هیوندایی هم به جمع مدعیان پیوست/ سرمایه گذاری در خودران

به گزارش وقت خبر :  نام موشنال از ترکیب دو واژه موشن motion‌ به معنی حرکت و اموشنال Emotional یعنی حسی و هیجانی ساخته شده است مثل آن که جوینت ونچر موشنال از سرمایه گذاری مشترک شرکت خودروسازی کره ای هیوندایی با شرکت قطعه سازی اپتیو Aptive PLC‌ شکل گرفته است.

این سرمایه گذاری مشترک از سال ۲۰۱۹ با به اشتراک گذاشتن ۴ میلیارد دلار به وجود آمد که هدف اصلی از آن توسعه و تکوین سیستم تمام خودکار خودرو یا خودران است که برای حرکت نیازی به راننده ندارد. امید آنها این است که تا سال ۲۰۲۲ بتوانند محصولات خود را به کمپانی های تاکسی رباتی یا ربوتاکسی ها و همچنین ناوگان های حمل و نقل مدرن بفروشند.

کارل ایاگنما Karl Iagnemma مدیر عامل این جوینت ونچر در مصاحبه با رویترز گفته است: «در دنیای بعد از کوید [ویروس کرونا] فناوری خودران اهمیت بیشتری پیدا می کند و با زندگی مردم ارتباط بیشتری دارد. مردم علاقه بیشتری به استفاده از سرویس های اشتراک سواری [تاکسی های اینترنتی] دارند تا پیش از همه گیر شدن ویروس.»

مقر اصلی این جوینت ونچر موشنال شهر بوستون آمریکا است و قرار است تا آخر سال [میلادی] ۱۰۰۰ پرسنل داشته باشد و دفاتر آن درشهرهای پیتزبورگ، لاس وگاس، سانتا مونیکا، سنگاپور و اکنون در سئول است.

مهمترین رقبای موشنال، وایمو Waymo‌ متعلق به آلفابت (هولدنیگ صاحب گوگل)؛ کروز، استارت آپی در سانفرانسیسکو متعلق به جنرال موتورز؛ و آرگو Argo AI‌ متعلق به فورد و فولکس هستند.

وایمو شرکتی است که از دل گوگل برخواسته و سرمایه گذاری های عظیمی از جمله ماگنا اینترنشنال کانادا و اتونیشن [بزرگترین شبکه فروش و خدمات پس از فروش در آمریکا که بیل گیتس هم در آن سهام دارد] را جذب کرده است. وایمو در حال آزمایش ربوتاکسی ها و خودروهای تجاری بدون راننده است و فیات کرایسلر و «خدمات ارسال بسته» یو پی اس هم در آن مشارکت دارند.

کروز که سهامداران آن هوندای ژاپن، سافت بنک، هستند در نهایت خودران های توسعه و تکوین یافته جنرال موتورز با همکاری هوندا را به عنوان ناوگان شاتل برقی عرضه خواهند کرد.

آرگو هم فناوری های جدید خودران را روی خودروهای فورد نصب می کند و قرار است با کمک فولکس واگن در اروپا فعال شود.

از نظر مدیر عامل موشنال، این چهار برند –وایمو، کروز، آرگو و موشنال- شانس بقا در عرصه خودران را دارند و دلیل آن را وجود سه عامل میداند: «باید سه ویژگی با هم جمع شوند: نرم افزار،‌ سرمایه و شریک راهبردی با یک خودروساز و بدون این سه ویژگی شانس موفقیت در مقیاس [اقتصادی] بسیار پایین است. اگر منابع کافی برای رسیدن به مقیاس اقتصادی نداشته باشید در نهایت نوآوری است و به بقا منجر نمی شود.»

قبلی رشد ۳۷ درصدی تولید در ایران خودرو
بعد جابجایی شعبه تئاتر شهر بانک اقتصادنوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *