عملیات مشترک عراق: خروج آمریکا از عراق

Print Friendly, PDF & Email

فرماندهی عملیات مشترک عراق به دنبال عقب نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه القائم در شمال این کشور اعلام کرد، مقرر شده نظامیان ائتلاف آمریکایی طبق یک جدول زمانی از دیگر پایگاه‌هایشان در عراق خارج شوند.

کد خبر : 2368
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 اسفند 1398 - 18:50
عملیات مشترک عراق: خروج آمریکا از عراق
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر .نظامیان آمریکایی صبح امروز پنجشنبه پایگاه الفسفات در شهر القائم در استان الانبار را تحویل ارتش عراق دادند.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم تحویل پایگاه الفسفات که نیروهای آمریکایی، فرانسوی و هلندی در آنجا مستقر بودند، صبح امروز انجام شد.

ائتلاف بین المللی در هفدهم مارس جاری از شروع گفت‌وگوهایش با دولت عراق برای خروج از پایگاه القائم که از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق است، خبر داده بود.

 «تحسین الخفاجی» سخنگوی عملیات مشترک عراق ضمن تاکید بر تمام شدن ماموریت نیروهای ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش در عراق گفت که نیروهای عراق قادر به انجام ماموریت حفظ امنیت و صلح در این کشور هستند.

الخفاجی در اظهاراتی خبری گفت: «عقب نشینی این نیروها از القائم آغاز راه است. گام بعدی عقب نشینی این نیروها از القیاره و سپس پایگاه کی وان(K1) در کرکوک طبق یک جدول زمانی است».

او تاکید کرد:« یک جدول زمانی از سوی دولت عراق با همکاری فرماندهی عملیات مشترک آماده شده است که طبق آن همه نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق خارج خواهند داد».

الخفاجی گفت: فرماندهی عملیات الجزیره بلافاصله با خروج نیروهای ائتلاف از پایگاه القائم جایگزین آنها شده و کار خود را آغاز کردند.

او تاکید کرد که قرار نیست که نیروهای دیگری از ائتلاف جایگزین نیروهای خارج شده شوند.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، نیروهای ائتلاف بین المللی روز چهارشنبه نوزدهم مارس از پایگاه راهبردی القائم واقع در نزدیکی مرزهای عراق با سوریه خارج شده و آنجا را تحویل ارتش عراق دادند».

الخفاجی افزود: «دلیل واقعی عقب نشینی نیروهای آمریکایی این است که ماموریت آنها تمام شده و نیروهای عراق قادر به کنترل امنیت کشور هستند. این نیروها رزمی نبودند نیروهایی بودند که کار ارائه تحربیات و حمایت لجستیک را برعهده داشتند در حالی که نیروهای عراقی خود حافظ امنیت و سلامت کشور هستند و بالاخره نیروهای ائتلاف هم تا ابد نمی‌توانند در عراق بمانند.

او افزود: «نیروهای ائتلاف خودشان اذعان کردند که نیروهای عراقی قادر به حفظ امنیت و سلامت این منطقه هستند و این بهترین اعتراف است».

درباره تجهیزات موجود در پایگاه القائم که نیروهای ائتلاف روز گذشته از آنجا عقب نشینی کردند الخفاجی گفت: «این تجهیزات برخی اداری و برخی لجستیک است و تجهیزات نظامی هم به طرف عراقی تحویل داده می‌شود این اقدامی طبیعی میان عراق و نیروهای ائتلاف است».

الخفاجی عقب نشینی نیروهای ائتلاف از القائم را در چارچوب یک عقب نشینی کامل خواند و گفت: این تازه آغاز راه است. یک جدول زمانی برای عقب نشینی این نیروها وجود دارد.امروز از القائم فردا از القیاره و این روند تا تخلیه آخرین پایگاه مورد توافق ادامه دارد».

اتاق عملیات مشترک روز چهارشنبه از برگزاری مراسم رسمی تحویل پایگاه القائم به نیروهای عراقی خبر داد. آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که طی چند هفته نیروهایش را از پایگاه القائم و دو پایگاه نظامی دیگر در عراق طی چند هفته خارج خواهد کرد.

مردم و گروه‌های سیاسی از زمان حمله هوایی آمریکا به نزدیک فرودگاه بغداد که به شهادت ابومهدی المهندس از فرماندهان الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و همراهانشان منجر شد عزم خود را اخراج نظامیان آمریکایی از جزم تر کردند.

در همین راستا پایگاه‌های آمریکا در عراق در شش ماه گذشته بیش از ۲۴ بار هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفته است. / فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.