جدید با مبعث رسول اکرم (ص) را باید به فال نیک بگیریم و امیدوارم با تلاش و پشتکار جدی مسئولین و همراهی مردم شاهد از بین رفتن بیماری کرونا در کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین با قدردانی از همه مسئولین و کادر درمانی کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند تصریح کرد: اقدامات خوبی برای تأمین اقلام و کالاهای بهداشتی مورد نیاز کادر درمان و مردم انجام شده و امیدوارم با استمرار جریان پرسرعت تولید و واردات، شاهد حل مشکل کمبود اقلام بهداشتی در کشور باشیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه برای واردات برخی کالاها و اقلام بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا از زمان ثبت سفارش تا واردات و ترخیص کالا جمعاً ۴۸ ساعت زمان سپری شده خاطرنشان کرد: این اتفاق اتفاقی بی سابقه در کشور است و نشان می دهد که مدیران و مسئولین کشور در شرایط سختی و بحران قادر هستند تصمیمات راهگشا و جهادی اتخاذ کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه تصمیم گیری برای مقابله پدیده کرونا در بالاترین سطح نظام انجام شده، تصریح کرد: تصمیمات لازم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می شود و پس از تأیید مقام معظم رهبری این تصمیمات اجرایی می شود.

جهانگیری با اشاره به تفویض اختیار به ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانونی دارد و تمام دستورالعمل های این ستاد برای نهادها و دستگاه های مختلف حکم قطعی تلقی می شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به دستورها و پی نوشت های مقام معظم رهبری بر مکاتبات و درخواست های وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: معمولاً مقام معظم رهبری پس از دریافت مکاتبات و درخواست های وزیر بهداشت به عنوان رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در همان روز دستورات لازم را صادر می کنند که این پیامی برای همه مسئولین است تا بدانند که مسئولیت و محور اصلی در برنامه ریزی و تصیم گیری ها با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است.

جهانگیری ادامه داد: حتی در خصوص تخصیص اعتبارات و منابع مالی مورد نیاز ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نیز اعلام شده است که تخصیص این اعتبارات نیاز به مداخله و رسیدگی دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ندارد که این نشان از اهمیت کار ستاد و آزادی عمل برای سرعت بخشیدن به روند مقابله با کرونا است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تعطیلی مراسم های نمازجمعه و اماکن مقدس و مذهبی در کشور و اینکه ایران جزو نخستین کشورهایی بود که با وجود تعداد بالای دانش آموزان و دانشجویان، مدارس و دانشگاه ها را به طور گسترده در سراسر کشور تعطیل کرد گفت: همه اقدامات انجام شده در راستای محدود کردن ترددها و حضور افراد در اجتماعات برای پیشگیری از گسترش کرونا بوده است که البته باید از طریق راهکارها و روش های مناسبی، آموزش به دانشجویان و دانش آموزان را جبران کنیم.

جهانگیری از خودگذشتگی پزشکان و کادر درمانی و انسجام، وحدت و هماهنگی میان مسئولین و نهادها و دستگاه های مختلف کشور را بی نظیر و مثال زدنی توصیف کرد و افزود: البته همواره عده ای بیکار در رسانه های بی اعتبار خارج از کشور تلاش می کنند که یأس و ناامیدی را در کشور پمپاژ کنند و به افکار عمومی جامعه ایران آسیب بزنند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه راهبرد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر کاهش ترددها و ماندن مردم در خانه باید حتماً عملیاتی شود افزود: بر اساس گزارش های نیروی انتظامی، ترددها تا ۴۰ درصد کاهش یافته که این یعنی بخش زیادی از مردم به هشدارها توجه کرده اند و امیدوارم سایر افراد نیز این دستورالعمل ها را جدی بگیرند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه در این شرایط عید و تعطیلی برای مدیران، مسئولین و کادر درمانی کشور معنا ندارد خاطرنشان کرد: مدیران و پرسنل درمانی باید با تمام ظرفیت پای کار باشند تا نیازهای ضروری مردم به اقلام مختلف و نیز نیازهای بهداشتی و درمانی تأمین شود چرا که عید برای ما زمانی است که این مشکل از کشور برطرف شده باشد.

