برای نجات تولید باید تقاضاهای کاذب از بازار فولاد خارج شود

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامــل شـــرکت فــولاد تاراز چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با چیلان از لزوم خارج شدن تقاضاهای کاذب از بازار فولاد و تأمین حداکثری مواد اولیه به عنوان دو عامل اساسی بهبود بازار و جهش تولید نام برد.

کد خبر : 5994
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 مهر 1399 - 17:15
برای نجات تولید باید تقاضاهای کاذب از بازار فولاد خارج شود
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر , سعید رشیدی اظهار داشت: مشکل کمبود مواد اولیه باعث شده هیچ‌گاه در سالیان گذشته، میزان تولید واقعی شرکت فولاد تاراز     از    ۵۵ درصد ظرفیت تولید این شرکت تجاوز نکند. برای اینکه تولیدکنندگان محصولات فولادی بتوانند مواد اولیۀ موردنیاز خود را تأمین کنند و جهش تولید را رقم بزنند، تقاضاهای کاذب باید از بازار فولاد خارج شود و با حذف واسطه‌ها، مواد اولیه مستقیما به تولیدکنندگان برسد.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد تاراز چهارمحال به‌عنوان تولیدکنندۀ ورق‌های گالوانیزه و گالوالوم در شهرک صنعتی شهرکرد در استان کمتر برخوردار چهارمحال و بختیاری قرار دارد، افزود: این شرکت در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت ۲۷۰ هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید و در آن ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. این شرکت برای حدود ۴۰۰ نفر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

در تأمین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل این شرکت تأمین مواد اولیه است. به‌دلیل وجود مشکلات در حوزۀ تأمین مواد اولیه، میزان تولید شرکت فولاد تاراز چهارمحال هیچ‌گاه از ۵۵ درصد ظرفیت این کارخانه فراتر نرفته است. بیشترین میزان تولید شرکت ۱۵۰ هزار تن بوده که در سال ۱۳۹۸ محقق شده است.

وی افزود: برای سال جاری، تولید ۱۸۰ هزار تن محصول را در برنامه داشتیم و حتی این آمادگی را داشتیم که تولید خود را به بیش از ۲۰۰ هزار تن برسانیم، اما متأسفانه در چهار ماه نخست سال ۹۹، با مشکل جدی در تأمین مواد اولیه روبه‌رو بوده‌ایم.

رشیدی با تأکید بر اینکه مادۀ اولیه موردنیاز فولاد تاراز چهارمحال کلاف‌های سرد خام است، ادامه داد: به‌دلیل محدودیت در عرضۀ کلاف‌های سرد در بورس کالا، در سال جاری حتی مجبور بوده‌ایم کلاف گرم خریداری کنیم و با صرف هزینه‌های زیاد، به‌صورت کارمزدی آن را به کلاف سرد که مادۀ اولیه کارخانه است، تبدیل کنیم. این امر هزینه‌های زیادی از جمله کارمزد تبدیل کلاف گرم به کلاف سرد، هزینۀ حمل‌ونقل و پِرت زیاد را به کارخانه تحمیل کرده و کاهش سودآوری را در پی داشته است. علاوه بر این، توقفات خط تولید که در نتیجۀ کمبود مواد اولیه روی می‌دهد، افزایش هزینه‌ها را به همراه دارد.

مواد اولیه باید مستقیما به تولیدکنندۀ واقعی برسد

وی خاطرنشان ساخت: برای حل مشکل تأمین مواد اولیه باید ترتیبی اتخاذ داده شود که واسطه‌ها از بازار محصولات فولادی حذف شوند و مواد اولیه مستقیما در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. اختلاف قیمت فولاد مبارکه که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و بازار آزاد، رانتی به وجود آورده که تقاضاهای کاذبِ سنگین ایجاد کرده است. این تقاضاهای کاذب سوداگرانه که هدفشان کسب سود شخصی است، باید حذف شوند.

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال با اشاره به ظرفیت تولید فولاد تاراز چهارمحال گفت: ظرفیت تولید ما ۲۰ هزار تن در ماه است. یا باید بتوانیم به این میزان هر ماه از بورس کالا کلاف سرد خریداری کنیم یا در خارج از بورس، این سهمیۀ مواد اولیه به ما اختصاص یابد.

سود تولیدکننده باعث جهش تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد تاراز چهارمحال تأکید کرد: چیزی که نباید فراموش کنیم این است که سود تولیدکننده به افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه منجر خواهد شد و همین امر جهش تولید را رقم می‌زند.

وی یادآور شد: تقاضای کاذبی که در حال حاضر در بازار فولاد وجود دارد به تولیدکنندگان واقعی فشار وارد می‌کند و میزان تولید و بالتبع سود آنان را کاهش می‌دهد. کاهش تولید نیز به‌نوبۀ خود افزایش قیمت‌ها و تورم بیشتر را در پی خواهد داشت. تولیدکنندگان باید مواد اولیۀ خود را با قیمت منطقی دریافت کنند و با سود منطقی، محصول تولیدی را در اختیار حلقه‌های بعدی تولید قرار دهند تا ثبات به این طریق در بازار ایجاد شود.

با روش‌های دستوری، بازار فولاد آرام نمی‌شود

رشیدی در مورد راهکار ایجاد ثبات در بازار فولاد عنوان کرد: تا روش‌های دستوری وجود دارد، تقاضاهای کاذب اجازۀ آرامش به بازار فولاد نخواهند داد. باید اجازه داد سازوکار عرضه و تقاضا در بورس کالا حاکم شود تا تقاضاهای کاذبی که در نتیجۀ رانت قیمتی شکل گرفته از بازار خارج شود. این تقاضاهای کاذب مانع رسیدن مواد اولیه با قیمت منطقی به تولیدکنندگان واقعی می‌شود.

وی در پایان گفت: راه جهش تولید، در سالی که توسط مقام معظم رهبری با این عنوان نام‌گذاری شده، از حمایت از تولیدکننده می‌گذرد. حمایت از تولیدکننده است که باعث جهش تولید در شرایط جنگ اقتصادی می‌شود. اگر به‌جای حمایت از تولید، به تولیدکننده فشار وارد شود و با روش‌های دستوری و ایجاد زمینه برای تقاضاهای کاذب، سود تولیدکنندگان کاهش یابد، واسطه‌ها و سود شخصی آن‌ها در بازار مانور می‌دهند و همه این‌ها به ضرر کشور در شرایط حساس فعلی خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.