زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در روزهای آخر انتخابات ۱۴۰۰ کنار می کشند ؟

تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری1400 و چگونگی حضور کاندیداهای پوششی و همچنین شکل مناظرات را نقد و بررسی کرد.
کد خبر : 9719
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 خرداد 1400 - 9:59
زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در روزهای آخر انتخابات ۱۴۰۰ کنار می کشند ؟
Print Friendly, PDF & Email

 به گزارش وقت خبر, ناصر ایمانی کنشگر سیاسی اصولگرا درباره آرایش سیاسی نامزدهای انتخابات۱۴۰۰ اظهار داشت: تصور می‌کنم که اکثریت کسانی که کاندیدا هستند تا روز آخر در صحنه انتخابات باقی خواهند ماند؛ ممکن است یک نفر و شاید به دو نفر از صحنه کنار برود که آن هم قاعدتاً اکنون اتفاق نمی‌افتد و تا روزهای نزدیک انتخابات می‌مانند تا ببیند چه خواهد شد.

وی با بیان اینکه حداقل پنج نفر را در روز رای‌گیری خواهیم داشت، گفت: به تعبیر دیگر اگر بخواهیم کاندیداها را مرور کنیم قاعدتاً آقای رئیسی کنار نخواهند کشید، احتمال کنار کشیدن آقای رضایی را بسیار ضعیف می‌دانم و آقای جلیلی، مهرعلیزاده و همتی را نیز همینطور. اما ممکن است که آقای زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی در روزهای آخر کنار بکشند، اما سایر افراد نه؛ حداقل در روز انتخابات پنج نفر را خواهیم داشت.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: یک نکته دیگر این است که کنار کشیدن‌ها دو نوع است؛ یک زمانی است که افرادی با هماهنگی با یک کاندیدا وارد صحنه انتخابات می‌شوند که بعد هم در روزهای پایانی به نفع آن فرد کنار بروند که اصطلاحاً به این فرد کاندیدای پوششی یا اجاره‌ای می‌گویند. اما افراد دیگری ممکن است اینگونه نباشد، یعنی پوششی نباشند؛ منتها در روزهای پایانی انتخابات ملاحظه کنند که طبق نظرسنجی‌ها میزان رای آنها بسیار پایین است و یا دوستان و همفکران آنها تاکید کنند که کنار بروند که رای ندارند و آنها را مجاب کنند که‌رای‌ها تجزیه می‌شود و به نفع یک نفر کنار بکشند، اسم این کاندیدا پوششی نیست.

وی درباره اینکه با توجه به تحلیل گفته شده آیا رای‌ها جریان اصولگرا شکسته شده و انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود، بیان داشت: نه الزاماً اینگونه نیست؛ وقتی رای شکسته می‌شود که دو نفری در صحنه باشند که تعداد آراء قابل توجه داشته باشند در آن صورت رای شکسته می‌شود. اگر فرض کنیم از چند نفری که در صحنه انتخابات هستند یکی از آنها رای بیش ۵۰ درصدی داشته باشد و آن چند نفر دیگر بین ۳ تا ۵ درصد رای داشته باشند، این آرا شکسته نمی‌شوند درست است که از آرا نفر اول کم می‌کند اما نمی‌شود گفت که به آن معنا رای شکسته می‌شود که به دور دوم کشیده شود. زمانی این اتفاق می‌افتد که دو یا سه نفر در صحنه باشند که آراء نزدیکی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

ایمانی درباره اینکه شورای وحدت و جبهه پایداری از آقای رئیسی حمایت کردند اما به نظر نمی‌رسد که شورای ائتلاف که محسن رضایی از بانیان آن است از رئیسی حمایت کند، تاکید کرد: مسلما شورای ائتلاف از آقای رئیسی حمایت خواهد کرد و شکی روی آن نیست؛ فعلاً حمایت از آقای رئیسی مورد اجماع اکثریت قاطع تشکل‌های اصولگرا است.

وی درباره اینکه برخی مشارکت را در مقابل کارآمدی قرار می‌دهند و می‌گویند دولت کارآمد است یا مشارکت بالا، گفت:‌ نمی‌د‌انم این کلمه را چه کسی در مقابل مشارکت ابداع کرده است و بعید می‌دانم مجامع رسمی و شورای نگهبان گفته باشد که کارآمدی مهم‌تر از مشارکت است؛‌ اما ممکن است در شبکه‌های مجازی اظهارنظری کنند. کسی مشارکت را در مقابل کارآمدی قرار نداده است، همچنان که آقای دکتر لاریجانی که تایید نشد فرد کارآمدی بود.