معاون اول رییس جمهور از استانداران به عنوان بالاترین مقام استان و نماینده عالی دولت یاد کرد و گفت: دولت به توانمندی ها و قابلیت های استانداران اعتماد کامل دارد اما برای اینکه در اداره کشور سیاست های هماهنگ و منسجمی وجود داشته باشد، لازم است که اقدامات استان ها برای مقابله با کرونا در چارچوب سیاست های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا باشد.

جهانگیری با قدردانی از همه نهادهای حاکمیت، نهادهای مدنی و عموم شهروندان در همراهی با دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خاطرنشان کرد: در نظرسنجی هایی که انجام شده بیش از ۹۰ درصد مردم کشور با اعمال محدودیت ها برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا موافق هستند و این به معنای پذیرش مردم و مشارکت آنها با تصمیمات مسئولین کشور است.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه ویروس کرونا تأثیراتی در بخش های مختلف از جمله اقتصاد کشورها به همراه خواهد داشت افزود: به دلیل شیوع این بیماری بسیاری از کسب و کارهای خرد در جامعه متوقف شده اند و دولت برای جبران کاهش درآمدهای آنها تصمیماتی را اتخاذ کرده است که بر اساس یکی از این تصمیمات افرادی که هیچ ممرّ درآمدی ندارند شناسایی شده اند و کمک هایی به آنها پرداخت خواهد شد.

جهانگیری همچنین از شناسایی و احصاء سه میلیون خانوار ضعیف در کشور خبر داد و گفت: کمک ها و بسته های معیشتی به این خانوارها در حال توزیع است و تسهیلات دیگری نیز در زمینه بخشودگی مالیاتی و چک های برگشتی اتخاذ شده است تا اثرات منفی اقتصادی ناشی از گسترش ویروس کرونا تا حد ممکن کاهش یابد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کارشکنی ها و فشارهای گسترده آمریکا برای تأمین و واردات کالاهای اساسی و انواع دارو به کشور تصریح کرد: با وجود آنکه سال ۹۸ یکی از سال های سخت به لحاظ منابع ارزی بود، اما ۱۴.۸ میلیارد دلار ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان تخصیص یافت و برای تأمین دارو و کالاهای اساسی هزینه شد.

جهانگیری اضافه کرد: برنامه ریزی و پیش بینی های دولت برای تأمین کالاهای اساسی و انبارکردن اقلام مورد نیاز مردم باعث شد که امروز با وجود خرید چند برابری مردم نسبت به مواقع عادی و با اینکه میزان فروش برخی فروشگاه های زنجیره ای در یک روز چند برابر روزهای عادی بوده است، اما قفسه های فروشگاه ها خالی نشده و هیچ گونه کمبودی در زمینه کالای اساسی و اقلام مورد نیاز مردم وجود ندارد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش معاون وزیر بهداشت در خصوص راه اندازی و فعالیت سامانه غربالگری بیماران مبتلا به کرونا، این اقدام را کاری بزرگ توصیف کرد و افزود: در این زمینه برنامه ریزی بسیار خوبی صورت گرفته است تا همه افراد جامعه غربالگری شوند و نظام بهداشت و درمان به سراغ افرادی که نسبت به سلامت خود دغدغه و نگرانی دارند می رود و در صورت نیاز اقدامات لازم برای درمان آنها انجام می شود.

جهانگیری همچنین بر ضرورت تجهیز و آماده سازی هر چه بهتر نقاهتگاه ها برای استان تهران تأکید کرد و گفت: باید پیش بینی های لازم برای بدبینانه ترین شرایط نیز انجام شود تا در صورت نیاز کمبود و دغدغه ای در خصوص تخت های بیمارستانی و نقاهتگاه ها وجود نداشته باشد.

معاون اول رییس جمهور از همه مسئولین، پزشکان و کادر درمانی کشور خواست مراقبت از سلامتی خود را جدی بگیرند و افزود: ما وظیفه داریم از خودمان حفاظت کنیم اما مهمتر از آن حفاظت از سلامت مردم جامعه است که به مردم اطمینان می دهیم هر آنچه که نیاز باشد برای سلامت و درمان آنها انجام خواهد شد.

