چرا شیوع کروناویروس در کرمان کمتر است؟

Print Friendly, PDF & Email

متخصص اپیدمیولوژی در کرمان به بیان برخی دلایل مطرح شده درباره شیوع کمتر کروناویروس در این استان نسبت به سایر استان ها پرداخت

کد خبر : 2480
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 17:18
چرا شیوع کروناویروس در کرمان کمتر است؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر. حمید شریفی ظهر امروز در نشست خبری مجازی کروناویروس اظهار داشت با بیان اینکه باید هر بیماری تنفسی را به عنوان کرونا در نظر بگیریم، اظهار داشت: بیماری کرونا از اسفند ماه از قم اعلام شد اما به نظر می‌رسد کروناویروس از اوایل بهمن ماه در کشور ما در گردش بوده است و خیلی از کشورها بیماری را دیر تشخیص می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه کروناویروس یک‌و‌نیم تا سه درصد مرگ در مبتلایان دارد، ابراز کرد: خیلی از استان‌ها مثل استان‌های شمالی، اصفهان، قم، سمنان، تهران و آذربایجان وضعیت بدتری نسبت به کرمان دارند و این می‌تواند چند علت داشته باشد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره علل شیوع کمتر کروناویروس در استان کرمان تصریح کرد: یک دلیل این می‌تواند باشد که بیماری در استان کرمان دیرتر شروع شده است پس باید روزهای آینده احتمال ابتلای بیشتر را داشته باشیم.

شهرستان‌هایی که مسافران کمتری دارند درگیری کمتری هم دارند

شریفی افزود: آمار استانی و شهرهایی که در کرمان درگیر شده‌اند نشان می‌دهد، یک رابطه نزدیک بین میزان ورود و خروج مسافران و مبتلایان به کرونا وجود دارد.

وی اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود اگر افراد در خانه بنشینند و مسافرت نروند و مسافری را پذیرش نکنند، زیرا ارتباط مستقیم بین مسافرت، مهاجرت و آمار ابتلا به کروناویروس وجود دارد و شهرستان‌هایی که مسافران کمتری دارند درگیری کمتری هم دارند.

شریفی با تاکید بر اینکه فروردین و اردیبهشت‌ماه حساسی را در پیش داریم، تصریح کرد: اگر طی روزهای آینده روند بیماری رو به کاهش بود نباید دلخوش کنیم که وضعیت سفید است و نباید در این خواب بمانیم که وضعیت خوب شده و بیماری نیست و از خانه بیرون برویم و یا مسافرت کنیم، زیرا بر اساس مدل‌سازی انجام‌شده اگر رفت و آمد و مسافرت‌ها افزایش یابد و شبکه اجتماعی افراد بزرگ شود به اندازه دوره کمون چند روز بعد باید انفجار شمار موارد ابتلا را داشته باشیم.

متخصص اپیدمیولوژی در کرمان عنوان کرد: تا اواخر اردیبهشت ماه باید خیلی مواظب باشیم، اما هنوز درباره خرداد ماه نمی‌توانیم، اظهارنظر کنیم بنابراین رفت و آمدها کنترل‌شده باشد و اگر احساس بیماری می‌کنید، خودتان را ایزوله کنید.

وی گفت: باید چرخه انتقال را بشکنیم و نباید اجازه دهیم ویروس وارد بدن‌مان بشود و اگر شد، اجازه ندهیم وارد بدن جدیدی شود و شستن دست‌ها، کاهش فاصله اجتماعی و رعایت فاصله هنگام صحبت کردن را مورد توجه قرار دهیم.

شریفی اظهار داشت: تعداد موارد مرگ ناشی از الکل در بعضی از استان‌ها بیشتر از فوتی‌های کروناویروس است در شرایطی که الکل به صورت نوشیدنی هیچ تاثیری برای کرونا ندارد و فقط به صورت موضعی تاثیر دارد و می‌تواند، موجب ضدعفونی سطوح شود.

وی بر ایزوله کردن افراد بیمار، کاهش ارتباط با دیگران، توجه بیشتر به افراد سالمند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، شستن دست‌ها و ارتباط با مراکز جامع سلامت تاکید کرد و بیان داشت: مدیریت استرس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر مراقبت کنیم و مواظب باشیم دلیلی برای استرس وجود ندارد.

توصیه به پیاده‌روی برای کاهش استرس کرونا

طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اظهار داشت: پیاده‌روی با رعایت فاصله حداقل دو متری با سایر افراد نه تنها موجب ابتلا به کروناویروس نمی‌شود بلکه توصیه می‌کنیم برای کاهش اضطراب حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.

وی بیان داشت:  تاکنون ۱۱۵ هزار نفر به سامانه غربالگری دانشگاه علوم پزشکی کرمان مراجعه کرده‌اند که هفت درصد جمعیت زیرپوشش این دانشگاه را شامل می‌شود.

همچنین معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این نشست ابراز داشت: مواد ضدعفونی دست و سطوح در همه داروخانه‌های کرمان به‌وفور یافت می‌شود و فقط کمبود ماسک و دستکش داریم که امیدواریم در هفته آینده این کالاها نیز تامین و به متقاضیان تحویل داده شود / فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.