مدیرعامل همراه اول: نیاز اصلی کشور تامین محتوای منطبق با رشد فناوری است

Print Friendly, PDF & Email

همراه اول برای ارائه سرویس های کاربردی ۵G در کشور سه تفاهم نامه چندجانبه امضا کرد.

کد خبر : 5850
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 مهر 1399 - 15:14
مدیرعامل همراه اول: نیاز اصلی کشور تامین محتوای منطبق با رشد فناوری است
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر: اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، مراسم رونمایی از کاربست های «۵G» در ایران صبح روز یکشنبه ۶ مهرماه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور بازیگران اصلی حوزه ICT و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در این مراسم با بیان اینکه فناوری «نسل پنجم تلفن همراه» دارای دو ویژگی کلیدی «تأخیر کمتر» و  «سرعت بالاتر» است، اظهار کرد: حدود یک سال و نیم پیش تستی را در شبکه همراه اول برای سرعت بالای یک گیگابیت بر ثانیه داشتیم؛ بعد از مراسم با خودمان فکر کردیم اگر این فناوری به بهره‌برداری گسترده و تجاری برسد، چه موضوعاتی حادث خواهد شد و پیامدهای آن چه خواهد بود.
وی ادامه داد: اولین موضوع «مصرف ترافیک» و سپس مقوله محتواست. زمانیکه ترافیک مصرفی مردم ظرف یک سال با رشد ۸۰ درصدی مواجه می‌شود، جایی در کشور باید باشد که درباره نحوه ورود به نظام محتوایی، فکر کند.
اخوان بهابادی با اشاره به اینکه اپراتورها تنها بستر ترافیکی را در اختیار دارند و نقشی در نظام محتوایی ندارند و تنها وزارت ارتباطات است که فناوری نسل پنجم را پیگیری می‌کند، از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرد همچون گذشته در شورای عالی فضای مجازی پیگیر مشخص شدن متولی بحث محتوا در کشور باشد.
وی از شبکه آموزش دانش آموزی «شاد» که با حمایت وزارت ارتباطات و همراه اول به بهره‌برداری رسید، به عنوان نمونه‌ای از بسترهای پرترافیک کشور یاد کرد و گفت: با وجود اینکه فقط دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته، اما پهنای باند مصرفی در این سامانه به ۲۱۵ گیگابیت بر ثانیه رسیده که عدد بسیار بزرگی است.
اخوان بهابادی تصریح کرد: حالا تصور کنید سالی چندصد درصد رشد ترافیک مصرفی در شبکه ارتباطی کشور داشته باشیم؛ یقینا باید فکری برای نظام محتوایی کشور کرد.
وی خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان وزارتخانه‌ای تخصصی، باید به موقع چاره‌اندیشی و پیش‌بینی کند تا با علم به موضوع نسل پنجم ورود کنیم و این را هم در نظر داشته باشیم که اغلب حوزه‌های محتوایی به موقع واکنش نشان نمی‌دهند.
اخوان بهابادی با تأکید بر اینکه در همراه اول مقوله بومی‌سازی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم، ابراز کرد: ما در همراه اول مصمم هستیم، تحقیقات، توسعه و طراحی مقولات مرتبط با نسل۵  را با ظرفیت دانشگاهی پیش ببریم.
مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با بیان اینکه هشت ماه است این شرکت مرکز تحقیق و توسعه خود را برای تعامل با نهادهای علمی کشور راه‌اندازی کرده‌، بیان کرد: امیدواریم در این بخش نه تنها بحث تحقیقات و توسعه تکنولوژی، بلکه تجاری‌سازی را هم با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی داشته باشیم.
اخوان بهابادی در این مراسم نوید داد بزودی  اولین نودهای ۵G  شبکه همراه اول در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی می شود.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با اشاره به موضوع  «ایران هوشمند» اظهار کرد: ۱۲ سال در برابر تکنولوژی نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که یک سبک زندگی است، مقاومت شد؛ در حالیکه پیشرفت کشور در گرو تکنولوژی است.
وزیر ارتباطات به اهمیت «نسل پنجم» پرداخت و ادامه داد: یکی از کاربردهای نسل پنجم سلامت هوشمند است که بسیار اهمیت دارد و اپراتورها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در این بخش ورود کنند تا اقتصاد بخش ساخته شود.
وی تصریح کرد: همراه اول در حال حاضر برای تولید تجهیزات نسل ۵ و اقتصاد سخت‌افزاری برنامه‌ریزی کرده و کار را پیش خواهد برد که اقدام ارزشمندی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایران پنجمین کشور در منطقه است که درصدد راه‌اندازی فناوری نسل ۵ تلفن همراه است، گفت: تأخیر اندک ما در ورود به این تکنولوژی، از این بابت است که ابتدا مصوبات بالادستی را بگیریم.
وی با بیان اینکه امروز یک سکوی ارزشمند و خوب به اسم «شاد» با تلاش‌های بسیار زیاد وزارت آموزش و پرورش و همراه اول شکل گرفته است، اظهار کرد: تا روز گذشته ۱۸۰ گیگابیت از ظرفیت تخصیصی ۷۰۰ گیگابیتی به شبکه شاد، استفاده و همین مسأله باعث افزایش ترافیک داخلی شده است.
آذری جهرمی خاطر نشان کرد: ما هم در دولت برای حمایت از این سکو، ترافیک استفاده از این شبکه را برای دانش‌‎آموزان و معلمان رایگان کردیم.
در این مراسم همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو که از سال ۱۳۹۶ کاربست های نسل پنجم تلفن همراه در ایران را شروع کرده با امضای سه تفاهم نامه همکاری اقدامات خود برای ارائه خدمات مبتنی بر  ۵Gدر ایران را عملا آغاز کرد.
تفاهم‌نامه نخست که به صورت چهارجانبه بین همراه اول، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های دیجیتال به امضا رسید، در حوزه «۵G،IoT  و هوش مصنوعی» با موضوع حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند، شهر هوشمند، انرژی و صنعت و معدن بود.
تفاهم‌نامه دوم نیز چهارجانبه و بین همراه اول، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران با هدف توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه‌های مخابراتی نسل‌های پنجم و آینده بود.
آخرین تفاهم‌نامه به شکل چهارجانبه بین همراه اول، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست جمهوری با تأکید بر توسعه راهکارها و خدمات مبتنی بر شبکه ۵G در مقوله‌های سلامت و پزشکی هوشمند، جراحی – پزشکی – مانیتورینگ از راه دور منعقد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.