چرا تولید کنندگان جوجه‌ها را معدوم می کنند؟

Print Friendly, PDF & Email

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه دلایل معدوم سازی هزاران جوجه یک روزه توسط تولید کنندگان را تشریح کرد و گفت: شرایط این جوجه‌ها طوری است که در خارج از محیط مرغداری حتی دو روز هم دوام نمی‌آورند.

کد خبر : 3793
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردین 1399 - 14:27
چرا تولید کنندگان جوجه‌ها را معدوم می کنند؟
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر در یکی دو روز گذشته تصاویر و کلیپ‌هایی در شبکه مجازی مبنی بر معدوم سازی هزاران قطعه جوجه یک روزه توسط تولید کنندگان مشاهده می‌شود که بازتاب گسترده‌ای داشته و واکنش‌ها را برانگیخته است. از یک سو این جوجه های کوچک موجودات زنده هستند و باید برای حیات و زندگی آنها ارزش قائل شد و از سوی دیگر این مطلب هم شنیده می شود که می توان این جوجه‌ها را به بنگاه‌های خیریه داد و یا آنها را در جاهایی نگهداری کرد که در آینده باعث تولید بیشتر شوند.

محمدرضا صدیق‌‌پور دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه در گفت‌وگو با فارس به سرنخ‌های این موضوع را باز کرد و به سوالات پاسخ داد.

وی ابتدا ضمن تائید این معدوم سازی دلیل آن را نبودن انگیزه در تولید کنندگان جوجه یک روزه عنوان کرد و گفت: خوراک طیور در بازار نیست و واقعا بسیار کم شده و دسترسی تولید کنندگان به این ماده اصلی تولید بسیار کم شده است. از سوی دیگر قیمت این خوراک در بازار هم افزایش چندین برابری داشته به طوری که ذرت قیمت تنظیم بازاریان ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ است به ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند و سویا نیز از ۲۴۰۰ به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ افزایش یافت.

* خوراک گران و نایاب است و تقاضا هم نیست

صدیق‌پور تاکید کرد که افزایش خوراک طیور فشار زیادی به تولید کنندگان مرغ گوشتی و نیز جوجه‌های یک روزه وارد می‌کند ضمن اینکه پیدا کردن این نهاده‌ها در بازار هم کار راحتی نیست وبسیار سخت پیدا می‌شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه در کشور تاکید کرد:‌در روزهای گذشته هم با بسته شدن رستوران‌ها و کاهش تقاضا در بازار که این کاهش عرضه در بازار تولید کنندگان مرغ گوشتی تولیدات خود را کم کرده‌اند که همین باعث شده تقاضای آنها برای جوجه یک روزه هم بسیار پایین بیاید بنابراین همه این عوامل دست به دست داده تا تولید کنندگان جوجه یک روزه تولید خود را به حداقل برساند.

* تولیدکنندگان جوجه ۳۳۰ میلیارد تومان ضرر کردند

وی گفت: در چند ماه گذشته تولید کنندگان جوجه یک روزه ۲ هزار تومان زیر قیمت تمام شده فروختند و همین باعث شده ۳۳۰ میلیارد تومان به این بخش خسارت وارد شود.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه اضافه کرد: قیمت تنظیم بازاری جوجه یک روزه ۲۵۵۰ تومان است اما تولید کنندگان جوجه یک روزه آن را زیر قیمت ۵۰۰ تومان فروخته‌اند که البته خریداری هم برای آن نیست.

* دولت مشکل ترخیص خوراک دام و طیور را حل کند

صدیق‌پور تاکید کرد: دولت برای رفع مشکل باید ابتدا مشکل خوراک دام و طیور را رفع کند. مشکل اصلی اینجاست و متاسفانه دولت با وجود اینکه ۲.۴ میلیون تن از این نوع نهاده‌ها در بندر دپو شده اما ارز آن را اختصاص نمی‌دهد.

به گفته وی تقاضا برای خرید مرغ در هفته‌های گذشته حداقل۳۰ درصد کاهش یافته است.

* جوجه ها خارج از محیط مرغداری دوام نمی آورند

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه  در پاسخ به به اینکه آیا به جای معدوم سازی این جوجه‌ها امکان تحویل آنها به بنگاه‌های خیریه و یا افرادی که بتوانند در جاهای دیگری نگهداری کنند، وجود نداشت‌گفت: شرایط این جوجه‌ها طوری است که در خارج از محیط مرغداری حتی دو روز هم دوام نمی‌آورند و امکان پرورش آنها در جای دیگری نیست.

صدیق‌پور درباره اینکه گفته می‌شود تولید کنندگان جوجه با هدف گرفتن خسارت از بیمه این کارها را می‌کنند، گفت: بیمه هیچ پولی برای بخش جوجه یک روزه پرداخت نمی‌کند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.