ریاض به دنبال راهکار خروج از باتلاق یمن است

Print Friendly, PDF & Email

با گذشت پنج سال از آغاز جنگ ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی علیه یمن، به نظر می‌رسد که عربستان در باتلاق پرهزینه‌ای گرفتار آمده بی‌آنکه هیچ استراتژی برای خروج از آن داشته باشد.

کد خبر : 2677
تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 فروردین 1399 - 15:08
ریاض به دنبال راهکار خروج از باتلاق یمن است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر . عربستان سعودی، که در سال ۲۰۱۵ همزمان با آغاز جنگ ائتلاف عربی علیه یمن پیش‌بینی کرده بود پیروزی سریعی را رقم بزند، اما اکنون پس از گذشت پنج سال در کنار بحران‌های داخلی، در باتلاق یمن نیز گرفتار آمده است.

خبرگزاری فرانسه  طی مطلبی در این باره نوشت که این جنگ میزان توان نظامی عربستان را برملا کرد به گونه‌ای که ریاض تا کنون از ساکت کردن مخالفان در شمال کشور ناتوان بوده و همچنین در توقف درگیری‌های داخلی بین متحدان خود در جنوب نیز توفیقی نداشته است.

بر این اساس، پس از کاهش حضور امارات به عنوان متحد اصلی رژیم سعودی در یمن که با هدف جلوگیری از خسارت‌های زیاد صورت گرفت، به نظر می‌رسد که ریاض بیش از پیش تنها شده و اکنون این کشور راه آسانی برای خروج از یمن ندارد.

در همین ارتباط یک مسئول غربی و آگاه به سیاست ریاض در یمن می‌گوید که عربستان نیز همانند امارات تمایل دارد بگوید که جنگ برای ما نیز به پایان رسیده است اما وضعیت بسیار دشوار است.

اخیرا درگیری بین حوثی‌ها و نیروهای طرفدار دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی مورد حمایت ریاض، در استان استراتژیک الجوف و استان مأرب در شمال پس از چند وقفه، ازسر گرفته شد.

بر اساس این گزارش، طرف‌های دیگر پیشتر اهتمام خود به کاهش تنش‌ها را اعلام کرده و یک مسئول سعودی نیز نوامبر گذشته گفت که ریاض کانال‌های تماسی با انصارالله به منظور توقف جنگ برقرار کرده است.

انصارالله همچنین توقف تمامی حملات موشکی و پهپادی به عربستان را پیشنهاد کرد اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها راه به جایی نبرده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که امضای توافقنامه ریاض در خصوص تقسیم قدرت بین دولت مستعفی یمن و جدای‌طلبان جنوبی در ماه نوامبر گذشته، نیز نتیجه‌ای دربرنداشته است و با وجود اینکه قرار بود دولت مستعفی یمن بر اساس این توافقنامه به عدن پایتخت موقت دولت بازگردد اما عبدربه منصور هادی و نخست‌وزیر او همچنان در ریاض هستند.

یک مسئول غربی در این باره گفت که «در برابر اجرای توافقنامه ریاض کارشکنی شد و همزمان با تشدید درگیری در شمال،تنش‌ها بار دیگر در جنوب نیز شدت پیدا کرد».

برخی تحلیلگران نیز بر این عقیده هستند که عربستان سعودی به دلیل داشتن روابط با بازیگران اصلی در یمن همچنان کلید حل این درگیری را در دست دارد اما با این حال درباره توان عربستان برای پایان دادن به جنگ بر اساس شروطی که امکان پذیرش آن وجود داشته باشد، هشدار دادند.

بنابر این گزارش تا کنون هیچ نشانه‌ای دال برای پایان دادن جنگ در یمن دیده نمی‌شود و در همین رابطه «توماس جونو» استادیار دانشگاه اتاوا کانادا در تحلیلی برای مرکز مطالعات استراتژیک صنعاء نوشت: «ریاض معتقد است که خروج ناگهانی از یمن به تضعیف ائتلاف عربی و یا متلاشی شدن آن منجر خواهد شد و این به نفع حوثی‌ها و حامیان خارجی آن یعنی ایران است -البته ریاض حق هم دارد- با این حال ریاض می‌خواهد هزینه‌های مداخله در یمن را کاهش دهد و به خوبی درک کرده است که توان تحمل هزینه‌های مالی و نظامی در طولانی مدت را ندارد».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.