شایستگی روابط عمومی در سازمانها و سندروم شیشه خیارشور
به گزارش وقت خبر، علم و هنر روابط عمومی، همچون سایر علوم برگرفته از دانش است و هنگامی سرآغازتحول و تغییر میگردد که چاشنی نوآوری توامان با دانش و تجربه باشد وگرنه مصداق گهربارسخنِ جناب مشتاق اصفهانی میشود که فرمود: “سرگشته صدهزار گرداب” خواهد شد.
اگر به سیر تحول ارتباطلات در سالهای نه چندان دور نگاهی داشته باشیم به اهمیت و نگاه ویژه تخصص در امور به خوبی میشود پی برد. هنگامی که در سال ۱۹۶۸ مارشال مک لوهان یا به عبارتی هم نشین تر، پیشگویِ فرزانه نظریه دهکده جهانی را مطرح کرد و در آن به اهمیت و تاثیر رسانهها در آینده جهان میپردازد و لزوم کار رسانهها و مهمتر ازآن زبانِ و گویش متناسب با عصر پیش رو را مطرح کرد و به نظر میرسد برای ارتباط با این برهه از دوران، محتاج دانستنِ زبانی دیگریم وآن، زبان رسانه و ارتباط است.
سرعت پیشرفت و البته علوم ارتباطات نیازمند نگاه فنی و کارشناسانه است و تنها را برون رفت و نجات از ورطه عقب ماندگی ها، روشن کردن چراغ است و این چراغ، چیزی جز علم نیست و لازم به یادآوری که خوشبختانه با اتفاقات و رخدادهای صورت گرفته، روابط عمومی جایگاه مطلوب خویش را در سازمانها در حال پیدا کردن است و تصمیم سازیهای هوشمندانه در سازمان ها، عضویت در انجمنهای تخصصی و نیاز به فضاسازی رسانهای در سازمانها و مدیران، برطرف نمودن چالشهای رسانهای شرکتها و … از جمله نمونههای بهبود یافته مواضع روابط عمومیها در سازمان هاست و مطمئنا در آیندهای بسیار قریب، مدیرانِ هوشمند در جستجوی روابط عمومی هایِ هوشمند و متخصص خواهند بود.
سازمانهای پیشرو در جهان، یک شاخص ممتاز دارند و آن ارتباط و استمرار است و نقش روابط عمومیها به عنوان ارتباط دهنده وتسهیل کننده این مهم، مبرهن و واضح است و به اندازه کافی از زبان بزرگان در خصوص “هزینه کردن در روابط عمومی و تبلیغات سرمایه گذاری است” شنیده ایم و بازگو کردن مجدد این موضوع توجه و اهمیت جایگاه درخور رسانهها و تعامل سازنده وتاثیرگذار را در دنیای امروزی را گوشزد میکند.
“سندروم شیشه خیار شور“
متاسفانه نگاه نه چندان مدبرانه در بعضی از سازمان ها، بدین گونه است که بعضی از نیروها را برای اینکه فقط سرشان گرم باشد به قسمتهایی خاص منتقل میکنند که فقط ” باشند” و بعضا این “باشدها” را روابط عمومیها مشاهده میکنند، اما اگر میخواهند نشانگر خوشنامی، برند، افزایش تعهد سازمانی، ارتباط سازنده با جامعه، نگاه توسعه محور و… را جستجو کنند، بی شک ” روابط عمومی” حلقه گمشده این زنجیره اعتمادسازی و تصویر سازی زیباست و به صورتی کاملا ناصواب مصداق بارز ” سندروم شیشه خیار شور” در برداشت ظاهری و سطحی از اهمیت، استرس و اثربخشی علم وهنر روابط عمومی هاست.
بی شک پیشگوی فرزانه در سالها قبل، پیش بینی صحیحی از جایگاه خطیر رسانهها داشته و با علم به اینکه در سالهای نه چندان دور، تاثیر فضاسازی و حاکمیت رسانهها به شدت فراگیر و جهان شمول خواهدشد، به تکنیکال بودن این حرفه اشاره داشته که زبان دنیا، زبان رسانه و همگام سازی است و برداشت سطحی و غیرحرفه ای، یقینا افراد و جوامع را دچار مشکل خواهد نمود به طوریکه ” سوادرسانه ای” از ملزومات انسان خواهدشد، همچون نیاز به اکسیژن، نیاز به دوست داشتن و نیاز به پیشرفت.
حرفه روابط عمومی، دانشی است که به شما هنر ارتباط سازنده برد برد را نشان میدهد و اگر بخواهیم با نگاهی گذرا و سندروم گونه به این حرفه بیاندیشیم، بی شک از مسیر رشد وتوسعه عقب مانده ایم و این نکته حائز اهمیت که برای ساختن “برندی خوشنام” نیاز به روابط عمومی حرفهای است که علاوه بر دانش فنی، نگاه توسعه گرایانه هم در آن واحد جاری و ساری باشد، چرا که مسلما ارتباطات استراتژیک یک سازمان اعم از تعاملات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … مستلزم داشتن رابطی اهل فن است و قضاوت بی تمیز و تسامح گونه به این هنر و حرفه، جفایی است ناصحیح…
برچسب ها :فولاد سنگان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