ماشین آلات معدنی فرسوده تهدیدی جدی برای معادن کشور

مافیای واردات ماشین آلات معدنی با خروج ارز، آهن قراضه وارد می کنند.
کد خبر : 11515
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1400 - 14:08
ماشین آلات معدنی فرسوده تهدیدی جدی برای معادن کشور
Print Friendly, PDF & Email

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی اعلام کرد: به علت فرسودگی و کمبود ماشین آلات در معادن، بهروری آنها به شدت کاهش یافته است.

توسعه پروژه‌های عمرانی به طور مستقیم به سرمایه‌گذاری در بخش ماشین آلات سنگین وابسته‏ است و به نظر می‏ رسد اجرای اقتصادی پروژه‏ های ملی، بدون نوسازی ناوگان ماشین آلات فرسوده و انتقال دانش فنی بهره برداری، سرویس و نگهداری آنها امکان پذیر نیست.

به گزارش وقت خبر عبدالرضا صالحی سلمی اذعان داشت که از ۷ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی دست کم ۳ هزار دستگاه فعال بوده که عمر بالای ۲۵ سال دارند.

ایشان در ادامه افزودند: در حال حاضر برای نوسازی ماشین آلات نگاه مثبتی وجود ندارد و برای واردات آنها مافیایی وجود دارد که این افراد با خروج ارز آهن قراضه وارد می کنند.
صاحب نظران و فعالان در حوزه راهسازی و معدن ضمن تأیید عمر بالای ماشین آلات مورد استفاده در معادن کشور، عمر این ماشین آلات در کشور را بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار ساعت تخمین زده اند و این رقم نسبت به استاندارد جهانی بسیار بالاست.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۴ میزان استخراج از معادن فعال کشور از رقم سالیانه ۵۰۰ میلیون تن فراتر رود.

اکنون فعالان بخش معدن پیشنهاد داده‌اند که محدودیت واردات ماشین‌الات حذف شود، و معتقدند بکارگیری ماشین آلات معدنی دسته دوم در معادن کشور یک گزینه است، اما بیشتر اینگونه ماشین آلات عمری بیش از یک دهه را پشت سرگذرانده اند و این امر نگران کننده است.

بیشترین کاربرد ماشین آلات معدنی در پروژه های راهسازی، معدنی و عمرانی است و با توجه به اهمیت این کالاهای سرمایه‌ای در پروژه‌های بزرگ عمرانی و معدنی، مبلغ قابل توجهی از منابع مالی این پروژه ها به ماشین آلات اختصاص می ‏یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.