از افزایش نجومی قیمتها تا گران فروختن به داخلی ها ؛ نفت پاسارگاد شفاف سازی کند

Print Friendly, PDF & Email

شرکت نفت پاسارگاد که سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین و صندوق بازنشستگی کشوری را در لیست سهامداران خود دارد در حرکتی عجیب نرخ فروش محصولات خود را از پایان سال ۹۷ تا شهریور ۹۸ از ۶۶ تا ۱۱۳ درصد افزایش داده است. آنطور که ملاحظه می شود مبانی و مرجع قیمت گذاری در این شرکت نفتی اعضای هیئت مدیره هستند.

کد خبر : 1352
تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 17:39
از افزایش نجومی قیمتها تا گران فروختن به داخلی ها ؛ نفت پاسارگاد شفاف سازی کند
Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش “وقت خبر“مسئله ی تولید در اقتصاد مقاومتی مهمترین رکن فعالیت واحدهای تولیدی خصوصا در صنایعی مانند نفت ، گاز و پتروشیمی است. این موضوع از جهات مختلف باید مورد تأکید باشد. در روزهایی که هجمه های بین المللی روی بخش نفتی کشور بسیار سایه انداخته شرکتهای نفتی باید با حداکثر توان در خط مقدم تولید حاضر باشند تا ضمن کمتر کردن اثرات تحریمی زمینه ای را به وجود بیاورند که نشان دهنده ی صلابت تولید در این بخشها باشد. در کنار این موضوع باید بستری در داخل فراهم شود که مصرف کنندگان و مشتریان داخلی نیز در تعامل با شرکتهای نفتی از دامنه ی سود خوبی برخوردار شوند تا اولا شاهد شکوفایی اقتصاد در سایر بخشهای مرتبط با حوزه ی نفت باشیم و دوماً شرایط ادامه ی همکاری در این حوزه برای واحدهای مختلف فراهم گردد. بی توجهی به این مقوله باعث خواهد شد که بخش تولید آن هم در مهمترین بخش فعالیت یعنی نفت متحمل مسائل و مشکلاتی شود که ممکن است برای جبران آن دیر شود.

شرکت نفت پاسارگاد که سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تأمین و صندوق بازنشستگی کشوری را در لیست سهامداران خود دارد در حرکتی عجیب نرخ فروش محصولات خود را از پایان سال ۹۷ تا شهریور ۹۸ از ۶۶ تا ۱۱۳ درصد افزایش داده است. آنطور که ملاحظه می شود مبانی و مرجع قیمت گذاری در این شرکت نفتی اعضای هیئت مدیره هستند. در بین محصولاتی که نرخ فروششان افزایش داشته قیر ۸۵/۱۰۰ فله با ۱۱۳ درصد رشد، افزایش نجومی را تجربه کرده و نرخ فروش برخی دیگر از محصولات نیز به شرح ذیل افزایش داشته ؛

جدول افزایش قیمت محصولات نفت پاسارگاد نسبت به پایان سال ۹۷

نام محصول

میزان افزایش قیمت

قیر MC-250

۷۳%

قیر ۶۰/۷۰ فله

۸۲%

قیر فله PG

۶۶%

 

البته باید از برخی مدیران نظارتی پرسید که چه ساز و کاری وجود دارد که شرکتی در آن می تواند اینطور بی محابا دست به افزایش نرخ فروش محصولات خود بزند. قضیه زمانی جالبتر می شود که نرخ فروش محصولات داخلی این شرکت را با نرخ فروش صادراتی مقایسه کنیم. در بین محصولات داخلی و صادراتی قیر ۸۵/۱۰۰ فله و قیر ۶۰/۷۰ فله مشترک هستند که نگاهی به تفاوت قیمتی آنها ما را به این نتیجه می رساند که نفت پاسارگاد به داخلی ها گرانتر فروخت؛

جدول مقایسه ای نرخ فروش محصولات مشترک داخلی و صادراتی

نام محصول

نرخ فروش داخلی نرخ فروش صادراتی در صد ارزانی نرخ صادراتی به داخلی

قیر ۸۵/۱۰۰ فله

۳۳.۸۳۹.۸۴۰

۲۹.۵۹۷.۱۸۹

۱۴%

قیر ۶۰/۷۰ فله ۳۱.۸۳۸.۵۱۴ ۲۵.۶۵۲.۴۶۱

۲۴%

 

مسئله ی دیگری که باید در مورد نفت پاسارگاد به آن اشاره کرد کاهش فروش داخلی آن در مقایسه با ۶ ماهه ی سال ۹۷ است. این شرکت نفتی در شش ماهه ی سال قبل ۳۲۲.۸۹۸ تن محصول فروخت که با کاهش ۲۲ درصدی در شش ماهه ی نخست سال ۹۸ این میزان را به ۲۶۵.۴۴۹ تن کاهش داد.

لازم به ذکر است که میزان تولیدات نفت پاسارگاد در دی ماه سال جاری نسبت ماه قبل کاهش ۲۷ درصدی داشته که با شرایط موجود امیدواریم این روند ادامه دار نباشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.