پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات در کشور تا سال ۱۴۰۴

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۱۳ درصد جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کنند که اگر کنترل نشود تا سال ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد می‌رسد که جای نگرانی دارد.
کد خبر : 9635
تاریخ انتشار : شنبه 8 خرداد 1400 - 11:05
پیش‌بینی افزایش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات در کشور تا سال ۱۴۰۴
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر,عبدالرحمان رستمیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا به مناسبت هفته بدون دخانیات ( ۴ تا ۱۰ خرداد) افزود: اکنون ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند، این آمار نگران کننده است، مبارزه با دخانیات یک وظیفه همگانی است و باید نهادهای مختلف در کنار یکدیگر برای مقابله با این معضل همکاری کنند.

 

وی اظهار داشت: برای مبارزه با دخانیات باید کاهش تقاضا در جامعه ایجاد شود، مردم اطلاعاتشان در مورد عوارض مصرف سیگار و قلیان از طریق آموزش رسانه ها و نهادها افزایش یابد تا به سمت استعمال این مواد نروند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این آموزش در خانواده، مدرسه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با ایجاد کاهش تقاضا در برابر پیشگیری از دخانیات پاسخگو بود.

به گفته رستمیان، ۹۰ درصد سرطان های ریه ناشی از دخانیات است و بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، بیماری های خود ایمنی، عوارض جدی بیماری های دهان و دندان با مصرف مواد دخانی بروز می کند.

وی افزود: متاسفانه در دو دهه گذشته باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در خانواده ها بوجود آمده است که بی ضرر بوده و عارضه ای ایجاد نمی کند در حالیکه توتون و تنباکوهایی در قلیان می سوزد و دود می شود برای مصرف کننده و اطرافیان خطرناک است و برابر ۱۰ نخ سیگار عوارض ایجاد می کند.

وی با اظهار تاسف از افزایش مصرف قلیان در میان ایرانیان، تصریح کرد: باورهای غلط در مورد اینکه قلیان وسیله سرگرمی و تفریحی است در خانواده ها رواج یافته و این ماده دخانی تا ۱۵ درصد بویژه میان دختران جوان مورد استعمال قرار می گیرد.

رستمیان تاکید کرد: شعار امسال روز جهانی دخانیات (۱۰ خرداد) تعهد من برای ترک قلیان نامگذاری شده و اطلاع رسانی نقش مهم در پیشگیری از مصرف این ماده دخانی دارد .

وی با اشاره به اینکه نهادها و انجمن های مردمی باید برای ترک دخانیات، اجتماعی سازی کنند گفت: سالانه ۱۵ میلیارد تومان به علت مصرف سیگار در کشور  دود می شود و ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بیماری های ناشی از مصرف سیگار هزینه می شود که بسیار سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تولید، مصرف و عرضه دخانیات در سالهای اخیر افزایش یافته در حالیکه مالیات این مواد بالا نرفته است .

رستمیان اظهار داشت: دخانیات جزو  پرسودترین کالاها در کشور بوده به خاطر همین تولید آنها افزایش یافته است اخذ مالیات بیشتر برای دخانیات باعث می شود تقاضا کاهش یابد و به دنبال آن هزینه های آن در بخش گسترش فضاهای ورزشی جوانان، تغذیه سالم و غیره صرف شود.

وی تصریح کرد: مصرف دخانیات کشنده و ویران کننده است و باید با اجرای قانون جامع کنترل دخانیات و عدم فروش سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال، اخذ مالیات زیاد ، اطلاع رسانی و آموزش بتوانیم عرضه و تقاضا را در جامعه کاهش دهیم.

 

 

منبع:ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.