این کنشگر سیاسی اصولگرا با طرح این سوال که چه ارتباطی بین تایید صلاحیت کاندیداها و مشارکت وجود دارد؟، بیان کرد: شما یک فرضیه را گذاشته‌اید و آن اینکه تعداد کاندیداها و سلایق مختلف مشارکت را بالا می‌برد؛ آن را رد نمی‌کنم اما باید اثبات کرد. فرض این است که اگر تایید صلاحیت سلایق مختلف بالا باشد مشارکت بالا می‌رود، این محل بحث است که آمار انتخابات‌های گذشته این موضوع را تایید می‌کند، در سال ۱۳۸۰ دوره دوم انتخاباتی که آقای خاتمی رئیس جمهور بودند، کاندید اصلی آقای خاتمی بود که با فاصله بسیار زیاد، یک فرد نسبتاً گمنام به اسم آقای دکتر احمد توکلی رقیب ایشان بود، مشارکت در آن انتخابات کم بود؟ نه. نمی‌خواهم بگویم که تعدد کاندیداها و سلایق در میزان مشارکت موثر نیست بلکه روی نسبت آن بحث دارم.

وی اضافه کرد:‌ اینگونه نیست که تصور کنید اگر اکنون آقای لاریجانی و جهانگیری تایید صلاحیت می‌شدند میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ که اکنون ۴۵ درصد خواهد بود یکباره ۷۰ درصد می‌شد، پاراامتر اصلی برای افزایش مشارکت فاکتورهای دیگری دارد. فرض کنید که شورای نگهبان آقای لاریجانی و جهانگیری را تایید می‌کرد، آقای لاریجانی و رئیسی هر دو از اصولگرایان هستند، این چقدر می‌توانست میزان مشارکت را افزایش دهد؟ آمارهای موجود تا روز قبل از تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نشان می‌دهد رای آقای لاریجانی حدود ۶_۷ درصد و آقای جهانگیری بین ۲ تا ۳ درصد بوده است. میزان اقبال به ایشان نمایانگر این است که اگر این دو بزرگوار تایید صلاحیت هم می‌شدند چندان در شور و شوق انتخاباتی در میان مردم و افزایش مشارکت نقش جدی نداشت؛ نه اینکه اصلا نقش نداشت اما نقش جدی نمی‌داشت.

این سیاستمدار اصولگرا با بیان اینکه بسیاری از دوستداران انقلاب و اصولگرایان به شورای محترم نگهبان معترض بودند که چرا آقای لاریجانی تایید صلاحیت نشد، این یک موضوع دیگری است، گفت: البته اگر ایشان انتخاب می‌شد خیلی بهتر بود اما به این معنا نیست که تایید صلاحیت ایشان میزان مشارکت از ۵۰ به ۷۰ درصد می‌رساند بلکه تاثیر چندانی نداشت اما به اعتقاد من ای‌کاش آقایان تایید صلاحیت می‌شدند اما اینکه بگوییم به دلیل رد صلاحیت آنها مشارکت می‌شود ۵۰ درصد خیلی ربطی ندارد.

ایمانی درباره مناظره‌های جنجال‌آفرین دوره پیش و اینکه برخی از مردم فکر میکنند در مناظران پشت پرده‌ها بیان می‌شود، خاطر نشان کرد: مناظرات یک محاسنی و یک سری معایب بزرگی برای جامعه دارد. اگر قرار باشد در مناظره‌ها مانند سال ۸۸ و ۹۶ هتک حرمت به افراد شده، مانند سال ۹۶ دروغ گفته شود و یا برخی افراد به دلیل اینکه رای خودشان را بالاتر ببرند به چهره نظام جمهوری اسلامی چنگ بزنند و با پایین آوردن دستاوردهای نظام خودشان را بالا ببرند، درست نیست.

وی با اشاره به سخنان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌ جمهوری مبنی بر اینکه «اگر در مناظره‌ها موارد خلاف و اتهامی بخواهد مطرح ‌شود، جلوی آن گرفته ‌می‌شود»، بیان داشت: موضوع مناظره‌هایی که در سال ۸۸ به ویژه از سوی آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت مطرح شد و مباحثی که سال ۹۶ توسط آقای روحانی رئیس‌جمهور وقت گفته شد، آسیب به فرهنگ عمومی و سیاسی جامعه زدند. فکر نکنید که این‌ها مواردی است که مردم با مسائل پشت پرده آشنا می‌شوند، نه اینگونه نیست به نظر من این‌ها آسیب به فرهنگ عمومی و سیاسی جامعه است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر در مناظره‌هایی که چند روز دیگر شروع می‌شود اختلاف نظرهایی در عرصه‌های مختلف اداره کشور از جمله اقتصاد، سیاست خارجه و غیره طرح شود و نظرات گفته شود اما نه به شکلی که با دروغ و تهمت افترا و اینکه طرف مقابل را خودشان را بکوبند برای اینکه کسب رای کنند، باشد خیلی خوب است.

 

منبع:ایلنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.