ربع قرن شدن ارتباطات موبایلی

Print Friendly, PDF & Email

حالا بعد از گذشت ۲۵ سال با وجود قدمت بیشتر همراه اول به نسبت سایر اپراتورهای تلفن همراه، این اپراتور شبکه بروزتری را نسبت به سایر رقبا به بازار ارائه می دهد و در بازار رقابتی نیز توانست فاصله ی معناداری نسبت به سایر اپراتورها داشته باشد و با اختلاف بهترین اپراتور تلفن همراه کشور لقب گیرد

کد خبر : 42
تاریخ انتشار : شنبه 26 مرداد 1398 - 13:24
ربع قرن شدن ارتباطات موبایلی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر ، تنها کافیست برای لحظاتی دنیای بدون ارتباط را تصور کنیم. همه چیز به صورت عجیبی خیلی دور به نظر می رسید و شاید این امکان که بشر در آینده ای نزدیک بتواند سوار بر موج فن آوری شود بسیار سخت بود. ساده شدن ارتباط و دستیابی به مهمترین منابع اطلاعاتی که در قالب تسهیل ارتباطات از آن یاد می شود سیر پیشرفت جهان پیرامون را سرعت بخشید و با این اتفاق بستر جدیدی به نام ارتباطات سیار شکل گرفت. انسان به دنبال هر لحظه به روز شدن بود و در این میان باید این فضا را برای خودش فراهم می کرد. ۱۴ فروردین ۱۳۵۱ مصادف با ۳ آوریل ۱۹۷۳ دکتر مارتین کوپر اولین کسی بود که با گوشی یک کیلوگرمی خود صحبت کرد و بدین ترتیب لقب پدر‌ تلفن‌ همراه را از آن خود کرد؛ تلفن همراهی که او در شرکت موتورلا ساخته بود. دکتر کوپر که ایده ی ساخت تلفن همراه را از یک مجموعه ی تلویزیونی به نام پیشتازان فضا الهام گرفته بود پایه گذار تحول نوینی در دنیا شد.
در ایران اما در سال ۱۲۶۵ شمسی مصادف با ۱۸۸۶ میلادی، برای اولین بار در ایران، یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبدالعظیم به طول ۷/۸ کیلومتر توسط بوآتال بلژیکی که امتیاز راه‌آهن ری را داشت کشیده شد.
۲۵ سال پیش تحول مهمی در حوزه ی ارتباطات اتفاق افتاد. ۱۹ مرداد ۷۳ با واگذاری چهار سیم کارت برای اولین بار عرضه سیمکارت در کشور آغاز شد. بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور ، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد . به دنبال استقبال غیرمنتظره و بی نظیر مشترکین از این فناوری ، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد؛ به طوری که در سال ۱۳۷۴ تعداد تلفن های دایری به ۱۵۹۰۷ شماره افزایش یافت و افزون بر تهران ، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفت.
این موضوع سبب شد تا موجی از سرمایه گذاری ها به سمت ارتباطات روانه شود و اپراتورهای مختلفی در کشور ظهور کنند. در یک فضای رقابتی همه ی فعالان صنعت ارتباطات سعی داشتند تا همراهی بیشتری را از خود نشان دهند. دایره ی فعالیت چنین پروژه ای از ارائه ی سیمکارتهای دائمی و اعتباری ، پوشش شبکه ، اینترنت ، تعرفه مکالمه و… را در بر می گرفت.
حالا بعد از گذشت ۲۵ سال با وجود قدمت بیشتر همراه اول به نسبت سایر اپراتورهای تلفن همراه، این اپراتور شبکه بروزتری را نسبت به سایر رقبا به بازار ارائه می دهد و در بازار رقابتی نیز توانست فاصله ی معناداری نسبت به سایر اپراتورها داشته باشد و با اختلاف بهترین اپراتور تلفن همراه کشور لقب گیرد. این موضوع در شرایطی اتفاق می افتد که با توجه به سرمایه گذاری های کلان سال های اخیر دستیابی به این موفقیتها بسیار کار سختی بود.
در حال حاضر همراه اول جدیدترین رویکرد را در تحول دیجیتال به عنوان چشم انداز در نظر گرفته و برای تحقق آن چشم انداز بلند مدت پنج ساله وضع کرده است.
هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۷۳ میلیون مشترک دارد و ۱۲۴۵شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است . ضریب نفوذ این اپراتور حدود ۹۰.۳ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است.
این موفقیت بدون شک در سایه اعتماد مردم به همراه اول شکل گرفته و با برنامه ی مدونی که بزرگترین شرکت ارتباطات سیار خاورمیانه برای مشترکین خود ترسیم کرده است، خواهد توانست به همراهی همیشگی برای مردم تبدیل شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.