پشت پرده بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

بازنشستگی در عرض ۱۰ تا ۱۵ سال آن هم با حقوق چندین میلیونی که از سوی شرکت‌های بیمه‌ای تبلیغ می‌شود در ظاهر بهترین روش برای رفتن یک شبه‌ رهی صدساله‌ست اما این ماجرا پشت پرده‌ای هم دارد…

کد خبر : 8901
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
پشت پرده بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

به گزارش وقت خبر، اگر هم پیامکی با این متن را دریافت نکرده باشید، احتمالا زمان استفاده از مترو یا هنگام رانندگی بیلبوردهای تبلیغاتی از این دست را مشاهده کردید: «چرا ۳۰ سال؟ با طرح‌های ما ۱۰ تا ۱۵ ساله بیمه شوید»، «با دریافت روزانه ۴۰۰۰ تومان ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مستمری ماهانه و مادام‌العمر دریافت کنید و ۱۲ ساله بازنشسته شوید»، «گر صبر کنی ز بیمه ثروت سازی»و…

 

اما ماجرا چیست؟ واقعا قرار است با این بیمه‌ها ره صد ساله را یک شبه طی کنیم و با دریافتی چندین میلیونی ظرف ۱۰، ۱۲ سال بازنشسته شویم؟

بیمه عمر و بازنشستگی یکی از طرح‌های بیمه عمر و سرمایه گذاری است که ظاهرا این روزها دستمایه خوبی برای تبلیغات گسترده و جذاب شرکت‌های بیمه‌ای شده است.

یکی از این طرح‌ها بازنشستگی ۱۰ ساله است. اگر بعد از گذشت ۱۰ سال اقدام به برداشت اندوخته خود کنید در واقع بیمه بازنشستگی ۱۰ ساله دریافت کرده‌اید. برای داشتن بیمه عمر و بازنشستگی، فرد بیمه شده می‌تواند با انتخاب حق بیمه سالانه‌ای که هر سال پرداخت می‌کند این بیمه نامه را شروع کرده و درطول مدت داشتن این بیمه نامه از سایر مزایای بیمه نامه استفاده کند. نهایتا هم به اندوخته سرمایه گذاری شده در بیمه نامه برسد.

اما آیا اندوخته امروز کفاف زندگی ۱۰ سال بعد را با توجه به شرایط تورمی می‌دهد؟

شرکت‌های بیمه به عنوان راه‌حل پرداخت حق بیمه پلکانی را انتخاب کرده‌اند که بر اساس آن شما می‌توانید میزان پرداخت حق بیمه خود را هر سال افزایش دهید تا مبلغ اندوخته نهایی‌تان هم بیشتر شود.

بعد از ۱۰ سال شرکت بیمه این اندوخته را یا به صورت یک‌جا و یا به صورت مستمری به شما پرداخت می‌کند. آنطور که از پیگیری تجارت‌نیوز از یکی از شرکت‌های بیمه‌ای ارائه کننده این طرح ( بیمه سامان) برمی‌آید، میزان سودی که به پرداختی شما تعلق می‌گیرد ۸٫۵ تا نهایتا ۱۵ درصد است.

با این حال حتی اگر پرداخت حق بیمه پلکانی هم داشته باشید در نهایت میزان پرداختی شما در این ۱۰ سال، با توجه به میانگین تورمی ۲۳ درصدی در ایران، کفاف چند روز هزینه زندگی شما را هم نخواهد داد.

نمایشی دروغین با جداولی خلاف قانون

علیرضا شکوهی، کارشناس بیمه، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: شرکت‌های بیمه‌ای با این ترفندها و تبلیغات تنها در حال سوءاستفاده هستند و این روش‌ها تنها اغفال مشتری است. بیمه‌نامه عمر باارزش است اما با راهکارها و روش‌های مخصوص خودش و متاسفانه چون ساده‌ترین راه تطمیع مردم با نشان دادن جداول سودآوری است، شرکت‌ها از این روش استفاده می‌کنند در حالی که این جداول حتی واقعی و براساس مصوبات شورای عالی بیمه نیستند. این نشان دادن دورنمایی دروغ از بیمه است و در نهایت خود صنعت بیمه دچار مشکل می‌شود.