استاندار تهران نیز در این جلسه گزارشی از روند شیوع و گسترش ویروس کرونا در تهران ارائه کرد و به بیان راهکارها و پیشنهاداتی برای کمک به انجام هر چه بهتر اقدامات پیشگیرانه و گسترش ویروس کرونا پرداخت.

زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شرایط استان تهران به لحاظ جمعیت و تراکم با سایر استان های کشور متفاوت است گفت: وجود اتباع بیگانه و جمعیت شناور قابل توجه که روزانه به استان تهران وارد و خارج می شوند، وضعیت این استان را از سایر استان ها متمایز کرده است و نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این استان هستیم.

زالی همچنین گزارشی از تعداد تخت های بیمارستانی در استان تهران و تعداد افراد بستری ارائه کرد و گفت: برای مقابله با ویروس کرونا نیازمند اتخاذ راهبردهای تمام عیار و همه جانبه هستیم و باید برنامه ریزی های دقیقی با رعایت مختصات استانی و تفکیک برنامه های هر استان متناسب با وضعیت و ظرفیت های هر منطقه انجام دهیم.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران همچنین خواستار برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای کاهش هر چه بیشتر ترددها در تهران شد و افزود: بسیج ملی یکی از راهبردهای بسیار مناسب در تهران است که باید با جدیت دنبال شود.

رییسی معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست با بیان اینکه سیستم بهداشت و درمان کشور سیستمی پیشرو در سطح منطقه و حتی جهان است گفت: پوشش گسترده نظام بهداشت و درمان در تمام نقاط کشور بی نظیر است و اعتماد مردم به نظام سلامت و درمان بسیار بالاست که این ظرفیتی بسیار مهم برای نظام سلامت محسوب می شود.

رییسی همچنین از وجود زیرساخت الکترونیک بسیار قوی در نظام بهداشت و درمان کشور خبر داد و گفت: با استفاده از این ظرفیت ها بسیج ملی غربالگری در سراسر کشور آغاز به کار کرده و روند شناسایی و رسیدگی به افرادی که احساس می کنند به کرونا مبتلا هستند در دست اقدام است.

وی گزارشی از میزان و کیفیت بسیج کلی غربالگری در استان های مختلف ارائه کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۱ درصد استان گیلان غربالگری شده است گفت: طرح دیگری که در قالب بسیج کلی در دست اقدام قرار دارد، نظارت بر بهداشت محیط و فضای پیرامونی مراکز سلامت و اماکن عمومی کشور است.

رییس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه از افزایش ظرفیت تولید ماسک با بکار گیری بخش خصوصی و صنایع دفاعی کشور خبر داد و گفت: محموله های وارداتی اقلام بهداشتی نیز به تدریج در حال ورود به کشور است و وضعیت تولید و تأمین محصولاتی نظیر محلول و ژل ضدعفونی نیز نسبت به روزهای نخست بهبود پیدا کرده و در زمینه تولید لباس های مخصوص پرستاری و ایزوله نیز مجوزهای لازم با سرعت به تولید کنندگان داده می شود به گونه ای که ظرفیت تولید لباس های ایزوله از روزانه ۲۰۰۰ دست لباس به حدود ۳۰ هزار دست افزایش پیدا کرده و این روند همچنان رو به افزایش خواهد بود.

در این جلسه که شهردار تهران، فرمانده سپاه حضرت محمد (ص) تهران بزرگ، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، رییس کل دادگستری استان تهران، دادستان عمومی و انقلاب تهران و مدیران ارشد سایر دستگاه ها در استان تهران نیز حضور داشتند، گزارش های مختلفی در خصوص تعداد تخت های بیمارستانی، نقاهتگاه ها، اقلام بهداشتی و امکانات و تدارکات مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا ارائه شد.

در این نشست همچنین پیشنهادات و راهکارهای مختلف برای بهبود روند مقابله با ویروس کرونا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.