پیش بینی نوسانات قیمتی در بازار خودرو مرداد ماه
به گزارش وقت خبر، خودرو در گذشته به عنوان یک کالای مصرفی در بین مردم رایج بود، اما به دلیل افزایش قیمت خودرو اما در سالهای اخیر این کالا در نگاه مردم به کالای سرمایهای تبدیل شده است.
خودرو در شرایط کنونی کشور ما یک وسیله ضروری برای نقل و انتقال است به طوری که به یک کالای ضروری و مهم اقتصادی تبدیل شده، باید تلاش تمامی دولتها در جهت ایجاد رفاه حداقلی برای خودروها باشد. متاسفانه در ایران این موضوع یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی است.
با وجود طرحهای مختلف قرعهکشی در ایران شاهد شرکت چندین هزار نفری در این سامانه بودهایم. بکارگیری چنین روشهایی بدلیل عدم رقابت در بازار خودرویی ایران و نوسانات قیمت بازار آزاد است.
عدم واردات خودرو از دیگر عوامل موثر در چنین بازاری است که شرکتهای خودرویی نمیتوانند بایکدیگر رقابت کنند. از طرف دیگر عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و وجود قیمتهای مختلف موجب هجوم آوردن مردم برای شرکت در چنین طرحهایی میشود.
اگر طرح آزادسازی خودروهای وارداتی با جدیت به انجام برسد، شاهد کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود که موجبات افزایش تولید ملی را فراهم میآورد.
اگر قصد تولید خودروهای ملی با تمامی قطعات ایرانی داریم، باید تکنولوژیها و فناوریهای نوینی برای ساخت قطعات بکار ببریم چرا که ادامه این روند موجبات نارضایتی و کاهش تقاضا را از طرف مردم به دنبال میآورد.
دولت نیز باید در راستای فراهم سازی خرید خودروی خارجی برای تمامی اقشار مختلف درآمدی جامعه تلاش کند و با ایجاد سایستهای پولی بتواند نرخ قیمتها را با توجه به شرایط حال جامعه تعیین کند.
دولت میتواند با اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو، تعادل را بین خرید خودروی خارجی و ایرانی برای خریداران فراهم کند، در غیر اینصورت شاهد افزایش دوباره قیمتها بین خودروهای تولید ملی خواهیم بود.
پیش بینی نوسانات قیمتی در بازار خودرو مرداد ماه ۱۴۰۱
بازار خودرو ایران در طی ۳۰ روز گذشته با نوسانات و تشویش بسیار پایینی همراه بود، به طوری که قیمت برخی خودروها افزایش، و قیمت اکثر ماشینهای داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد. البته بازار هنوز هم در وضعیت رکود به سر میبرد و ظاهرا نوسان قیمت خودرو در نیمه اول مردادماه ۱۴۰۱ نیز چندان قابلملاحظه نخواهد بود.
بازار خودرو به دو دلیل مهم، یعنی ازسرگیری واردات خودرو و مذاکرات برجام فعلا در حالت ثابت و راکد باقی مانده است. ظاهرا فروشندگان منتظر خبر برجام و خریداران منتظر ازسرگیری واردات هستند تا مبادا در معامله وسیله نقلیه با ضرر مواجه شوند.
اگر بلاتکلیفی تیرماه همچنان ادامه پیدا کند، نوسان قیمت خودرو در هفته اول مردادماه ۱۴۰۱ نیز چندان ملموس و تأثیرگذار نخواهد بود. البته با توجه به افزایش قیمت خودروها نسبت به چند روز گذشته، میتوان حدس زد حداقل در اوایل مردادماه شاهد افزایش جزئی قیمتها باشیم.
به عنوان مثال، تیپ ۲ پژو ۲۰۶ نسبت به روز گذشته حدود ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. به طور مشابه، تارا اتوماتیک نیز با افزایش ۴ میلیون تومانی، امروز با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
طبق عقیده کارشناسان، نوسان زیر ۱۰ میلیون تومان چندان وضعیت وخیمی در بازار ایجاد نمیکند. به علاوه، اصلاح خودروهای ناقص و عرضه آنها به بازار مانع افزایش محسوس قیمت ماشینهای داخلی شده است.
با این وجود، شرایط آرام بازار تحت تأثیر دو عامل مهم واردات خودرو و مذاکرات وین قرار دارد. تصویب آییننامه واردات خودرو هیجان مثبتی را در بازار ایجاد میکند و حتی ممکن است موجب کاهش قیمت خودروهای داخلی شود. با ورود خودروهای اقتصادی خارجی، میزان عرضه و تقاضا تا حد زیادی به حالت تعادل رسیده و ثبات مطلوبی حداقل در بازار خودروهای ارزانقیمت به وجود میآید.
از طرف دیگر، مذاکرات برجام چندان امیدوارکننده به نظر نمیرسد. اگر مذاکرات برجام بینتیجه باقی بماند، آنگاه به دلایل متعدد از جمله تحریم قطعات و کاهش ارزش ارز داخلی، باید منتظر افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و خارجی باشیم.
با این اوصاف به نظر نمیرسد که کارشناسان بتوانند یک نظر واحد را در خصوص پیشبینی قیمت خودرو در روزهای نخست مرداد ماه مطرح کنند.
برچسب ها :بازار خودرو ، خودرو ، قیمت خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