کارگران در آئینه نهادهای مالی

Print Friendly, PDF & Email

نیروی انسانی ماهر و کارآمد، ارزنده ترین سرمایه یک کشور است. کارگران کشور با توجه به تخصص ها و مهارت های خود در حوزه های مختلف، نقش مهمی در گردش چرخ های تولید و شکوفایی اقتصاد کشور دارند.

کد خبر : 6184
تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1399 - 10:00
کارگران در آئینه نهادهای مالی
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، اما همین قشر اثرگذار در اقتصاد، نیازهایی دارد که در صورت کم توجهی به این نیازها، بدون شک چرخه تولید و اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شود. مسائل مالی و بهبود شرایط رفاهی آنان از یک سو و امنیت شغلی از سوی دیگر مهم ترین نیازهای کارگران را تشکیل می دهد. حال پرسش این است که چگونه می توان به نیازهای کارگران پاسخ گفت و به رونق تولید کشور نیز کمک کرد؟ در پاسخ به این سوال نقش نهادها و سازمان های مالی مطرح می شود. یکی از بانک‌های مهم کشور، بانک رفاه کارگران است. در این یادداشت نگاهی می کنیم به کارنامه این بانک و خدماتی که به کارگران کشور ارائه می دهد.
از جمله برنامه های بانک رفاه کارگران این است که به کارگران کمک کند، چه مستقیم در جهت رفع نیازهای آنی کارگران و چه غیر مستقیم از طریق کمک به واحدهای تولیدی که کارگران بیشماری در آن ها مشغول بکارند.
این بانک تلاش می کند با کمک به سرمایه در گردش کارگاه های تولیدی، کارگران بیشتری دچار بحران نشوند؛ چرا که مدیران این بانک معتقدند تا زمانی که بتوانند یک مرکز اقتصادی را در چرخه تولید نگهدارند، عملاً جریان امید را در دل نیروی کار زنده نگه داشته اند.
این بانک در حوزه امنیت شغلی کارگران قدم های خوبی برداشته است، کمک به بنگاه‌های دولتی آسیب ‌دیده، کمک به کارآفرینی، اشتغال‌زایی و حمایت از مشاغل خانگی با اولویت زنان سرپرست خانوار و بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های استان‌های محروم در راستای ایجاد اشتغال پایدار بخشی از این فعالیت ها است.
آمار تسهیلات پرداختی این بانک نشان می دهد، از سال ۹۷ تا پایان تیرماه امسال بالغ بر ۲۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع بانک به تامین مالی و سرمایه‌ در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص یافته و از سوی دیگر در ۴ ماهه ابتدای سال جاری هم بیش از ۱۵۹هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به بخش‌های آب و کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه پرداخت شده است.
علاوه بر این موارد، مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت به بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط و برای واحدهای تولیدی مشکل‌دار که نمی‌توانستند حقوق پرسنل و کارگران را پرداخت کنند در نظر گرفته شده است. همچنین برای تأمین مالی صنایع پیشران کشاورزی، گردشگری و صنعت و معدن حدود ۲۷ هزار میلیارد ریال و برای صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت اقتصادی خود دچار مشکل شده اند، ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
اقدامات رفاهی
بانک رفاه علاوه بر حوزه امنیت شغلی کارگران که در بخش پرداخت تسهیلات به بنگاه ها و واحدهای تولیدی به روشنی قابل درک است، در حوزه رفاهی کارگران نیز اقدامات مناسبی داشته است.
تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه و مرابحه به‌ منظور تأمین نیازهای ضروری و مورد نیاز کارگران نمونه کل کشور، اعضای اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کاروان ورزش کارگری، تخصیص تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی شناسایی‌ شده، مشکل‌دار در پرداخت حقوق معوق کارگران بیمه ‌ای معرفی‌ شده از سوی اداره های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس توزیع استانی تعیین‌ شده توسط وزارت متبوع، تخصیص تسهیلات مرابحه به کارگران بیمه‌ شده معرفی‌ شده از سوی اداره های کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب طرح حمایت برای تأمین اموال و خدمات مورد نیاز، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مشاغل خانگی، اشتغال‌زایی و کارفرمایان طرح های مددجویی معرفی شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعطای تسهیلات ارزان‌ قیمت در راستای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های استان‌های محروم به منظور ایجاد و تثبیت اشتغال پایدار در قالب طرح برکت بخش دیگری از این اقدامات بوده است.
اکنون به نظر می رسد، بانک رفاه کارگران در برنامه های خود به هر دو بعد نیازهای کارگران توجه ویژه ای دارد.
از یک سو، با پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و تلاش برای سر پا نگه داشتن این واحدها امنیت شغلی کارگران را تضمین می کند و از سوی دیگر با ارائه تسهیلات به کارگران، تلاش می کند وضعیت و شرایط رفاهی آنان را بهبود ببخشد. اقدامات مثبتی که بیش از پیش کارنامه بانک رفاه کارگران را پر بارتر می کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.