علی سرزعیم: آیا مجلس قبول دارد که مشکلی به نام قیمت بنزین وجود داشت یا خیر؟  

Print Friendly, PDF & Email

دکترای اقتصادگفت: باید دید آیا مجلس قبول دارد که مشکلی به نام قیمت بنزین وجود داشت یا خیر؟ نباید با اولین مشکل عقب نشینی کرد زیرا سیگنالهای بدی برای جامعه دارد با توجه به اینکه برای اجرای این طرح هزینه های زیادی پرداخت شده است.

کد خبر : 731
تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 آذر 1398 - 22:00
علی سرزعیم: آیا مجلس قبول دارد که مشکلی به نام قیمت بنزین وجود داشت یا خیر؟  
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش “وقت خبر“پس از حرف و حدیثهایی که از چندوقت قبل درباره ی افزایش قیمت بنزین وجود داشت در نهایت صبح جمعه ۲۴ آبان شاهد اجرای این طرح بودیم. موضوعی که با واکنشهای مختلف در جامعه همراه بود و اعتراضاتی را در پی داشت. در کنار افزایش قیمت بنزین، قیمت خودروها بطور میانگین تا ۸۰ میلیون ریال رشد کرد و البته خرید و فروش در این بازار تحت الشعاع قرار گرفت. رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و اینترنتی نیز درآمدشان برای حداقل چندروزی نمودار سینوسی داشت و بسیاری از فعالان بازار افزایش ناگهانی قیمت بنزین را خوب ارزیابی نکردند و دنبال پاسخ صریح درباره ی انجام زیرساختهای لازم هستند.

به همین منظور با علی سرزعیم  گفتگویی انجام دادیم. سرزعیم با بیان اینکه دولت انتخابهای دیگری داشت گفت: در ابتدا باید بستری توسط دولت فراهم می شد تا در آن چنین طرحی اجرا می شد اما اینکار انجام نگرفت و حساسیتهایی را به وجود آورد. سرزعیم ادامه داد: به هرصورت ارزیابی گذشته فایده ندارد و باید نگاه رو به آینده باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید تحلیل می شد که مصرف خانوارها چگونه است و در ادامه بازاری به وجود می آمد تا کسانی که سهمیه ی خود را بطور کامل استفاده نمی کنند بتوانند آن را بفروشند و دولت نیز با قیمت آزاد آن را خریداری می کرد تا در آینده  شاهد به وجود آمدن بازار سیاه خرید و فروش سهمیه ها نباشیم.

طرحی که وتو شد!

وی در خصوص جلسات کارشناسی این طرح توضیح داد: پیشنهاد ما این بود که به هر فردی سهمیه بنزین داده شود و با استفاده از ATMها و یا برنامه های موبایلی بازاری به وجود آید تا در آن خرید و فروش سهیمه ها انجام گیرد و دولت نیز درباره ی قیمت گذاری نقشی نداشته باشد و تنها هزینه ی تولید بنزین را دریافت کند و در واقع تعیین نرخ در آن بازار باشد اما این پیشنهاد در همان ۳۰ دقیقه ی اول وتو شد و در نهایت افزایش قیمت بنزین به همان روش سنتی صورت گرفت.

سرزعیم درباره ی تأثیر افزایش قیمت بنزین روی سایر محصولات به خصوص خودرو بیان کرد: من مخالف سرکوب قیمتها هستم و البته نباید فراموش کنیم که افزایش قیمت بنزین نمی تواند همه ی قیمتها را افزایش دهد بلکه نوساناتی را به وجود می آورد که این موضوع کاملا طبیعی است.

دکترای اقتصاد درباره ی طرح دوفوریتی مجلس به خبرنگار وقت خبر گفت: باید دید آیا مجلس قبول دارد که مشکلی به نام قیمت بنزین وجود داشت یا خیر؟ نباید با اولین مشکل عقب نشینی کرد زیرا سیگنالهای بدی برای جامعه دارد با توجه به اینکه برای اجرای این طرح هزینه های زیادی پرداخت شده است. می توان این پیشنهاد را روی میز داشت که خانواده هایی که خودرو ندارند از یارانه ی معیشتی برخوردار شوند و آنهایی که خودرو دارند سهمیه ی بنزین دریافت کنند که می تواند قیمت هر لیتر آن بین ۱۲۰۰ نا ۱۴۰۰ تومان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.