افزایش ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در چهار ماه ابتدایی امسال خبر داد.
کد خبر : 15952
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 16:24
افزایش ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر،زنگ هشدار واردات بنزین به ایران، به صدا درآمد بطوری که مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش، خبر داده که میانگین مصرف بنزین در ایران، طی چهارماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، به حدود ۱۰۱ میلیون لیتر (۱۰۰ میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر) در هر روز رسیده است. این درحالی است که میزان توزیع سراسری بنزین در همین محدوده زمانی، حدود ۱۰۷ میلیون لیتر (۱۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر) بوده است. نکته جالب توجه اینجاست که میزان مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تنها ۸۷ میلیون لیتر بوده که بیانگر افزایش ۱۴ درصدی مصرف بنزین در سال جاری است.

 

کاهش تولید بنزین تکذیب شد

 جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عنوان کرد که تولید بنزین همانند سال‌های گذشته بوده و کاهش نیافته است‌. در حال حاضر تولید روزانه بین ۹۴، ۹۸، ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون لیتر است. در واقع تولید برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی در نظر گرفته می‌شود و به تناسب این مسائل، نوسان در تولید وجود دارد. اما اعداد ۷۰ و ۸۰ میلیون لیتر در روز منطقی و درست نیستند.

وی درباره هدر رفت سوخت نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون دستگاه است؛ اگر استاندارد جهانی محقق شود، به کاهش ۵۰ درصدی مصرف خواهیم رسید. این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد. وی افزود اکنون حوزه خودرو بیش‌تر سوخت‌سوزی دارد؛ در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود تا اتلاف انرژی صورت گیرد و خودروسازان  باید مکلف شوند که استانداردها را رعایت کنند.

 

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسید

 افشین مهدوی مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: از یکم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان تیرماه امسال به‌طورمیانگین روزانه صد میلیون و ۹۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است.

 

وی افزود: میانگین توزیع روزانه نفت‌گاز در کشور در بازه زمانی یکم فروردین تا سی‌ویکم تیرماه امسال روزانه ۱۰۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده است.

 

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۸۷ میلیون لیتر بود که این عدد حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف بنزین کشور در بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) در کشور است.

 

مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور ازجمله اولویت‌هایی است که وزارت نفت و به‌تبع آن شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، اما کاهش فاصله بین تولید و مصرف کنونی و افزایش خیره‌کننده مصرف بنزین در سبد سوخت خودروها زنگ هشدار واردات را به صدا درآورده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.