افزایش نسبی ارزش سهام عدالت در ۲۵ تیر ۱۴۰۱

قیمت سهام عدالت در پایان معاملات امروز بورس ۲۵ تیر ۱۴۰۱ با افزایش نسبت به روز گذشته همراه بود
کد خبر : 15442
تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 15:26
افزایش نسبی ارزش سهام عدالت در ۲۵ تیر ۱۴۰۱
Print Friendly, PDF & Email

به گزارش وقت خبر، سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده‌است. بنابر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته می‌شود و با هدف تامین عدالت اجتماعی، فقرزدایی و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران تصویب شده است.

 

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار می‌شود. هدف از عرضه سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران است. بنابر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشر‌های کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

 

بر اساس آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوار‌های ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت در سال ۸۴ با مصوب هیئت وزیران به تصویب این هیئت رسید. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت گردد.

 

تا پیش از اجرای طرح سهام عدالت خصوصی‌سازی بسیار کند پیش می‌رفت و آمار‌ها نشان می‌داد که نزدیک به سه هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی تا آن زمان واگذار شده بود، ولی ارزش سهام عدالت در همان مرحله اول دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود. در همان سال ۱۳۸۵ بعد از تفسیر تازه‌ای که از اصل ۴۴ قانون اساسی شد، دولت اجازه یافت تا ۸۰ درصد سهام کارخانجات، بنگاه‌های بزرگ دولتی را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند که تا آن زمان بنابر قانون اساسی باید در اختیار دولت می‌بود. با تفسیری که از اصل ۴۴ صورت گرفت دولت اجازه یافت تا سهام شرکت‌های بزرگ نظیر خودروسازی‌ها، فولاد، معادن، بیمه، بانک، هواپیمایی، کشتیرانی، نیروگاه‌ها، مخابرات و نفت گاز را واگذار کند. با این مجوز تازه، واگذاری‌ها شرکت‌های دولتی سرعت گرفت هر چند کارشناسان اقتصادی می‌گویند در این مدت بخش عمده‌ای از شرکت‌ها به سازمان‌ها و نهاد‌های شبه دولتی و «خصولتی» واگذار شده‌است و سهم واگذار شده به بخش خصوصی ناچیز بوده‌است.

 

از سال ۹۶، واریز سود سهام عدالت به حساب افراد آغاز شده است و سود سهام اکثر افرادی که سهام عدالت دارند، برای سال ۱۴۰۰ نیز واریز شده است، اما تعدادی از افراد به دلایل مختلف هنوز شماره شبای درستی به سامانه سجام ارائه نکرده‌اند و همین مساله باعث شده است تا سود سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برای آن‌ها واریز نشود.

 

ارزش  سهام عدالت در ۲۵ تیر

 

قیمت سهام عدالت در پایان معاملات امروز بورس ۲۵ تیر ۱۴۰۱ با افزایش نسبت به روز گذشته همراه بود که بر اساس آن ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیونی به شرحی که در ادامه می‌آید تغییر یافت.

 

ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه‌های شرکت‌های بورسی در این سهام به ۱۰ میلیون و۹۰۴ هزار و۳۶۵ تومان رسید.

 

شاخص کل بازار بورس نیز با ۱۰۸۹۱ واحد کاهش در ارتفاع ۱.۴۸۷.۶۲۱ و شاخص هم وزن در ارتفاع ۴۰۹.۵۵۸ واحدی قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ناشناس ۱۴۰۱-۰۴-۲۵ - ۱۵:۳۶

چطوری تو سهام عدالت ثبت نام کنیم

[…] تکلیف سهام عدالت متوفیان یکی از سوالات مطرح در خصوص سهام عدالت است. زمانی که […]