او ادامه می‌دهد: من توصیه می‌کنم مردم بیمه عمر را بخرند اما با توجه به منافع خود بیمه‌نامه نه با مقایسه سودآوری آن و باید به شعور مردم احترام گذاشت و برای فروش بیمه‌نامه با آنان روراست بود اما سیستم ما با بدترین ترفندها پیش رفته و سال‌هاست این روال ادامه دارد و اگر این روال ادامه پیدا کند متاسفانه حتما صنعت بیمه افول می‌کند.

کدام سود آورتر است؟ بانک یا بیمه

این کارشناس در واکنش به انتقاد گسترده مردم در شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات بیمه عمر توضیح می‌دهد: روش‌هایی که شرکت‌های بیمه‌ای برای فروش بیمه انتخاب کرده‌اند روش‌های درستی نیست. مقایسه بیمه عمر با بانک از سوی شرکت‌های بیمه قیاسی مع‌الفارق است.

به باور شکوهی بیمه عمر هیچ سودآوری باارزشی برای سال‌های بعد بیمه‌گذار ندارد با این حال لازم است چرا که منافع بیمه عمر برای بازماندگان بیمه‌گذار ارزشمند است و بیمه‌گذار در زمان زندگی هم می‌تواند با پوشش‌های تکمیلی بیمه عمر از برخی خدمات بهره‌مند شود.

او ادامه می‌دهد: اگر ارزش فعلی پول را حساب کنید برای ۱۰ تا ۲۰ سال بعد نه سودی که بانک می‌دهد باارزش است نه سودی که بیمه عمر می‌دهد. مزیت بیمه عمر نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها برای پس از فوت است. شخص در دوران زندگی می‌تواند روی سرمایه‌اش به اشکال مختلف سودآوری کند اما پس از فوت فقط پوشش سرمایه پس از فوت بیمه عمر است که می‌تواند باعث شود خانواده بازمانده حداقل تا چند سال محدود زندگی‌شان را اداره کنند.

چرا نباید به این تبلیغات اعتماد کنیم؟

به اعتقاد این کارشناس، شرکت‌های بیمه با نگاهی سطحی خود را در دام تبلیغاتی تحت عنوان مقایسه با بانک‌ها یا سایر نهادهای مختص سرمایه‌گذاری انداختند. درحالی که بیمه عمر را باید از منظر بیمه عمر بررسی کرد نه با این گفته که مثلا بانک‌ها ۱۶ درصد سود می‌دهند ولی فلان شرکت برای بیمه عمر ۲۰ درصد سود.

او با انتقاد از عملکرد شرکت‌ها در بحث تبلیغات می‌گوید: عمده شرکت‌های بیمه بازاریابی فروش ندارند و تنها قسمتی برای توسعه فروش دارند. ذهن مردم هنگام خرید بیمه‌نامه باید به سمت و سویی برود که ماهیت اصلی بیمه‌نامه مشخص شود.

بر اساس گفته او تعداد زیادی بیمه را با همین تبلیغات میخرند ولی به دلایل مختلف ادامه نمی‌دهند. شکوهی توضیح می‌دهد: شما فرض کنید یک میلیون نفر خود را بیمه می‌کنند و فقط یکسال بیمه را پرداخت می‌کنند، شرکت بیمه هم تعهدی نسبت به تمدید بیمه‌نامه ندارد. در این حالت شرکت بیمه است که نفعش می‌برد البته در کوتاه مدت، در نهایت خود شرکت بیمه هم در طولانی مدت از همینجا ضربه می‌خورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.